Brev:
Bliver frygteligt ked af et nej
28. juli 2010
Alder:
10 mdr.
Bliver frygteligt ked af et nej
Kære Helen,
Vores datter er nu 10,5 måned og det går rigtig god med at få hende til at spise. Hun er god til at spise selv men får - selvfølgelig - også assistance til grød og mos. Hun er generelt ikke kræsen og spiser mange forskellige ting: Grøntsager, fisk, kød, frugtmos og har også som regel en rigtig god appetit - navnlig om aftenen.
MME er hun ikke længe interesseret i - lige bortset fra den ene flaske hun får tidligt om morgenen med ca. 180 ml - 210 ml. Vi prøver at snyde lidt ekstra mælk i hende i løbet af dagen men sjældent med stor succes.
Det jeg nu vil spørge dig om er en situation der er opstået i forbindelse med spisesituationerne, hvor vi nu fornemmer hun er stor nok til at forstå så meget, at vi siger nej, når hun bevidst kaster mad på gulvet (altså ikke når hun taber noget). Det er klart der stadig ryger en del ved siden af :-) Vi siger bestemt "nej" men uden at være vrede eller skælde ud. Det samme nej bruger vi hvis hun piller ved noget hun ikke må, f.eks. ledninger/stikkontakter. Så siger vi nej, og det er ofte ikke nødvendigt at flytte hende, for hun forstår godt, at det må hun ikke.
Det jeg nu vil spørge dig om er de her "nej"'er - er det for tidligt?! Der sker nemlig typisk det, at hun godt forstår, det er noget, hun ikke må, men så vender hun mundvigerne frygtelig meget ned ad og bliver meget ked af det (ikke gal!). Jeg tænker, om hun måske blive lidt bange for os, fordi vi sender et ansigtsudtryk (som er bestemt men altså ikke vredt!), som gør hende lidt usikker på os eller?! Så må vi godt sige "nej" til uønsket opførsel..... selv om hun ikke rigtig er modtagelig for opdragelse som sådan endnu? Ellers synes jeg vi er meget opmærksomme på ikke at være stopklods for hendes nysgerrighed og hun får lov til at udforske mangt og meget.
Ser frem til at høre din mening om dette.
God sommer,
Lone