Svar: Selvstændighedsfase og svag mor

1. november 2010

Kategori:
Alder:
21 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Hej med dig

Jeg tror ikke din datter har "lugtet lunten" og er udspekuleret og regner den ud ... men der er ingen tvivl om at hun er i en undersøgende alder og heri ligger også, netop at undersøge, hvordan du reagerer på ting hun siger og ting hun gør. Derfor kan hun naturligvis godt prøve lidt grænser med dig, for netop at få din reaktion og lære af det - men ikke fordi hun er udspekuleret eller bruger det beregnende ... håber du fornemmer forskellen :)

Der er ikke noget i vejen for at du nogle gange vælger "de nemme løsninger" eller rettere sagt gør det hun vil og på den måde hun vil - netop fordi hun også har brug for at føle at hendes mening tæller, at hun har noget at skulle have sagt. Hvis det derfor er lettere at få bleen på, når hun står på gulvet i stedet for at ligge på puslebordet, så gør det. Hvis det er lettere at få hende i tøjet, hvis du viser hende billeder i jeres digitale billederamme - så fred være med det. Det synes jeg på ingen måde er problematisk.

Du har ret i at du skal passe på med ikke at stille for mange spørgsmål og ikke give hende for mange valgmuligheder, for det kan hun slet ikke rumme. Hun vælger impulsivt og lystbetonet og skifter derfor mening meget hurtigt, så det hun vil det ene øjeblik, vil hun måske ikke det næste øjeblik. Derfor er det udmærket at du tager beslutninger og vælger for hende.

Nogle gange ...

Annonce

... behøver du faktisk heller ikke sige, hvad du gør og hvad der skal ske. Nogle gange er det en fordel at forberede hende og forklare, men andre gange er det faktisk helt fint ikke at sige så meget, men bare gøre det der skal gøres. I stedet for at tale med hende om at "nu skal du have tøj på" så kan du prøve at tage hende op til dig, bære hende ind på værelset, sætte dig med hende på skødet og så bare knuse, kramme kæle lidt - og stille og roligt gå igang med påklædningen. Tøjet kan du finde frem på forhånd, så det bare ligger klar.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

I det hele taget er det en god idé at sætte sig med hende, give hende masser af fysisk kontakt og nærhed og det vil også være rigtig godt, at du en gang imellem, når hun forsøger at løbe væk fra dig - fanger hende og ikke skælder ud, men i stedet giver fysisk kontakt og masser af nærhed. Gør som om at du spiser hende, leg at du er en løve der spiser hendes krop, kild hende, få hende til at grine og lad hende mærke dig. At vende situationerne om, vil ofte være rigtig godt. Det er nemlig din opmærksomhed hun ofte søger, hun afprøver, hvordan du vil reagere og ved netop at give hende ekstra fysisk knotakt og gøre det til noget sjovt og dejligt, så vil hun bagefter ofte kunne slappe mere af og I kan gå igang med at tage tøj på, stille og roligt.

Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke med hende og rigtig god weekend!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

6. maj 2024 | Opdragelse | 9 år

Hvordan får jeg børnene til at hjælpe til med huslige pligter?

Hej Helen, Jeg håber på, at du kan hjælpe mig igang med at få min datter på...

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

Annonce

Viden om børn:

Pusleplads til baby

Der er flere tusinde gange, du skal skifte dit barn, hvis det bruger ble i ca. tre år. Sørg derfor for at indrette en god pusleplads - altså et sted hvor barnet ligger trygt og godt, og hvor du ikke får ondt i ryggen af de mange bleskift.

- Sørg for at puslepladsen passer i højden til den person, som hyppigst skifter barnet.

- Sørg for at have alt, hvad du skal bruge inden for rækkevidde. Når dit barn ligger på puslebordet, må du af sikkerhedshensyn ikke gå fra...

Læs mere i Babylex

Episiotomi - Epis

Episiotomi eller Epis er, når kvinder under en fødsel klippes i mellemkødet. Man klipper i det stykke, der er mellem skeden og endetarmsåbningen, og man gør det, for at barnet bedre kan komme ud.

Der findes to typer af Episiotomi:

1. Man kan klippe lodret ned fra skedeåbningen til endetarmen. Dette klip heler ofte let op, men det anvendes ikke så meget mere, da der er risiko for, at klippet udvider sig og bliver længere, når barnets hoved passerer forbi - og derved...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tak for din altid rigtigt gode brevkasse, med masser af nyttige råd og gode, personlige og vedkommende svar.

Jeg glæder mig altid til at modtage svar fra dig.

Sebastians mor