Svar: Måske skuffelser

5. august 2010

Kategori:
Alder:
3 år, 3 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Kære Elisabeth

Tak for dit brev og alle dine tanker :)

Det er et meget stort spring at gå fra dagpleje til børnehave, ligesom det også vil være et meget stort spring at gå fra børnehave til skole.

Vores børn skal disse spring igennem og hvordan det vil gå dem, hvordan de vil klare sig og hvad udfordringer de vil møde, kan ingen af os jo vide. Vi ønsker dem naturligt det bedste, at de må være glade, have gode venner, udvikle sig som de har brug for og blive støttet og hjulpet igennem de ting som er svære. Men hvordan det egentlig går ved vi jo ikke før vi står i situationen ...

Udfordringer kommer der masser af og ja, det gør så ondt i hjertekuglen, når man mærker ens datter (eller søn) ikke trives. Du bruger jo netop den erfaring du selv har med dig, du ved hvordan det føles at blive afvist, at blive holdt uden for osv. og det sidder dybt i dig. Du skal heller ikke glemme den følelse eller overhøre den, men acceptere at den er en del af dig, de oplevelser du har haft, har lært dig nogle ting og det må du så prøve at udnytte positivt i forhold til din datter.

Du skal bruge din egen erfaring til at sætte dig ind i hendes situation og vise at du forstår hende, når hun en dag kommer og er ked af det, fordi hun er blevet holdt uden for eller nogen har talt grimt til hende. Men du er samtidig også nødt til at lade hende drage sine egne erfaringer og så støtte og guide hende undervejs.

Den bedste måde du kan styrke din datter på er ved at give hende selvværd. Du skal her skelne mellem selvværd og selvtillid som er to vidt forskellige ting.

Selvtillid handler om det vi kan, det vil sige de ting som vi er gode til, de ting vi præsterer. Hvis man er god til at klatre i træer, tegne, lave perlearmbånd eller andet, så har man selvtillid på disse områder. Selvtillid kan man også få, hvis man har følelsen af at have de rigtige ting, at have den rigtige kjole på, eller få den rigtige bamse i fødselsdagsgave.

Selvværd derimod handler om at man synes man selv har værdi. Det handler om hvem man ...

Annonce

... er og hvordan man forholder sig til sig selv. Børn får højt selvværd af at blive set og anerkendt af deres forældre, af at føle de er værdifulde. Det er vigtigt at man er opmærksom på, at god selvtillid på forskellige områder ikke giver et bedre selvværd. Det er derfor også vigtigt at I som forældre er bevidste om, at det at rose jeres datter kan give hendes masser af selvtillid, men at ros ikke behøver påvirke hendes selvværd. Der er forskellige måder at rose på og det er ikke alt ros der giver selvværd.

Forskellen på selvtillid og selvværd kan kort beskrives sådan.

1. Selvtillid handler om tillid til sine evner. Selvværd hander om oplevelsen af at have værdi.

2. Selvtillid handler om at gøre. Selvværd handler om at være.

3. Selvtillid handler om noget vi kan. Selvværd handler om noget vi er.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

4. Selvtillid hander om tillid til sine færdigheder. Selvværd handler om at værdsætte sine egenskaber.

Så det bedste du kan gøre er at fortælle og vise din datter er hun er noget ganske særligt fordi hun er den hun er. Ingen kan tage hendes plads, ingen kan erstatte hende, for hun er noget helt specielt, netop fordi hun er hende.

Jo stærkere selvværd hun har, jo bedre vil hun kunne stå imod når andre børn siger "du er jaloux", "du er dum", "jeg gider ikke lege med dig" osv. ...

Lige netop situationen med de 4 årige som siger "hun er jaloux" så tror jeg faktisk ikke de ved, hvad det betyder. Og i en sådan situation kan du naturligvis vælge at overhøre det, du kan også vælge at gå ind i situationen og spørge ind til det du hører "Jaloux, det var et svært ord, ved du hvad det betyder?" og så snakke med børnene om det. Og sige det som det er "ved du hvad, xx er ikke jaloux, men hun vil rigtig gerne lege med jer, så måske kan I alle tre lege sammen en dag, hvis I er herude på vejen.." eller lignende. Det vil jo lære alle tre børn noget og på en rigtig fin måde.

Jeg håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke med hende og med alle de nye udfordringer I står i den næste tid :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

11. maj 2024 | Opdragelse | 2 år, 4 mdr.

Trodsalderen - knap 2.5 år

Hej Helen. Vi har en datter på 2 år og 4 mdr. Der er fuld fart på hende. Hun...

6. maj 2024 | Opdragelse | 2 år, 5 mdr.

Særlig sensitiv? - 2 år, 5 mdr.

Kære Helen. Min datter på snart 2,5 år er i fuld udvikling. Hun er lidt...

6. maj 2024 | Opdragelse | 9 år

Hvordan får jeg børnene til at hjælpe til med huslige pligter?

Hej Helen, Jeg håber på, at du kan hjælpe mig igang med at få min datter på...

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

Annonce

Viden om børn:

Gluten til baby

De fleste børn kan tåle gluten, og gluten kan introduceres til barnet i 4-6 måneders alderen under hensyntagen til de anbefalinger, der i øvrigt gælder om variation i kosten, når skemad gives til småbørn.

Hidtil sagde man, at spædbørn ikke måtte introduceres til gluten før efter 6 måneders alderen, men disse anbefalinger blev i 2015 lavet om, da der ikke er fundet videnskabelig dokumentation for at vente med at introducere gluten.

Gluten findes især i hvede, mens...

Læs mere i Babylex

Navn - navngivning

Alle børn skal have et navn - mindst et fornavn og et efternavn. Og dit barn skal have sit navn, før det fylder 6 måneder. I kan give jeres barn et navn på to måder: Enten ved dåb i folkekirken eller ved at ansøge om navngivning via Borger.dk.

Der er i princippet ikke nogen begrænsninger på antallet af fornavne, som du må kalde dit barn. Men der er regler for, hvilke navne du kan give dit barn. Som hovedregel må du ikke vælge et navn, der kan være til ulempe for dit barn.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for de altid fine og uddybende svar. De giver os ro på :)

Tak, fra en mor til 2