Svar: Mad i håret

30. maj 2010

Kategori:
Alder:
18 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Hej med dig

Alle børn vil have en periode, hvor de kommer mad i håret og det kan være enormt frustrerende hvis det sker lige efter at barnet har været i bad - eller hvis det sker, som hos jer, når man har et barn der ikke bryder sig om at komme i bad.

Der er desværre nok ikke så meget at gøre ved det ... I skal naturligvis spise sammen og så må du prøve at opfordre til at maden kommes i munden. Men ofte er det jo ligeså meget fordi hun har mad på fingrene, klør sig i øret og i håret og så havner noget af maden der. En fugtig klud på bordet, som du jævnligt kan tørre hende med kan være en god idé, men det må ikke blive sådan, at hun skal tørres hele tiden - det vil også fjerne hendes lyst til at spise selv og hun skal også have lov til at have fornemmelsen af fedtede fingre.

Med hensyn til tryghed ved badet, så er det jo rigtig dejligt at vi lige nu går den varme tid i møde - det synes jeg I skal udnytte ved at have et lille babybassin eller en balje i haven, forskellige bøtter, badeænder, en vandkande osv. og så forsøge at give hende fortroligheden med vandet, netop ved at lade hende lege med det dagligt. Hun kan også sidde i baljen, stå i baljen og stille og roligt vende sig til at det med vand kan være ret sjovt.

Når hun er tryg ved vandet og når det er rigtig varmt, kan I prøve at lave lidt kilde leg med vandet, bruge vandkanden og lade vandet fra den risle ned af hendes arme, lidt på maven osv. imens I hviner, griner og lader hende opleve det sjovt. På sigt vil hun så også blive mere fortrolig med vandet indendøre.

Det er rigtigt at hun har en alder, ...

Annonce

... hvor hun gerne vil mange ting selv og stadig ikke altid kan og bliver frustreret når tingene ikke lige går som hun vil. Det er generelt svært, det er en svær periode - især alderen 1-3 år er præget meget af dette.

Hun har en enorm stor udforskningstrang, hendes lyst til at lære er stor og denne lyst overskygger gang på gang det lille nej som lyder inde i hende. For hun ved ofte godt at hun nu er ved at gøre noget som I ikke vil have, men lysten til at prøve er stadig for stor, det er så spændende. Også fordi hun jo får en reaktion fra jer og hun er også nødt til at opleve jeres reaktion flere gange for at lære den at kende.

Hun husker bedst hvis I flytter hende eller flytter de ting I ikke vil have hun leger med. Det forhindrer hende ikke i at gøre det igen og igen, men stille og roligt vil hun huske det. I starten vil hun pille ved det, kigge på jer, afvente jeres reaktion, men med tiden vil hun kigge på jer og kunne lade tingene være, selvom det er spændende.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Det samme gælder ved middagsbordet, hvis hun begynder at lege med sin mad i stedet for at spise så kan I afbryde måltidet ved at fjerne tallerkenen - hun vil sandsynligvis så protesterer, hvis hun altså er meget sulten og så får hun naturligvis tallerkenen igen, med bedsked om at spise maden, den skal i munden osv. og så spiser hun igen. Hvis hun bliver ved med at lege, så er hun sandsynligvis ikke sulten og så får hun tørret hænder, bliver tørret om munden og sættes ned fra bordet og kan så lege med sit legetøj i stedet :)

Håber I kan bruge dette videre, fortsat held og lykke.

Rigtig god weekend!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

6. maj 2024 | Opdragelse | 2 år, 5 mdr.

Særlig sensitiv? - 2 år, 5 mdr.

Kære Helen. Min datter på snart 2,5 år er i fuld udvikling. Hun er lidt...

6. maj 2024 | Opdragelse | 9 år

Hvordan får jeg børnene til at hjælpe til med huslige pligter?

Hej Helen, Jeg håber på, at du kan hjælpe mig igang med at få min datter på...

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

Annonce

Viden om børn:

Sutteflaske

For børn der ikke ammes er det vigtigt at man køber en ordentlig sutteflaske. Flasken skal passe til barnet og barnets evne til at sutte.

Det anbefales at man lader barnet "arbejde lidt for føden". Det vil sige at hullet i sutten ikke skal være for stort. Det at barnet skal bruge kræfter på at sutte er vigtigt for kæbernes og tændernes udvikling. Desuden er der en risiko for at barnet kan få ondt i maven, hvis det får maden for hurtigt.

Sutteflaske-sutterne findes...

Læs mere i Babylex

Donorhjælp

Hvis man ikke kan blive gravid på almindeligvis, så kan man benytte sig af en donor. Og i Danmark er der to muligheder:

1. Donor med sæd:
Kvinder der ikke har nogen mandling partner eller hvor den mandlige partners sædkvalitet ikke kan anvendes til befrugtning, har mulighed for at blive gravide med en sæddoner.

Sæddonation kan både være anonym og åben. På lægeklinikker vil den normalt være anonym, hvor man kan få åbne donorer på jordemoderklinikker.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tak for dit tidligere svar, som gav os meget ro omkring vores 4 uger for tidlig fødte datters måltider.

I det hele taget tak for denne brevkasse, den hjælper mange forældre... jeg er taknemmelig helt inde i mit dybeste over den tid du bruger, dine lange og fyldestgørende svar og din evne til at forstå....!!

Mor til pige født 4 uger for tidligt