Brev:
Mad i håret
30. maj 2010
Alder:
18 mdr.
Mad i håret
Hej Helen.
Det går rigtig godt herhjemme, Sicilia er, ifølge vuggestuen, meget godt udviklet og kan mere end man normalt forventer. Det giver os selvfølgelig også nogle udfordringer fordi det så kan være svært for os at vide hvor meget hun egentlig forstår, og hvad vi kan forvente af hende.
Når vi spiser mad, har hun en tendens til, når hun ikke vil spise mere- og vi ikke er hurtige nok til at reagere på det, at putte en masse mad i håret. Vi siger selvfølgelig nej, og flytter maden, og tager mad mm. ud af håret, men hun synes bare det er sjovt.
Vi har stadig store problemer med at få hende i bad, hvor hun skriger og skriger. Hun synes det er ok at lege med vandet, men vil under ingen omstændigheder ned i badekar, eller under bruser. Det gør det meget svært at få vasket hendes hår - hvilket jo er endnu værre når der er mad i håret.
Jeg ved ikke helt hvordan jeg skal tackle det- hun forstår så meget nu. Henter noget hvis vi beder om det- viser os dyr i bøgerne når vi spørger, henter dukker og giver dem sut og putter dem, nikker hvis hun vil have mad, eller i seng mm. Så vi ved jo hun forstår meget af det. Vi ved også hun er i en alder hvor hun gerne vil bestemme selv - det viser hun meget tydeligt flere gange dagligt.
Det er svært ikke at blive frustreret når hun gør det hun ved hun ikke må - men hvordan tackler vi det uden at hæmme hendes selvstændighedsprocess mm. ?
Nå - et langt brev med mange spørgsmål - glæder mig til at høre dit svar.
p.s. hun er syg med feber ca hver 14. dag- er det bare helt normal når man går i vuggestue ??