Svar: Dum mor, gå væk mor
12. november 2010
Alder:
2 år, 8 mdr.
Kære Maiken
Der er for mig at se ingen tvivl om at Silje reagerer som hun gør, fordi hun føler sin plads truet, hun har fået en lillesøster og hun er meget i tvivl om hvordan hun skal gebærde sig. Derfor er løsningen heller ikke at skælde hende ud og sende hende væk, det vil kun gøre hendes smerte og usikkerhed endnu større og dermed forstærke problemet.
Jalousi er en blanding af sorg, vrede og angst. Det er helt naturlige følelser og det er vigtigt at jeres datter får lov til at udtrykke disse og også får dem bearbejdet. Det er derfor vigtigt at I sætter ord på de tanker og følelser du tror Silje går rundt med, så hun hører at du forstår hende.
Når du nu ved, at hun nogle gange synes lillesøster er irriterende eller at det er dumt, du sidder og ammer og ikke kan rejse dig og hjælpe hende, så sig det højt. Sig til hende "jeg kan godt forstå du synes det er irriterende at ..." eller "det er også dumt, at ..." så hun føler sig forstået.
Samtidig skal du naturligvis også sætte grænser, så hun ikke får lov til at være ond ved sin lillesøster (hvilket hun kun har forsøgt enkelte gange) og ligesom hun ikke bevidst må slå dig. Her vil det være okay at sætte hende fra dig og forklare hende at hun ikke skal slå dig, du vil ikke have hende på din arm, når hun slår. Det kan på samme måde også nogle gange være nødvendigt at du ikke sender hende væk, men i stedet går væk fra hende. Her kan du sige "jeg vil ikke have du slår, det gør ondt, jeg går lige ud i køkkenet lidt" eller lignende. Det er altså en balance mellem at lytte og anerkende de følelser hun har men samtidig også holde fast i de spilleregler der er, for at I kan være en familie, hvor der er plads til jer alle.
Det er meget hårdt for Silje at se dig sidde og amme Merle. Det er en meget intim situation og når Silje ser jer to sidde sammen, så ser hun din kærlighed strømme over til Merle. Du taler du i et særligt kærligt tonefald, du har tæt fysisk kontakt og Merle udsender glade lyde. Du bærer Merle mere, sidder mere med hende, nusser, kæler osv. og du hjælper hende med alt.
Du taler med Silje, så stiller du naturligt lidt flere krav, hun skal være mere selvhjulpen og mere fornuftigt og når hun vil bæres, så får hun måske at vide at "du kan godt gå selv, du er en stor pige!" Ofte får hun også at vide at "Du må lige vente lidt". Det er naturligt hårdt for jeres datter at mærke denne forskel og det reagerer hun på.
Silje reagerer fordi hun:
- føler sig tilsidesat
- ikke føler at hun er den foretrukne
- føler sig uværdig til sine forældres kærlighed og sammenligner sig med sin lillesøster, som er en rival
- føler sig usynlig
- føler ikke at der er tilstrækkeligt med kærlighed til alle
- føler "min plads i mors hjerte er alt for usikker"
Det er meget vigtigt at tage søskendejalousi alvorligt, for det er helt reelle og meget stærke følelser der dukker op og det er vigtigt at du forstår dette og anerkender at hun har det, som hun har det.
Når Silje siger du er dum, så er det altså udtryk for alle disse ting og da hun mangler ord, kan hun ikke forklare det - men netop kun sige "du er dum" eller "dumme mor!". Fuldstændig på samme måde, reagerer hun ved at slå, sparke og bide, når hun mangler ord til egentlig at beskrive, hvordan hun har det.
Det er meget svært at finde balancen mellem at sætte grænser og have regler og så samtidig anerkende den svære situation Silje befinder sig i lige nu. Men prøv om ikke du kan finde den, uden at skælde for meget ud. Prøv at rumme hende, prøv at sætte dig i hendes situation, prøv at leve dig ind i hvordan det er at være hende.
Nogle sammenligner det med at din mand kom hjem med en anden kvinde, sagde "her er hun, er hun ikke dejlig, hende elsker jeg og det skal du også gøre" ... Hvad følelser ville det bringe op i dig, hvordan ville du få det? Det er faktisk lidt det Silje udsættes for lige nu.
Prøv derfor at vise hende hvor højt du elsker hende, vis hende at du stadig er der for hende og at ingen kan tage hendes plads :)
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske