Svar: Vil ikke sin far

21. maj 2010

Kategori:
Alder:
2 år, 4 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Hej med dig

Jeres søn reagerer ikke med afvisning overfor far, fordi far gør noget forkert eller fordi han ikke kan lide sin far - han reagerer som han gør, med ekstra stort behov for mor, fordi han er blevet storebror og har rigtig svært ved at dele mor med en anden. Når han klynger sig særligt til dig, så er det for at blive bekræftet i at du stadig er der for ham og det har i princippet ikke noget med far at gøre - det er noget som sker mellem dig og din dreng.

Derfor protesterer han også højlydt, når han bliver fjernet fra ammesituationen af far og det er far det går ud over, netop fordi det er far der fjerner ham ... men det er ikke fordi der er noget galt med far, det er fordi jeres dreng bliver frustreret over at skulle dele mor, at han ikke kan få dig for sig selv. Derfor virker det også, når du kommer ind på værelset og tager over - så kan han falde dig om halsen og få følelsen af at du stadig er der for ham og det er lige præcis det han søger.

I skal hos jer finde balancen imellem at du er der, viser ham at du stadig har plads i dit hjerte til ham osv. men samtidig skal far og søn også gøre ting sammen, som kun de to kan og gør - netop fordi mor er optaget af lillesøster. Far og søn skal have fokus på "far og søn" ting, på en verden som kun de to kan have sammen, som du og lillesøster ikke er en del af.

Det er også super vigtigt at du bakker op omkring far og direkte verbalt siger "det gør far, det er han super god til" eller lignende, så jeres dreng hører at du faktisk mener at far sagtens kan overtage nogle af de ting, du normalt ellers har ...

Annonce

... gjort.

Og så skal far også passe på ikke at trække sig, men i stedet komme ind i kampen ... faktisk et meget godt billede. Han kan vælge at sætte sig på udskiftningsbænken og vente på at han måske bliver kaldt ind i kampen, eller han kan vælge at være aktiv på banen og vise jeres dreng at det er hundrede gange bedre, når det er far end når det er mor. Han skal gøre det interessant at være sammen med far, det skal være sjovt, spændende, udfordrende og det skal være 'drenget'.

Når jeres søn så har brug for trøst, brug for at blive puttet, holdt om osv. så er det sandsynligvis mor der må på banen og naturligvis skal give ham det han også har behov for der.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

I skal naturligvis overveje hvad kampe I skal tage og hvornår far skal klare det alene og hvornår det er fint at du tager over. Nogle gange må du træde til, netop fordi det ikke handler om selve situationen men om at han har brug for at mærke at du er der for ham stadigvæk. Andre gange skal du ikke blande dig og det er helt fint, at far sætter sig på gulvet eller på sengen i værelset og taler lidt med jeres dreng, er til stede, er rolig, giver plads og viser at han sagtens kan rumme den frustration og de følelser jeres dreng har.

At kunne rumme betyder at kunne holde ud at han har det som han har det og at man ikke tager det personligt. Men at det er helt okay at han bliver ked af det, frustreret, vred, bange eller hvad det nu er. Og så være til rådighed pg være parat til at hjælpe, trøste, kramme og bagefter lege, når der så atter er ro på :)

Håber I hermed er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng - fortsættelse

Kære Helen, Tusind tak for dine besvarelse. Jeg er meget lettet. De ting...

Annonce

Viden om børn:

Feberkrampe

Det lille barn evne til at kunne regulere sin temperatur er umoden. Det betyder, at nogle børn får krampe i forbindelse med, at de får feber. Temperaturen kan stige pludseligt, og når temperaturen stiger for hurtigt, kan temperaturreguleringscenteret i hjernen ikke følge med, og kramperne opstår.

Feberkramper opstår hos 2-5% af børn mellem 6 måneder og 5 år, og det er den hyppigste årsag til kramper hos børn. Feberkrampe er delvist arveligt, så end forældre eller søskende har...

Læs mere i Babylex

Stamceller

Vores krop er bygget op af celler og Stamceller er oprindelige celler, hvorfra kroppens andre celler udvikler sig. Stamceller findes i det tidlige fosteranlæg, i navlestrengsblod hos nyfødte og i knoglemarven. Man kan sige at stamceller er en umoden celle, der i princippet kan udvikle sig til en hvilken som helst celle i kroppen.

Der forskes i at kunne udnytte stamceller fra fostre, da fosterstamceller kan være et vigtigt led i at helbrede mange forskellige sygdomme.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen..

Jeg er så glad for du ikke er længere end et tryk på powerknappen væk... tak for din brevkasse!!

Jeg har virkelig brug for dine råd og viden.

Hilsen
Thilde, mor til Louie 7 måneder