Svar: Hysterisk 1årig?

12. september 2010

Kategori:
Alder:
12 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Kære Maria

Det er dejligt at det går så godt med jeres datter, det lyder som om at hun trives, udvikler sig rigtig godt og tager imod verden med stor entusiasme :)

Der er bestemt ikke noget i vejen med at være første barn og intet i vejen med derfor at få lidt ekstra opmærksomhed. Det er kun dejligt at I er så opmærksomme på hende som I er og nyder det - det er jo derfor vi får børn :) så lad lige være med at have dårlig samvittighed over at give hende så meget - det er ikke for meget, det er super!!

Tag det derfor også positivt når vuggestuen siger at hun har vilje og tydeligt giver udtryk for hvad hun vil og ikke vil. Det er kun et sundhedstegn, hun er jo stadig bare en lille pige og faktisk ved hun ofte ikke selv hvad hun vil eller ikke vil. Hun reagerer meget impulsivt og lystbetonet og det hun siger nej til i første omgang vil hun 2 minutter efter gerne og modsat - det hører med til alderen og den udvikling hun går igennem.

Det bedste I kan gøre er at give hende så få valgmuligheder som muligt. Det vil sige, at hvis I serverer mad for hende, så giv hende kun få dele af gangen, får hun for meget kan hun ikke koncentrere sig om det og mister overblikket.

Hold fast i nej, når I giver nej, også selvom hun bliver frustreret. Det er vigtigt at hun også lærer at tackle sine frustrationer og det gør nu netop, når hun fornemmer at I kan rumme dem og tager det roligt.

Når hun skriger højt, så prøv at aflede hende - lav en fjolle-bevægelse eller prøv selv at skrige eller lave mærkelige lyde, så hun glemmer hvad der var galt og fascineres af det sjove og nye der sker, af det I finder på.

Afledning er generelt en rigtig god ting i denne alder, netop fordi hun ikke kan forklares særlig meget og heller ikke kan forholde sig til tid. I kan ikke sige "ikke nu, først når vi har spist" eller lignende - det forstår hun slet ikke. Så at aflede, bruge humor, tilbyde noget andet der i jeres øjne er ligeså godt og måske bedre er en rigtig god ting :)

Især alderen 1-3 år er udfordrende for forældre og barn. Det er en tid som kræver utroligt stor forståelse og overskud fra jeres side, samtidig med at der naturligvis også er et opdragelsesmæssigt aspekt. Det handler om at hun nu øver si selvstændighed og derfor også skal ...

Annonce

... lære visse regler. I skal f.eks. lære hende, at hun ikke må hoppe i møblerne, at hun ikke må smide med maden, ikke må vælte koppen med mælk med vilje osv. men det kommer hen af vejen.

Det vigtigste er at forsøge at lytte til hende og prøve at finde ud af, hvad det er hun vil, eller ikke vil og så hjælpe hende med at sætte ord på.

Når man er frustreret og ked af det, så pumper adrenalinen rundt i kroppen. Hvis man bliver kaldt hysterisk eller bliver sat i et hjørne eller sendt på værelset, så puster man til ilden, adrenalinen pumper endnu mere og det bliver sværere at falde til ro. Hvorimod, hvis man lyttes til og føler sig forstået, så slapper man mere af.

Det kender I også fra jer selv. Hvis du f.eks. er irriteret og frustreret, utilfreds med noget og din mand, din chef eller en anden f.eks. jeg sagde til dig: "hold dog op med at være så hysterisk", eller "gå med dig, jeg kan ikke holde dig ud", "sæt dig lige over i hjørnet og slap lidt af" - så ville du blive stik tosset. Men hvis de derimod lyttede til dig, spurgte ind til hvad der var galt, forsøgte at forstå dig, så ville du få det meget bedre. Det betyder ikke, at de ville give dig ret, at de automatisk sagde "jamen så gør vi som du vil", men det at du følte dig lyttet til og din mening talte, det ville få dig til at føle dig værdifuld og det er meget vigtigt.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Og sådan er det også med børn og det starter nu og er altså i især de næste år frem - uha ja, en lang periode - selvstændighedsalderen, det der tidligere hed trodsalder ...

Når din datter bliver ked af det, frustreret eller hidsig om du vil, så er det vigtigt at du viser hende at du forstår det "sååå, bliver du bare så ked af det, såå skat" og lader hende mærke at det er okay. Lader hende fornemme, at du bevarer roen og overblikket, du har styr på det, selvom verden kan være svær for hende at finde ud af.

Når du siger nej til noget, så tilbyd noget andet "du kan ikke få kiks, men se her er et dejligt stykke agurk". Når hun bliver frustreret over legetøj der driller og ikke vil som hun vil, så sæt igen ord på "såå, driller det, skal mor hjælpe dig, se skat, åbne lågen, sådan ..." eller lignende :)

Håber mine tanker hjælper videre på vej, fortsat held og lykke :)

Rigtig god weekend!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

6. maj 2024 | Opdragelse | 2 år, 5 mdr.

Særlig sensitiv? - 2 år, 5 mdr.

Kære Helen. Min datter på snart 2,5 år er i fuld udvikling. Hun er lidt...

6. maj 2024 | Opdragelse | 9 år

Hvordan får jeg børnene til at hjælpe til med huslige pligter?

Hej Helen, Jeg håber på, at du kan hjælpe mig igang med at få min datter på...

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

Annonce

Viden om børn:

Babyslynge

En babyslynge er et klæde, som man på forskellig vis binder omkring sig. Oftes er der et spænde eller en ring i den ene ende. Når Slyngen bindes fremkommer en lomme, hvori baby ligger eller sidder.

Slyngens fordel er at den yder støtte til hele babys krop og hoved, både når dit barn ligger og sidder. Der er mulighed for at variere bærestilling, hvilket er godt, hvis barnet bæres ofte eller længere tid af gangen.

I en babyslynge kan du normalt bære din baby længe...

Læs mere i Babylex

Tøj tjekliste - Grundudstyr nyfødt

Barnet har brug for tøj, der passer i størrelsen, og som er blødt og behageligt at have på. Hvis tøjet er for småt og strammer, kan barnets bløde knogler påvirkes. Tøjet bør endvidere passe til årstidernes skiften.

Det kan være svært at købe alt babytøjet, imens du er gravid, da du ikke ved, hvor meget din baby måler og vejer. Når den lille først er kommet til verden, så er det lettere at købe tøj i den rette størrelse.

Som grundudstyr til en nyfødt kan...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Tusind tak for dit svar sidste gang med søvn-fase-skift-problemer. Tænk engang - det virker! Og nu har vi bøvlet i en hel måned med en træt lille pige, så det er bare så skønt at kunne lulle hende i søvn på en god måde. Plus - at du skrev det med perronen og sovetoget.

Tak,
fra forældrene til pige på 6 måneder