Svar: Tvang - vask og tandbørstning
29. juli 2010
Alder:
10 mdr.
Kære Lone
Jeg bryder mig ikke om at tvinge børn til noget og netop med vask og tandbørstning må der kunne findes alternative løsninger.
Tænderne skal naturligvis børstes og det kan være en god idé at bruge en lille smule tandpasta - bare smagen af det, kan gøre det mere interessant.
Det er også en god idé at børste tænderne et andet sted end I plejer at gøre det. Nu ved jeg ikke, hvordan I plejer at gøre, men hvis I f.eks. plejer I at sidde med hende og holde hende, så prøv i stedet at børste dem imens hun ligger på puslebordet. Hvis I plejer at gøre det på puslebordet, så prøv at børste dem imens hun ligger på sofaen i stuen - eller gør noget helt nyt som at sætte hende foran spejlet i badeværelset, så hun kan se sig selv og se hvad der foregår.
Prøv med en elektrisk tandbørste - nogle børn synes det er sjovt, andre bliver bange for den, men det kan forsøges.
Prøv at lege det ind - gør hende fortrolig med tandbørsten, lad hende selv sidde og tygge lidt på den og lege med den. Pres hende ikke til en lang seance, men gør det hurtigt, så det overstås og hun får en erfaring med sig om at det ikke er så slemt. Fortroligheden må bygges op stille og roligt.
Vask i ansigtet er der mange børn der ikke bryder sig om. Det kan her være en god idé at give hende et dagligt bad og så under badet få vasket ansigtet lidt. Det er generelt også en god idé at forberede barnet på hvad der skal ske - faktisk har mange forældre en tendens til lige pludselig at klaske en klud i hovedet på barnet og så bliver hun naturligvis forskrækket og vægrer sig voldsomt mod det.
Det kan være en god idé at bruge en klud med varmt/lunt vand, det er rarere at få en lun klud i ansigtet end en kold klud.
Det vil være en god idé at få hende selv til at putte kluden i ansigtet. Lad hende sidde med den i hænderne og prøv at få hende til at "vaske næsen" med den. Ligesom børn i den alder godt kan lære at række armene højt op over hovedet, når man siger 'hvor stor er du' eller finde ud af at vinke, klappe kage osv. på kommando - så kan de faktisk også godt lære at "vaske næsen" betyder tage kluden op til næsen og køre den rundt.
Prøv derfor om ikke du med motivation, forberedelse på hvad der skal ske og medinddragelse kan undgå at tvinge hende og stadig få børstet de tænder og få hende vasket :)
Rigtig meget held og lykke!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske