Svar: Selvstændighedsfase og svag mor
1. november 2010
Alder:
21 mdr.
Hej med dig
Jeg tror ikke din datter har "lugtet lunten" og er udspekuleret og regner den ud ... men der er ingen tvivl om at hun er i en undersøgende alder og heri ligger også, netop at undersøge, hvordan du reagerer på ting hun siger og ting hun gør. Derfor kan hun naturligvis godt prøve lidt grænser med dig, for netop at få din reaktion og lære af det - men ikke fordi hun er udspekuleret eller bruger det beregnende ... håber du fornemmer forskellen :)
Der er ikke noget i vejen for at du nogle gange vælger "de nemme løsninger" eller rettere sagt gør det hun vil og på den måde hun vil - netop fordi hun også har brug for at føle at hendes mening tæller, at hun har noget at skulle have sagt. Hvis det derfor er lettere at få bleen på, når hun står på gulvet i stedet for at ligge på puslebordet, så gør det. Hvis det er lettere at få hende i tøjet, hvis du viser hende billeder i jeres digitale billederamme - så fred være med det. Det synes jeg på ingen måde er problematisk.
Du har ret i at du skal passe på med ikke at stille for mange spørgsmål og ikke give hende for mange valgmuligheder, for det kan hun slet ikke rumme. Hun vælger impulsivt og lystbetonet og skifter derfor mening meget hurtigt, så det hun vil det ene øjeblik, vil hun måske ikke det næste øjeblik. Derfor er det udmærket at du tager beslutninger og vælger for hende.
Nogle gange behøver du faktisk heller ikke sige, hvad du gør og hvad der skal ske. Nogle gange er det en fordel at forberede hende og forklare, men andre gange er det faktisk helt fint ikke at sige så meget, men bare gøre det der skal gøres. I stedet for at tale med hende om at "nu skal du have tøj på" så kan du prøve at tage hende op til dig, bære hende ind på værelset, sætte dig med hende på skødet og så bare knuse, kramme kæle lidt - og stille og roligt gå igang med påklædningen. Tøjet kan du finde frem på forhånd, så det bare ligger klar.
I det hele taget er det en god idé at sætte sig med hende, give hende masser af fysisk kontakt og nærhed og det vil også være rigtig godt, at du en gang imellem, når hun forsøger at løbe væk fra dig - fanger hende og ikke skælder ud, men i stedet giver fysisk kontakt og masser af nærhed. Gør som om at du spiser hende, leg at du er en løve der spiser hendes krop, kild hende, få hende til at grine og lad hende mærke dig. At vende situationerne om, vil ofte være rigtig godt. Det er nemlig din opmærksomhed hun ofte søger, hun afprøver, hvordan du vil reagere og ved netop at give hende ekstra fysisk knotakt og gøre det til noget sjovt og dejligt, så vil hun bagefter ofte kunne slappe mere af og I kan gå igang med at tage tøj på, stille og roligt.
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke med hende og rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske