Svar: Drillet i børnehaven
5. oktober 2010
Alder:
4 år, 2 mdr.
Kære bekymrede mor
Det er altid rigtig svært, når man mærker at ens barn ikke trives og det er selvfølgelig ikke i orden, at jeres dreng ikke vil i børnehave, hvis det skyldes at en anden dreng driller ...
Du skriver at pædagogerne er opmærksomme på det, hvad gør de ved det? For det skal naturligvis stoppes - for begge drenges skyld! Alt efter hvad der foregår, så kunne man overveje om I forældre (til begge drenge) og pædagogerne i børnehave skal mødes, for at drøfte, hvad det her handler om, og hvordan I kan få det løst. Den pågældende drengs forældre er forhåbentlig heller ikke interesseret i at deres dreng er skyld i at jeres dreng ikke vil i børnehave ...
Nogle institutioner fører en pædagogik om at børn selv skal løse deres konflikter med mindst mulig voksen indblanding. Og det går altså ikke her. Det er vigtigt at de voksne blander sig, også for at finde ud af, hvad der egentlig foregår.
Det er normalt at børn i børnehavealderen driller hinanden. Det er en afprøvning af grænser og de øver sig i at finde ud af, hvordan de kan reaktioner ved at sige f.eks. grimme ord. Men hvis et barn systematisk bliver drillet af et andet barn, så er det problematisk, det kan jo udvikle sig til mobning. Børn har brug for at voksne hjælper dem med og lærer dem, hvordan man behandler andre. At vi skal mødes med respekt, også selvom vi er forskellige og børn i børnehave skal også lære hvad det de siger og gør - gør ved den anden. Og at det de måske selv synes er sjovt ikke nødvendigvis opleves som sjovt af en anden.
Børn skal lære, ikke at udelukke andre børn og så skal de også lære at sige fra overfor hinanden på en ordentlig måde. Den pågældende dreng skal lære at visse former for drilleri ikke er okay og jeres dreng skal lære at sige fra - og så skal der naturligvis lyttes!
Så et møde med børnehaven er for mig det første skridt, fordi I her er nødt til at finde ud af, hvad der præcist sker og så må der handles ud fra det.
Derudover kan det være en rigtig god idé at styrke jeres drengs leg med andre børn. Pædagogerne må have en idé om, hvem han ellers vil kunne lege godt med og der ligger en opgave i at få ham koblet sammen med nogle andre, så det atter bliver sjovt at komme i børnehave. Jeres dreng skal føle at han har nogle venner, nogle andre legekammerater, nogle som godt kan lide ham og som ikke driller, som måske holder med ham og forsvarer ham ...
Da du nu går hjemme på barsel, er det så muligt, at du kunne tage en legekammerat med hjem en gang imellem, netop for at få skabt nogle nye relationer for din dreng, få givet ham andre venner, andre legemuligheder ... Det kunne være en idé, at hente ham og et andet barn lidt tidligere en dag og så aftale at forældrene henter hos jer i stedet for i børnehaven.
Så er der også noget at se frem til og det vil måske være lidt sjovere at komme i børnehave den dag ...
Håber mine tanker hjælper videre på vej, fortsat held og lykke:)
Rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske