Svar: Bliver frygteligt ked af et nej
28. juli 2010
Alder:
10 mdr.
Kære Lone
Det er meget fint set, at din datter bliver frygteligt ked af det, fordi hun ikke forstår dit ansigtsudtryk og mimikken i dit ansigt, lyden af din stemme. Hun bliver forskrækket, for sådan plejer du ikke at lyde og se på hende. Det er naturligvis en balance, for hun skal også kunne høre forskel på, når du siger nej til noget hun ikke må og ja til noget hun gerne må. Hun skal jo netop i din mimik og i lyden af din stemme kunne høre, at her er hun på gale veje ...
Så ja, du må gerne sige nej når hun bevidst smider maden ned fra bordet, banker tallerkenen i bordet eller hvad hun nu laver. MEN, faktisk kan det nogle gange være bedre at holde fokus på, hvad hun skal i stedet for, så du siger "ikke på gulvet, ind i munden skat, mmm smager godt, ind i munden" eller lignende. Så du altså i stedet for at skælde ud og sige nej, ændrer på situationen ved at holde fokus på det hun skal i stedet for.
Det vil også være rigtig godt, at lade hende lege med sand og vand, lade hende hjælpe med at bage boller (sidde med lidt dej i hænderne), lade hende slå på tromme, hammerbræt eller lignende.
Hun har en alder nu, hvor hun udforsker og undersøge - både hvad der sker med tingene, lyde hun kan lave osv. men også hvordan du reagerer. For at imødekomme hendes lyst til at lave lyde ved bordet, undersøge maden, hvordan den klistrer mellem fingrene, tallerkenens lyd når den løftes og bankes ned i bordet eller skubbes ud over kanten og rammer gulvet med et knald - så vil det være super godt at give hende mulighed for at undersøge disse ting, få hendes udforskningstrang på disse områder stillet uden for middagsbordet. Det kan give mere ro til så atter at koncentrere sig omkring maden og få den i munden, hvor den hører til :)
Jeg håber du hermed er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske