Hysterisk 1årig?

12. september 2010

Kategori:
Alder:
12 mdr.

Hysterisk 1årig?

Hej Helen

Tak for dine tidligere svar :-)

Nu har vi et lidt andet spørgsmål. Vores datter er knapt 1 år, lige startet i vuggestue og er en god pige. Typisk glad og trives og glad for de andre børn og for det meste glad i vuggestuen. Har været der 3-4 uger nu.

Hun har dog et godt temperament og giver klar udtryk for hvad hun vil og ikke vil.. og det er jo egentligt også helt fint. De nævner det dog ofte i vuggestuen og jeg ved ikke helt hvordan jeg skal tolke det.

Hun blir ret hidsig hvis der er noget hun ikke må få eller lign, men vi prøver så vidt muligt at holde fast i at nogle ting må hun bare ikke. Og siger at vi godt kan se/høre/forstå hun er sur, men sådan er det. Hun kan ikke få alt. Det er dog bare lidt svært herhjemme nogle gange, for hun skriger meget højt og pludseligt og ofte ved vi slet ikke hvad det er hun vil.

Hvordan takler vi det?

Umiddelbart skal hun jo ikke have skæld ud, men samtidig skal vi jo heller ikke acceptere at hun råber og skriger op. For at undgå for meget ballade aktiverer vi hende (hun er dog også god til selv at lege og sidde med noget, men helst når hun er udhvilet og mæt ;-), men er det også en god ide at være over hende hele tiden? Vi prøver på ikke at komme springende hele tiden, men synes ikke det har ændret noget.

Og ...

Annonce

... kan man "opdrage" på hende? Forstår hun at hun ikke må skrige op?? Hvordan skal vi takle hendes udbrud? For vi blir lidt trætte i ørene af det og i vuggestuen kan de jo heller ikke komme hele tiden. Og jeg vil helst heller ikke have en datter, som tror hun kan få sin vilje, når hun skriger op. Og er det også det hun vil?

Tidligere sagde vores SP at hun afprøvede sin stemme, men det har virkelig taget til i styrke nu og det er ikke på samme måde, som når hun "snakker og fortæller", som hun også kan højt, for det er bare ikke på samme måde. For hun blir jo sur og hysterisk.

Hun er stadig lidt ked af det når jeg går om morgenen - nogle morgener mere end andre og lidt når jeg henter hende og hun ser mig, men det går over med det samme jeg tager hende op og så fortæller hun og peger rundt. Er det helt normalt? typisk får jeg at vide at hun har haft en god dag, nogle gange at hun har været lidt træt og pyldret.

Hun er en lille charmetrold og får derfor en del opmærksomhed, og er vist også godt klar over hvad hun skal gøre for at få den :-) Hun er også vores første barn og har jo naturligvis fået meget opmærksomhed.

Hun går en del og det er gået ret hurtigt de sidste par uger og går flere meter selv nu. Sover også lidt urolig om natten.

Håber du har et par gode råd.

Maria

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Putning - 11 mdr.

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Sele til barnevogn

Barnevognssele anvendes, når der er risiko for at barnet kan falde ud af barnevognen og barnet bør være under opsyn, når det er i sele. De fleste børn har brug for sele i barnevognen fra de er 6 måneder gamle - nogle børn lidt før.

Du bør altid vælge en barnevognssele som er DVN mærket (Dansk Varefakta Nævn). Selen skal spændes fast i barnevognens bund og den må ikke kunne trækkes løs.

Selvom barnet ligger i DVN mærket sele, skal der altid være opsyn med et barn...

Læs mere i Babylex

Lægeundersøgelser baby og børn

I Danmark er det fastlagt ved lov, at alle børn skal tilbydes forebyggende helbredsundersøgelser ved egen læge. Det anbefales at bestille tid hos lægen, når barnet er henholdsvis 5 uger, 3 mdr., 5 mdr., 1 år, 15 mdr., 2 år, 3 år, 4 år, 5 år og 12 år.

Undersøgelserne indeholder også vaccinationer og en samtale med lægen, hvor I taler om barnets trivsel, og om barnet udvikler sig som forventet. Lægen vil måle og veje barnet og her se, om barnet følger sin vækstkurve. Barnets...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dine altid yderst brugbare svar. Det er en fantastisk service at kunne skrive til dig og få din kyndige vejledning igen og igen.

- Tak fra tvillingernes mor