Brev:
Dum mor, gå væk mor
12. november 2010
Alder:
2 år, 8 mdr.
Dum mor, gå væk mor
Hej Helen
Tak for gode råd vedr. lille Merle.
Nu har jeg et spørgsmål omkring vores datter Silje på 2 år og 8 mdr. Problemet er, når jge siger nej til hende, så bliver hun sur og siger "dum mor" og "gå væk mor". Jeg har været lidt i tvivl om hvrodan jeg skal reagere på hun kalder mig det skælsord, da jeg godt ved det kommer i hidsighed og vrede/fortvivelse over hun ikke må se mere fjernsyn osv. Men nu er det stort set hver gang jeg siger nej og nu synes jeg jeg bør reagere på det.
Jeg har sagt til hende stille og roligt, hun ikke må sige dum, - det bliver man ked af osv. Men det hjælper ikke. Skal jeg bare ignorere det eller skal hun have time out?
Et andet problem er hun slår mig i ansigtet og på armen hvis jeg siger nej. Det er selvfølgelig blevet værre, nu hvor lillesøster er kommet og hun gør det altid når jeg siger nej under en amning. Jeg bliver sur på hende og giver hende time out her, da jeg ikke vil have det. Det er taget til, og at sige stille og roligt til hende jeg ikke vil have det, har ikke hjulpet noget. Det gjorde jeg meget førhen, tog hendes hånd og sagde bestemt nej, du må ikke slå. Men nu kan jeg ikke nå at tage hendes hånd til hun skal slå, fordi jeg fx. ammer.
Jeg tror også der er jalousi i det her, men det var der også før Merle, det er bare blevet værre. Jeg tilbringer al min fritid fra Merle med Silje, putter hende hver aften. Hun har også dasket til Merle, men det har hun ikke gjort i mange uger. Hun snakker til hende, krammer hende, så det er fint.
Hvordan skal jeg forholde mig? Er det ok med time out her eller skal jeg ignorere det fuldstændig, - så får hun jo ingen reaktion? Skal jeg ignorere hun kalder mig og far skælsord?
Mange hilsner fra
Maiken