Svar: At sige farvel ...

12. august 2010

Kategori:
Alder:
2 år, 6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Hej med dig

For mange børn er det rigtig svært at sige farvel og det er et eller andet sted vigtigt, at anerkende dette. Det er som du skriver helt naturligt at hun hellere vil være hjemme, hygge med mor, far, storebror og at hun naturligt protesterer over at det dejlige, hyggelige skal afbrydes. Ikke fordi hun ikke også nyder at være i dagpleje, hos mormor osv. men fordi det er svært at skifte situation og være i det skift der er fra det ene til det andet. Måske oplever du også, at hun nogle gange kan reagere, når hun skal hjem igen? At hun der også har svært ved at skifte situation ...

Det kan naturligvis ikke udelukkes, at hun også reagerer lidt mere nu, fordi hun har oplevet, at du pludselig steg ud af bilen og var væk og hun ikke var rigtig forberedt på dette. Jeg kan godt forstå at I derfor er begyndt at forberede hende, men igen - det er meget svært for hende at forholde sig til tid og derfor også meget svært at forholde sig til, hvad det vil sige at "nu skal mor være væk i 2 dage". Samtidig vil hendes hverdag jo ligne sig selv, så det er også vigtigt ikke at gøre et større nummer ud af det, end nødvendigt er.

Hvis du på nogen måde virker bekymret eller urolig omkring det, så vil hun naturligt også reagere med større uro og have sværere ved det. Hvor lang tid i forvejen hun skal informeres om at du skal af sted er svært at sige - måske vil det være helt fint, bare at tale om det under aftensmaden aftenen inden "i morgen kommer far og henter dig i dagplejen" og så fokusere på det dejlige de to så skal sammen, fordi mor er væk. Mere end fokusere på at du er væk ... Og om morgenen, når du så ...

Annonce

... siger farvel, så mind hende om at far henter og at de to skal hygge sig rigtig meget, at far glæder sig osv.

Samtidig skal du naturligvis så også anerkende hendes savn af dig, når I ikke ses og bekræfte at du også kommer til at savne hende. Dette må du også meget gerne gøre, når du 'bare' afleverer hende i dagplejen "jeg kommer også til at savne dig skat, rigtig meget" og så måske lave en lille aftale med hende om, hvordan I kan tænke på hinanden.

Det kan være et billed af hende, som du viser hende at du har i tasken og hun kan på samme måde have et lille fotoalbum af jer derhjemme med i sin taske. Det kan være måden du giver hende et knus på, eller at hun skal kysse i din håndflade, hvorefter du lukker hånden sammen og holder fast i kysset hele dagen og så kan du mærke kysset, når du savner hende ... eller hvad du nu kan finde på, som du tror vil virke :)

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Jeg er ikke tilhænger af at sige at det er "morgenskaberi", Jeg synes i stedet at man skal anerkende, at det er svært at sige farvel og "Jeg kommer også til at savne dig skat, men vi ses igen og jeg skynder mig hjem så hurtigt som muligt!" så man fortæller hende at de følelser hun har er okay og at I som voksne har det på samme måde.

Og når det så er sagt, så naturligvis uden at ynke hende eller gøre det værre end det er - der er ikke nogen grund til at blive 'hængende i det der er svært', man skal jo også videre. Lidt ligesom hos de 1½ årige der falder, og hvor man så en gang i mellem skal sige "ups, op igen skat, op igen" i stedet for at fare hen og gøre det værre .... Håber du forstår hvad jeg mener :)

Rigtig meget held og lykke fortsat!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng - fortsættelse

Kære Helen, Tusind tak for dine besvarelse. Jeg er meget lettet. De ting...

Annonce

Viden om børn:

Brok (hernie)

Et barn der buler lidt ud ved navlen, har sandsynligvis navlebrok. Udposningen er typisk på størrelse med en hasselnød, men den kan også blive stor som en valnød.

Navlebrok er ikke farligt, og det forsvinder ofte før barnet er blevet 2 år. Det giver sjældent gener, men det kan sætte sig fast og give smerter - i disse tilfælde skal brokket skubbes på plads enten af forældrene eller af lægen.

Hvis navlebrokket ikke forsvinder af sig selv, vil man ofte vælge at...

Læs mere i Babylex

Æbler og æblemos

Barnet kan fra 6 måneder spise al slagt frugt, frisk eller kogt. Frugten bør stadig moses, og æblemos vil ofte være et hit hos børn - især hvis det serveres, som topping på en grød. Rå æbler bør du dog være opmærksom på.

Børn under 3 år bør ikke få fødevarer, som er meget hårde eller som knækker let. En stor æblebåd kan knække og sætte sig fast i halsen, og af samme grund kan det ikke anbefales at give små børn et helt æble at gnave af. Du skal også være opmærksom på skrællen,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Allerførst vil jeg gerne sige dig tusind tak for dine hurtige og uddybende svar, og fordi du tog mine bekymringer alvorligt. Det var lige, hvad jeg havde brug for.

Mor til Agnethe 5 måneder