Svar: Bliver frygteligt ked af et nej

28. juli 2010

Kategori:
Alder:
10 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Kære Lone

Det er meget fint set, at din datter bliver frygteligt ked af det, fordi hun ikke forstår dit ansigtsudtryk og mimikken i dit ansigt, lyden af din stemme. Hun bliver forskrækket, for sådan plejer du ikke at lyde og se på hende. Det er naturligvis en balance, for hun skal også kunne høre forskel på, når du siger nej til noget hun ikke må og ja til noget hun gerne må. Hun skal jo netop i din mimik og i lyden af din stemme kunne høre, at her er hun på gale veje ...

Så ja, du må gerne sige nej når hun bevidst smider maden ned fra bordet, banker tallerkenen i bordet eller hvad hun nu laver. MEN, faktisk kan det nogle gange være bedre at holde fokus på, hvad hun skal i stedet for, så du siger "ikke på gulvet, ind i munden skat, mmm smager godt, ind i munden" eller lignende. Så du altså i stedet for at skælde ud og sige nej, ændrer på situationen ved at holde fokus på det hun skal i ...

Annonce

... stedet for.

Det vil også være rigtig godt, at lade hende lege med sand og vand, lade hende hjælpe med at bage boller (sidde med lidt dej i hænderne), lade hende slå på tromme, hammerbræt eller lignende.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Hun har en alder nu, hvor hun udforsker og undersøge - både hvad der sker med tingene, lyde hun kan lave osv. men også hvordan du reagerer. For at imødekomme hendes lyst til at lave lyde ved bordet, undersøge maden, hvordan den klistrer mellem fingrene, tallerkenens lyd når den løftes og bankes ned i bordet eller skubbes ud over kanten og rammer gulvet med et knald - så vil det være super godt at give hende mulighed for at undersøge disse ting, få hendes udforskningstrang på disse områder stillet uden for middagsbordet. Det kan give mere ro til så atter at koncentrere sig omkring maden og få den i munden, hvor den hører til :)

Jeg håber du hermed er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

6. maj 2024 | Opdragelse | 2 år, 5 mdr.

Særlig sensitiv? - 2 år, 5 mdr.

Kære Helen. Min datter på snart 2,5 år er i fuld udvikling. Hun er lidt...

6. maj 2024 | Opdragelse | 9 år

Hvordan får jeg børnene til at hjælpe til med huslige pligter?

Hej Helen, Jeg håber på, at du kan hjælpe mig igang med at få min datter på...

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

Annonce

Viden om børn:

Vælling

Vælling er en tilskudsblanding, og det minder i sammensætning om en tynd grød. Tilskudsblading adskiller sig fra modermælkserstatning ved at have et højere indhold af protein og visse mineraler. I følge sundhedsstyrelsen er der ikke grund til at give barnet tilskudsblanding fremfor modermælkserstatning. Og børn der bliver ammet har heller ikke ernæringsmæssigt brug for at få vælling.

Vælling kan tidligst gives til barnet fra 6 mdr.´s alderen, og det anbefales, at man ikke giver...

Læs mere i Babylex

Brystbetændelse

I daglig tale bruges betegnelsen brystbetændelse om to tilstande i brystet - det der egentlig er tilstoppede mælkegange, som er en ikkeinfektiøs tilstand i brystet og så en infektiøs brystbetændelse.

Tilstoppede mælkegange opstår ofte fordi amninger springes over eller fordi barnet ikke har fået "tømt" brystet tilstrækkeligt, måske fordi barnet dier med forkert teknik.

Infektiøs brystbetændelse opstår ofte, fordi det er gået hul på brystvorten, hvorved der er...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Hvor blev jeg glad for, at du også mener, at min moderlige intuition har noget på sig. At få at vide at ens intuition kan være ok, giver selvtillid. Giver troen på, at man godt kan finde ud af at være mor...

TAK, Lene