Svar: Tvang - vask og tandbørstning

29. juli 2010

Kategori:
Alder:
10 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Kære Lone

Jeg bryder mig ikke om at tvinge børn til noget og netop med vask og tandbørstning må der kunne findes alternative løsninger.

Tænderne skal naturligvis børstes og det kan være en god idé at bruge en lille smule tandpasta - bare smagen af det, kan gøre det mere interessant.

Det er også en god idé at børste tænderne et andet sted end I plejer at gøre det. Nu ved jeg ikke, hvordan I plejer at gøre, men hvis I f.eks. plejer I at sidde med hende og holde hende, så prøv i stedet at børste dem imens hun ligger på puslebordet. Hvis I plejer at gøre det på puslebordet, så prøv at børste dem imens hun ligger på sofaen i stuen - eller gør noget helt nyt som at sætte hende foran spejlet i badeværelset, så hun kan se sig selv og se hvad der foregår.

Prøv med en elektrisk tandbørste - nogle børn synes det er sjovt, andre bliver bange for den, men det kan forsøges.

Prøv at lege det ind - gør hende fortrolig med tandbørsten, lad hende selv sidde og tygge lidt på den og lege med den. Pres hende ikke til en lang seance, men gør det hurtigt, så det overstås og hun får en erfaring med sig om at det ikke er så slemt. Fortroligheden må bygges op stille ...

Annonce

... og roligt.

Vask i ansigtet er der mange børn der ikke bryder sig om. Det kan her være en god idé at give hende et dagligt bad og så under badet få vasket ansigtet lidt. Det er generelt også en god idé at forberede barnet på hvad der skal ske - faktisk har mange forældre en tendens til lige pludselig at klaske en klud i hovedet på barnet og så bliver hun naturligvis forskrækket og vægrer sig voldsomt mod det.

Det kan være en god idé at bruge en klud med varmt/lunt vand, det er rarere at få en lun klud i ansigtet end en kold klud.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det vil være en god idé at få hende selv til at putte kluden i ansigtet. Lad hende sidde med den i hænderne og prøv at få hende til at "vaske næsen" med den. Ligesom børn i den alder godt kan lære at række armene højt op over hovedet, når man siger 'hvor stor er du' eller finde ud af at vinke, klappe kage osv. på kommando - så kan de faktisk også godt lære at "vaske næsen" betyder tage kluden op til næsen og køre den rundt.

Prøv derfor om ikke du med motivation, forberedelse på hvad der skal ske og medinddragelse kan undgå at tvinge hende og stadig få børstet de tænder og få hende vasket :)

Rigtig meget held og lykke!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng - fortsættelse

Kære Helen, Tusind tak for dine besvarelse. Jeg er meget lettet. De ting...

Annonce

Viden om børn:

Insemination

Hvis man har problemer med at blive gravide, så kan man blive behandlet med Insemination.

Insemination er den enkleste fertilitetsbehandling og den kan hjælpe, hvis manden har lettere nedsat sædkvalitet.

Behandlingen foregår ved at man fører en portion sæd direkte ind i livmoderen. På den måde springes sædcellerne den første del af vejen til ægget over og chancen for graviditet er dermed større. Derudover bruger man en 'oprenset' portion sæd, det vil sige en mere...

Læs mere i Babylex

Astma

Børn med astma trækker ikke vejret på samme måde som vi andre. Når man har astma, så snører luftvejene sig sammen, passagen for luft ind og ud af lungerne bliver mindre og barnet har derfor svært ved at trække vejret.

Astma er det man kan kalde for en lungesygdom og børn med astma vil ofte have anfald, hvor de tydeligt har problemer med vejrtrækningen. Under et astmaanfald vil barnet få en hvæsende, pibende vejrtrækning, kvælningsfornemmelse, vedvarende hoste og nogle gange også...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Jeg har længe fulgt med i din brevkasse og har selv fået hjælp til mange "problemer" fra dine svar til andre! Du har været en stor hjælp uden du har vidst det ...!

Bedste hilsner
Sanne mor til dreng på 8 måneder