Dum mor, gå væk mor

12. november 2010

Kategori:
Alder:
2 år, 8 mdr.

Dum mor, gå væk mor

Hej Helen

Tak for gode råd vedr. lille Merle.

Nu har jeg et spørgsmål omkring vores datter Silje på 2 år og 8 mdr. Problemet er, når jge siger nej til hende, så bliver hun sur og siger "dum mor" og "gå væk mor". Jeg har været lidt i tvivl om hvrodan jeg skal reagere på hun kalder mig det skælsord, da jeg godt ved det kommer i hidsighed og vrede/fortvivelse over hun ikke må se mere fjernsyn osv. Men nu er det stort set hver gang jeg siger nej og nu synes jeg jeg bør reagere på det.

Jeg har sagt til hende stille og roligt, hun ikke må sige dum, - det bliver man ked af osv. Men det hjælper ikke. Skal jeg bare ignorere det eller skal hun have time out?

Et andet problem er hun slår mig i ansigtet og på armen hvis jeg siger nej. Det er selvfølgelig blevet værre, nu hvor lillesøster er kommet og hun gør det altid når jeg siger nej under en ...

Annonce

... amning. Jeg bliver sur på hende og giver hende time out her, da jeg ikke vil have det. Det er taget til, og at sige stille og roligt til hende jeg ikke vil have det, har ikke hjulpet noget. Det gjorde jeg meget førhen, tog hendes hånd og sagde bestemt nej, du må ikke slå. Men nu kan jeg ikke nå at tage hendes hånd til hun skal slå, fordi jeg fx. ammer.

Jeg tror også der er jalousi i det her, men det var der også før Merle, det er bare blevet værre. Jeg tilbringer al min fritid fra Merle med Silje, putter hende hver aften. Hun har også dasket til Merle, men det har hun ikke gjort i mange uger. Hun snakker til hende, krammer hende, så det er fint.

Hvordan skal jeg forholde mig? Er det ok med time out her eller skal jeg ignorere det fuldstændig, - så får hun jo ingen reaktion? Skal jeg ignorere hun kalder mig og far skælsord?

Mange hilsner fra
Maiken

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

5. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Svær putning - 2 år, 10 mdr.

Hej Helen. Yngstemanden har altid været rigtigt svær at putte, og derfor har...

Annonce

Viden om børn:

Calcium

Calcium findes hovedsagligt i mælkeprodukter, herunder modermælk og modermælkserstatninger.

Calcium er vigtigt til opbygning af skelettet og er derfor af stor betydning for børn, der naturligt skal vokse meget. Hvis barnet ikke får calcium nok, vil der frigøres calcium fra skelettet for at opretholde koncentrationen af calcium i blodet.

Børn der ammes eller får flaske får dækket deres behov for calcium derigennem og det anbefales at børn får modermælk eller...

Læs mere i Babylex

Bug Buster

Bug Buster er en metode til at fjerne hovedlus. Joanna Ibarra fra den velgørende organisation Community Hygiene Concern i London har udviklet denne metode og princippet i i Bug Busting er, at du i en og samme arbejdsgang får tjekket for hovedlus og også får fjernet lusene.

Metoden bygger på viden om lusenes adfærd og udvikling og på benyttelse af tættekam, almindelig shampoo og hårbalsam. Behandling med insekticider er således overflødig.

Du kan købe "Bug Buster"...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak ... endelig én der kan give præcise råd og som ved hvad du taler om. Tusind tak.

Venlig hilsen Mette, førstegangs mor