Måske skuffelser

5. august 2010

Kategori:
Alder:
3 år, 3 mdr.

Måske skuffelser

Hej Helen.

Min store datter er 3 år og 4 mdr. Hun går stadig i dagpleje, men skal starte i børnehave om en måned. Hun begynder nu at opsøge andre børn på samme alder, på den vej vi bor på, efter dagpleje, fordi hun ikke bliver udfordret optimalt i dagplejen mere. De fleste er lidt ældre og går i børnehave, og har derfor også en større og mere avanceret ordforråd :-)

Problemet er at jeg har meget svært ved at håndterer, hvis de får sagt nogle 'børnehave' vendinger til hende. F.eks. vi går forbi hendes veninde som leger med en anden dreng. Vi stopper op og snakker med pigen, og går så videre fordi vi skal hjem og spise. Dvs. at det var faktisk ikke muligt at de kunne lege sammen, men da vi går videre kigger min datter misundeligt tilbage på de to, og drengen siger så til pigen 'hun blev jaloux, hun blev jaloux'.. de er begge lidt over 4 år.

Jeg får simpelthen et stik i hjertet, og bliver så ked på min datters vegne, men opmuntre hende og siger at vi skal hjem og have dejlig mad.. Jeg tror ikke hun forstår hvad det vil sige at være jaloux, men hun ville jo gerne have leget med.

Jeg ved jo at i børnehaven vil hun blive mødt med sådan noget mange ...

Annonce

... gange. Børn er jo stride mod hinanden. Men hvordan kan jeg lærer mig selv at håndterer disse situationer bedre, så min tristhed ikke smitter af på hende?

Jeg gruer for den dag hun kommer hjem og siger at den-og-den ikke vil lege, eller har sagt hun er dum... phuu ha, jeg vil blive så ked! Hvad kan jeg sige/gøre for at gøre hende stærk i sådanne situationer og for at få hende hurtig videre og finde andre gode legekammerater?

Det skal lige siges at der i min klasse i folkeskolen 5-6 klasse var 2 piger som holdt de andre piger, incl mig, udenfor på skift, og jeg kan jo mærke at noget af den følelse kommer op igen. Heldigvis skiftede jeg skole, og fik nogle rigtig gode år :-)

Min mand synes jeg er lidt skør, at jeg tænker så meget på det. Han siger at det er med til at udvikle hende, og gøre hende stærk, men skiftet fra dagpleje til børnehave er jo stort, og hun vil jo sikkert få en del knubs. I dagplejen er hun en stærk person som er god til at sige fra udadtil, men over for nyt og nye personer er hun utrolig genert og usikker.

Håber du kan komme med nogle gode fif så jeg kan få nogle rolige nætter i den kommende tid :-)

Med venlig hilsen
Elisabeth

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

5. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Svær putning - 2 år, 10 mdr.

Hej Helen. Yngstemanden har altid været rigtigt svær at putte, og derfor har...

Annonce

Viden om børn:

Savl

Alle babyer savler, men nogen savler meget og andre lidt.

Spædbørn og småbørn savler ofte meget, de danner mere mundvand end vi voksne gør og putter ofte også fingrene i munden. Der sker også nogle enzymændringer i barnets spyt, som gør at barnet kan savle mere i perioder. Og i perioder, hvor barnet f.eks. får tænder, vil det ofte også savle mere.

I de periode hvor barnet savler meget kan det være en god idé at bruge en savlesmæk. Til små børn er en blød af frotté...

Læs mere i Babylex

Vælling

Vælling er en tilskudsblanding, og det minder i sammensætning om en tynd grød. Tilskudsblading adskiller sig fra modermælkserstatning ved at have et højere indhold af protein og visse mineraler. I følge sundhedsstyrelsen er der ikke grund til at give barnet tilskudsblanding fremfor modermælkserstatning. Og børn der bliver ammet har heller ikke ernæringsmæssigt brug for at få vælling.

Vælling kan tidligst gives til barnet fra 6 mdr.´s alderen, og det anbefales, at man ikke giver...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen
For gud ved hvilken gang er jeg på din hjemmeside for lige at tjekke, hvordan det nu er med forkølelse og graviditet. Jeg har brugt siden så mange gange. Og hver gang har jeg fået højt kvalificerede og superpraktiske og tryghedskabende svar. Det vil jeg bare lige sige tak for.
Mvh Birgitte