Brev:
Måske skuffelser
5. august 2010
Alder:
3 år, 3 mdr.
Måske skuffelser
Hej Helen.
Min store datter er 3 år og 4 mdr. Hun går stadig i dagpleje, men skal starte i børnehave om en måned. Hun begynder nu at opsøge andre børn på samme alder, på den vej vi bor på, efter dagpleje, fordi hun ikke bliver udfordret optimalt i dagplejen mere. De fleste er lidt ældre og går i børnehave, og har derfor også en større og mere avanceret ordforråd :-)
Problemet er at jeg har meget svært ved at håndterer, hvis de får sagt nogle 'børnehave' vendinger til hende. F.eks. vi går forbi hendes veninde som leger med en anden dreng. Vi stopper op og snakker med pigen, og går så videre fordi vi skal hjem og spise. Dvs. at det var faktisk ikke muligt at de kunne lege sammen, men da vi går videre kigger min datter misundeligt tilbage på de to, og drengen siger så til pigen 'hun blev jaloux, hun blev jaloux'.. de er begge lidt over 4 år.
Jeg får simpelthen et stik i hjertet, og bliver så ked på min datters vegne, men opmuntre hende og siger at vi skal hjem og have dejlig mad.. Jeg tror ikke hun forstår hvad det vil sige at være jaloux, men hun ville jo gerne have leget med.
Jeg ved jo at i børnehaven vil hun blive mødt med sådan noget mange gange. Børn er jo stride mod hinanden. Men hvordan kan jeg lærer mig selv at håndterer disse situationer bedre, så min tristhed ikke smitter af på hende?
Jeg gruer for den dag hun kommer hjem og siger at den-og-den ikke vil lege, eller har sagt hun er dum... phuu ha, jeg vil blive så ked! Hvad kan jeg sige/gøre for at gøre hende stærk i sådanne situationer og for at få hende hurtig videre og finde andre gode legekammerater?
Det skal lige siges at der i min klasse i folkeskolen 5-6 klasse var 2 piger som holdt de andre piger, incl mig, udenfor på skift, og jeg kan jo mærke at noget af den følelse kommer op igen. Heldigvis skiftede jeg skole, og fik nogle rigtig gode år :-)
Min mand synes jeg er lidt skør, at jeg tænker så meget på det. Han siger at det er med til at udvikle hende, og gøre hende stærk, men skiftet fra dagpleje til børnehave er jo stort, og hun vil jo sikkert få en del knubs. I dagplejen er hun en stærk person som er god til at sige fra udadtil, men over for nyt og nye personer er hun utrolig genert og usikker.
Håber du kan komme med nogle gode fif så jeg kan få nogle rolige nætter i den kommende tid :-)
Med venlig hilsen
Elisabeth