Brev:
Selvstændighedsfase og svag mor
1. november 2010
Alder:
21 mdr.
Selvstændighedsfase og svag mor
Hej Helen,
Vores datter på 21 måneder er begyndt at være meget svær at få tøj på, både om morgenen når hun skal i tøjet, og senere i overtøjet, og når vi om aftenen skal give hende nattøj på.
Desværre er det mest når jeg (mor) gør det, mens far har mere plus på kontoen. Jeg er alene med hende nogle gange om ugen, og det er ikke nogle rare dage for nogle af os. Først kommer slagsmålet om at få ble og tøj på hende, og det kan hun sagtens skælde ud over, græde og råbe hysterisk over i 20 minutter! Hun flygter fra mig, kravler nærmest op af væggene og er helt opløst i skrig og skrål. Så skal vi have overtøjet på, og det er samme mønster. Inden vi begge er klædt på og ude af døren, er vi begge fugtige af sved og har røde øjne og hektiske kinder. Samme historie når jeg skal skifte hendes blev og give hende nattøj på.
Jeg læser ofte dine svar til andre, og ved at hun er i selvstændighedsalderen. Jeg prøver at inddrage hende ved f.eks. at lade hende vælge strømper selv, selv finde sko/støvler frem (gider hun dog ikke længere), men det virker som jeg ikke kan gøre noget rigtigt.
Jeg har svært ved at håndtere hendes ’anfald’, og det ender tit med at jeg også hidser mig op og kommer til at råbe eller blive ked af det, særligt når jeg er alene med hende og skal klare det hele selv. Jeg arbejder med ikke at stille spørgsmål (”Skal vi gå ud og få en ren ble på”, ”Vil du med ind og finde noget tøj til dig”), og i stedet lyde som den selvsikre mor, der har besluttet at ”nu trænger du til en ny ble, kom vi går ud og skifter den”, eller ”så skal du have tøj på”, men glemmer det tit, og når jeg husker det virker hun egentligt også ret ligeglad.
Jeg ender tit med at tage de nemme løsninger for at undgå kampene, særligt når vi er alene hjemme (f.eks. bære hende fra vuggestuen ud i bilen og give hende skoene på derude, lade hende spise uden hagesmæk, klæde hende på mens hun er optaget af at se billeder på vores digitalramme, eller springe let henover tandbørstningen om morgenen.)
Har du forslag til hvordan jeg helt konkret kan gøre, så jeg får nogle lidt mere harmoniske timer med min datter? Lige nu kan jeg blive helt stresset bare ved tanken om at skulle være alene med hende to morgener og to aftener. Tror du hun har lugtet lunten – at mor er mere overfølsom over for grædeturene, og at det derfor nytter?
Hilsen