Svar: Dum mor, gå væk mor

12. november 2010

Kategori:
Alder:
2 år, 8 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Kære Maiken

Der er for mig at se ingen tvivl om at Silje reagerer som hun gør, fordi hun føler sin plads truet, hun har fået en lillesøster og hun er meget i tvivl om hvordan hun skal gebærde sig. Derfor er løsningen heller ikke at skælde hende ud og sende hende væk, det vil kun gøre hendes smerte og usikkerhed endnu større og dermed forstærke problemet.

Jalousi er en blanding af sorg, vrede og angst. Det er helt naturlige følelser og det er vigtigt at jeres datter får lov til at udtrykke disse og også får dem bearbejdet. Det er derfor vigtigt at I sætter ord på de tanker og følelser du tror Silje går rundt med, så hun hører at du forstår hende.

Når du nu ved, at hun nogle gange synes lillesøster er irriterende eller at det er dumt, du sidder og ammer og ikke kan rejse dig og hjælpe hende, så sig det højt. Sig til hende "jeg kan godt forstå du synes det er irriterende at ..." eller "det er også dumt, at ..." så hun føler sig forstået.

Samtidig skal du naturligvis også sætte grænser, så hun ikke får lov til at være ond ved sin lillesøster (hvilket hun kun har forsøgt enkelte gange) og ligesom hun ikke bevidst må slå dig. Her vil det være okay at sætte hende fra dig og forklare hende at hun ikke skal slå dig, du vil ikke have hende på din arm, når hun slår. Det kan på samme måde også nogle gange være nødvendigt at du ikke sender hende væk, men i stedet går væk fra hende. Her kan du sige "jeg vil ikke have du slår, det gør ondt, jeg går lige ud i køkkenet lidt" eller lignende. Det er altså en balance mellem at lytte og anerkende de følelser hun har men samtidig også holde fast i de spilleregler der er, for at I kan være en familie, hvor der er plads til jer alle.

Det er meget hårdt for Silje at se dig sidde og amme Merle. Det er en meget intim situation og når Silje ser jer to sidde sammen, så ser hun din kærlighed strømme over til Merle. Du taler du i et særligt kærligt tonefald, du har tæt fysisk kontakt og Merle udsender glade lyde. Du bærer Merle mere, sidder mere med hende, nusser, kæler ...

Annonce

... osv. og du hjælper hende med alt.

Du taler med Silje, så stiller du naturligt lidt flere krav, hun skal være mere selvhjulpen og mere fornuftigt og når hun vil bæres, så får hun måske at vide at "du kan godt gå selv, du er en stor pige!" Ofte får hun også at vide at "Du må lige vente lidt". Det er naturligt hårdt for jeres datter at mærke denne forskel og det reagerer hun på.

Silje reagerer fordi hun:

- føler sig tilsidesat

- ikke føler at hun er den foretrukne

- føler sig uværdig til sine forældres kærlighed og sammenligner sig med sin lillesøster, som er en rival

- føler sig usynlig

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

- føler ikke at der er tilstrækkeligt med kærlighed til alle

- føler "min plads i mors hjerte er alt for usikker"

Det er meget vigtigt at tage søskendejalousi alvorligt, for det er helt reelle og meget stærke følelser der dukker op og det er vigtigt at du forstår dette og anerkender at hun har det, som hun har det.

Når Silje siger du er dum, så er det altså udtryk for alle disse ting og da hun mangler ord, kan hun ikke forklare det - men netop kun sige "du er dum" eller "dumme mor!". Fuldstændig på samme måde, reagerer hun ved at slå, sparke og bide, når hun mangler ord til egentlig at beskrive, hvordan hun har det.

Det er meget svært at finde balancen mellem at sætte grænser og have regler og så samtidig anerkende den svære situation Silje befinder sig i lige nu. Men prøv om ikke du kan finde den, uden at skælde for meget ud. Prøv at rumme hende, prøv at sætte dig i hendes situation, prøv at leve dig ind i hvordan det er at være hende.

Nogle sammenligner det med at din mand kom hjem med en anden kvinde, sagde "her er hun, er hun ikke dejlig, hende elsker jeg og det skal du også gøre" ... Hvad følelser ville det bringe op i dig, hvordan ville du få det? Det er faktisk lidt det Silje udsættes for lige nu.

Prøv derfor at vise hende hvor højt du elsker hende, vis hende at du stadig er der for hende og at ingen kan tage hendes plads :)

Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Gogsig barfodssko - De første og eneste sko dit barn behøver

Har du nogensinde tænkt over, at næsten alle børn bliver født platfodet? De fleste børn lærer faktisk bedst at gå, når de går på bare fødder.

Den bedste måde at styrke deres svang, sener og muskler i foden er gennem denne naturlige tilgang.
Det var bland andet den indsigt, der ...

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

11. maj 2024 | Opdragelse | 2 år, 4 mdr.

Trodsalderen - knap 2.5 år

Hej Helen. Vi har en datter på 2 år og 4 mdr. Der er fuld fart på hende. Hun...

6. maj 2024 | Opdragelse | 2 år, 5 mdr.

Særlig sensitiv? - 2 år, 5 mdr.

Kære Helen. Min datter på snart 2,5 år er i fuld udvikling. Hun er lidt...

6. maj 2024 | Opdragelse | 9 år

Hvordan får jeg børnene til at hjælpe til med huslige pligter?

Hej Helen, Jeg håber på, at du kan hjælpe mig igang med at få min datter på...

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

Annonce

Viden om børn:

Natamning

Mælkeproduktionen sker også om natten, og i den første tid efter fødslen er det en rigtig god idé at amme om natten. Faktisk er natamning med til at holde din mælkeproduktion igang, fordi du om natten producerer mere af det mælkestimulerende hormon.

De fleste børn vil i de første måneder have behov for amning om natten, og det er først efter 6 mdr.s alderen, at de fleste børn ernæringsmæssigt ikke længere behøver mælk midt nat. I 6 mdr.s alderen vil barnet kunne spise skemad om...

Læs mere i Babylex

Suttebehov

Alle nyfødte fødes med en sutterefleks, der både giver dem tryghed og mad og dermed er en livsnødvendig refleks.

Et meget fortidlig født barn kan godt mangle sutterefleks, men det vil ofte være en af de første reflekser man ser hos barnet.

Nogle børn har et stort suttebehov og her kan sundhedsplejersken anbafale at man giver barnet en sut. Andre børn bruger deres sutterefleks ved brystet og foretrækker dette fremfor en "narresut". I princippet skal det lille barn...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Tak for dit svar - jeg gik 100% på ham og tommelfingeren. Det tog faktisk kun 3-4 dage, så ville han hellere ha sut end tommelfinger.

Tak fra Conrads mor