Brev:
Hysterisk 1årig?
12. september 2010
Alder:
12 mdr.
Hysterisk 1årig?
Hej Helen
Tak for dine tidligere svar :-)
Nu har vi et lidt andet spørgsmål. Vores datter er knapt 1 år, lige startet i vuggestue og er en god pige. Typisk glad og trives og glad for de andre børn og for det meste glad i vuggestuen. Har været der 3-4 uger nu.
Hun har dog et godt temperament og giver klar udtryk for hvad hun vil og ikke vil.. og det er jo egentligt også helt fint. De nævner det dog ofte i vuggestuen og jeg ved ikke helt hvordan jeg skal tolke det.
Hun blir ret hidsig hvis der er noget hun ikke må få eller lign, men vi prøver så vidt muligt at holde fast i at nogle ting må hun bare ikke. Og siger at vi godt kan se/høre/forstå hun er sur, men sådan er det. Hun kan ikke få alt. Det er dog bare lidt svært herhjemme nogle gange, for hun skriger meget højt og pludseligt og ofte ved vi slet ikke hvad det er hun vil.
Hvordan takler vi det?
Umiddelbart skal hun jo ikke have skæld ud, men samtidig skal vi jo heller ikke acceptere at hun råber og skriger op. For at undgå for meget ballade aktiverer vi hende (hun er dog også god til selv at lege og sidde med noget, men helst når hun er udhvilet og mæt ;-), men er det også en god ide at være over hende hele tiden? Vi prøver på ikke at komme springende hele tiden, men synes ikke det har ændret noget.
Og kan man "opdrage" på hende? Forstår hun at hun ikke må skrige op?? Hvordan skal vi takle hendes udbrud? For vi blir lidt trætte i ørene af det og i vuggestuen kan de jo heller ikke komme hele tiden. Og jeg vil helst heller ikke have en datter, som tror hun kan få sin vilje, når hun skriger op. Og er det også det hun vil?
Tidligere sagde vores SP at hun afprøvede sin stemme, men det har virkelig taget til i styrke nu og det er ikke på samme måde, som når hun "snakker og fortæller", som hun også kan højt, for det er bare ikke på samme måde. For hun blir jo sur og hysterisk.
Hun er stadig lidt ked af det når jeg går om morgenen - nogle morgener mere end andre og lidt når jeg henter hende og hun ser mig, men det går over med det samme jeg tager hende op og så fortæller hun og peger rundt. Er det helt normalt? typisk får jeg at vide at hun har haft en god dag, nogle gange at hun har været lidt træt og pyldret.
Hun er en lille charmetrold og får derfor en del opmærksomhed, og er vist også godt klar over hvad hun skal gøre for at få den :-) Hun er også vores første barn og har jo naturligvis fået meget opmærksomhed.
Hun går en del og det er gået ret hurtigt de sidste par uger og går flere meter selv nu. Sover også lidt urolig om natten.
Håber du har et par gode råd.
Maria