Vores datter vil ikke sove - 4 mdr.

1. november 2010

Kategori:
Alder:
4 mdr.

Vores datter vil ikke sove - 4 mdr.

Hej Helen!

Vi har en datter på fire måneder, som vi har meget svært ved at få til at sove. Da hun var helt lille faldt hun altid i søvn ved brystet, hvorefter vi kunne lægge hende i liften, hvor hun sov fint videre. Da hun blev lidt større og ikke altid faldt i søvn ved brystet, begyndte vi at vugge/hoppe hende i søvn i vores arme.

Vi snakkede dog med vores sundhedsplejerske, som rådede os til at begynde at lægge hende i liften, når hun viste træthedstegn, så hun kunne lære selv at falde i søvn, da det også begyndte at være ret hårdt for os at vugge/hoppe hende i søvn, da hun jo blev tungere og tungere. Det har vi nu forsøgt at gøre i snart halvanden måned og hun har virkelig svært ved det. Det har virkelig været en kamp uden lige og mig og min kæreste er ved at være slidt op. Vi har prøvet os frem og eksperimenteret og prøvet alle råd vi har fået fra forskellige sundhedsplejersker og hvad vi selv følte var rigtigt, men det virker simpelthen bare ikke.

Vi putter hende inde i vores soveværelse i liften, som står i hendes egen seng, og vi sørger for at rulle for, så der ikke er for meget lys. Når hun begynder at gabe og klø sig i øjnene, tager vi hende op og tilbyder hende noget at spise og går derefter lidt rundt med hende på skulderen, for at få hende til at falde ned. Så tager vi hende med ind i soveværelset og lægger hende i liften og har sutten klar med det samme, for så begynder hun bare at protestere.

Vi sørger for ikke at have øjenkontakt med hende og så tager vi liften op og vugger hende i den, da det er det eneste, der "virker". Hvis vi ikke vugger hende, kan det nemt tage en time med skrig og skrål og det har vi bare ikke nerver til mere. Hvis hun græder, tager vi hende ...

Annonce

... op indtil hun er faldet ned igen, men så græder hun igen så snart vi lægger hende igen. Tit når hun nærmest at blive overtræt inden hun falder i søvn, fordi det tager så lang tid for hende.

Vi har også prøvet at lægge hende noget før, men så ligger hun bare og snakker og pludrer og vil ikke tage sutten, hvilket hun ikke kan falde i søvn uden. Så kan vi sidde der i laaang tid indtil hun er færdig med at pludre og så begynder hun at brokke sig voldsomt. Det lyder nærmest som om hun har ondt nogen gange, så voldsom er hendes gråd og det er utroligt hårdt for os at høre på.

Vi har også fået at vide, at det er vigtigt at være konsekvent og sikker på, at det man gør er rigtigt, samt rolig, da hun kan mærke al irritation og det synes jeg heller ikke vi er, men det er dog blevet meget svært ikke at blive frustreret efterhånden.

Det nytter heller ikke noget at ligge os med hende, det bliver hun ikke roligere af, tværtimod. Barnevognen er heller ikke et alternativ, da hun bestemt ikke vil sove i den heller. Selvom hun er træt, bliver hun pludselig meget vågen og opmærksom hvis hun bliver lagt i den og vi kører afsted, og til sidst begynder hun at græde voldsomt og så hjælper det kun at tage hende op.

Det skal siges, at hun generelt er en meget glad, aktiv og smilende pige og har ingen problemer med at ligge på sit aktivitetstæppe og lege selv. Hun er også utrolig opmærksom på hvad der sker omkring hende og meget bevidst om hvilke mennesker hun kender og hvilke hun ikke kender. Hun kan også blive skræmt eller bange, når der kommer besøg. Hun sover også fint om natten, hvor hun falder i søvn efter at have fået bryst.

Håber du kan hjælpe os!?

Med venlig hilsen
de fortvivlede forældre.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

Annonce

Viden om børn:

Savl

Alle babyer savler, men nogen savler meget og andre lidt.

Spædbørn og småbørn savler ofte meget, de danner mere mundvand end vi voksne gør og putter ofte også fingrene i munden. Der sker også nogle enzymændringer i barnets spyt, som gør at barnet kan savle mere i perioder. Og i perioder, hvor barnet f.eks. får tænder, vil det ofte også savle mere.

I de periode hvor barnet savler meget kan det være en god idé at bruge en savlesmæk. Til små børn er en blød af frotté...

Læs mere i Babylex

Boel-prøve

Boel-prøven blev indført i Danmark tilbage i 1970´erne og var en fast del af sundhedsplejerskernes arbejde. Sådan er det ikke mere, - nogle kommuner laver stadig boel-prøver på børnene, andre kommuner har anskaffet dette. Denne ændring kom samtidig med at man begyndte at hørescreene alle børn ved fødslen.

Boel-prøven er en screeningsmetode, hvor man ser på hele barnet. Man ser på barnets evne til at have kontakt, til at styre sin motorik, til at vælge fokus og man observerer...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Du är min absoluta förebild inom allt med barn och allt som rör barnuppfostran/sömn/mat/sjukdom. Trots att jag aldrig träffat dig känner jag ett 100% förtroende och respekt för dig och känner att din syn på barn och hur man ska hantera olika situationer är helt rätt. Det finns så många metoder och syn på området idag men du har en sån sund och kärleksfull inställning.

För att sammanfatta det jag precis skrev: Du är min "guru" inom området och jag är glad att jag Tack vare min danska svärmor fann din sida och äntligen kunde få den hjälp och feedback jag så väl behövde!

Tack
/Erika