Brev:
At sige farvel ...
12. august 2010
Alder:
2 år, 6 mdr.
At sige farvel ...
Hej Helen,
Håber du har nydt din ferie og er parat til at dele dine tanker med endnu en af de mange bekymrede mødre :-)
Min datter er pludselig blevet rigtig ked af at sige farvel - både når hun skal passes hos mormor og i dagplejen. Hun vil ikke afsted og det er vel også forståeligt ovenpå en hyggelig lang ferie med far og mor og storebror. Vi kommer ud af døren om morgenen uden de helt store problemer, selvom hun mange gange siger ting som "nej, jeg vil ikke mor", "mor også med", nej, ikke over til ...."! Lidt småpiv undervejs det er helt ok og forståeligt, men når jeg så ser hvordan hun putter sig helt ind i mig, for så næsten at tage tilløb til at sige farvel, med stor krammer osv. som vi gjorde før ferien, for herefter alligevel bryde i gråd, når jeg siger farvel. Uha - det gør ondt!!
Jeg ved godt, at der kun går 5 min. og så er hun ok igen og hun har altid haft det fint med at komme i dagpleje og der har aldrig været problemer med aflevering udover lige de allerførste uger. Der har altid været god tid til at sige ordentligt farvel med kæmpe krammer og kys og hun har altid været glad for at blive afleveret og har selv givet krammer og næsten smidt os ud af døren.
Min mand har indtil videre kun afleveret 1 gang efter ferien og det var lidt af det samme med gråd og nej, nej, nej! Dagplejemor veksler lidt i det med lidt ekstra omsorg den ene dag til at kalde det morgenskaberi den anden dag og det gør mig selvfølgelig lidt ked af det, for det mener jeg ikke det er, men det kan da godt være, hun har lidt ret?!
Hos mormor måtte vi pludselig heller ikke gå, og hun klamrer sig til mit ben, når jeg går og græder. Men det er ovre i løbet af få minutter.
Vi var på en lille rejse i ferien, hvor jeg skulle til nogle møder i forbindelse med mit arbejde. Vi kørte i ca. 5 timer og jeg blev så sat af på vejen til hotellet. Hun havde pevet lidt den sidste halve time og ville gerne om til mig og sidde, så det kom som et chok for hende, at jeg pludselig steg ud og sagde farvel. Hun græd hele vejen til hotellet og var så glad igen. Næste morgen var det igen med gråd, at vi måtte sige farvel. Hun ville med mig selvom hun var på værelset og hyggede sammen med far og storebror. Igen alt ok da jeg var ude af døren!
Vi har efterfølgende prøvet at være bedre til at forberede hende, men det virker bare lidt som om hun så bare at bekymrer sig tidligere!
Jeg skal på en lille rejse med 2 overnatninger her om 2 uger og spekulerer på, hvad der mon er bedst at gøre. Jeg aflevere hende i dagplejen morgenen og tager så afsted. Jeg vil helst fortælle hende, hvad jeg skal, men er bekymret over, om hun nu også kan håndtere det, eller om hun bliver mere ked af det.
Glæder mig til at høre dine tanker. Jeg ved godt, at det er hverdag for mange, men det er bare helt nyt for mig :-(
Mange hilsner herfra og rigtig god dag til dig :)