Svar: Vores dreng slår helt umotiveret
11. maj 2010
Alder:
2 år, 6 mdr.
Kære Susanne
Når børn slår og skubber fra sig, det vil sige bruger sig selv fysisk for at sige fra, så handler det ofte om at barnet mangler ord. Din dreng er stadig så lille at han rent verbalt ikke er i stand til at sige fra, når noget går ham imod eller føles svært og derfor skubber han fra sig eller slår. Mange børn vil også bide i en sådan situation.
Det sker ofte, hvis barnet føler sig trængt op i en krog, at barnet ikke kan slippe væk. Det kan også ske, hvis barnet føler sig uretfærdigt behandlet, hvis et andet barn tager legetøjet fra jeres dreng eller hvis et andet barn leger med noget, som jeres dreng gerne vil lege med. Når han ikke med ord kan give udtryk for, at her er noget jeg ikke synes er i orden eller den her situation er ubehagelig for mig, så slår han fra sig.
Det kan også ske, fordi han f.eks. i afhentningssituationen er i tvivl om hvordan han skal reagerer. Det er for mange børn svært at skifte situation, det er svært at finde ud af at være i de to forskellige verdener som daginstitutionen og hjemmet er og derfor reagerer det enten med gråd, eller med at skubbe eller slå, når de afleveres - eller som hos jer - når han hentes. Det kan meget vel være udløst af at han har svært ved at skifte situation og han bliver urolig indeni og når han ikke kan sætte ord på det, så reagere han med fysisk uro, så får han afløb ved at slå eller skubbe til dem han kommer forbi.
Du skriver at I oplever han ofte gør det umotiveret, han går forbi et andet barn og så får de lige et skub. Det lyder her som om at der nogle gange er vrede, som løber af med jeres dreng. Han mister simpelthen selvbeherskelsen og forløber sig, ofte er han måske selv lige så forskrækket over hvad han gjorde, som I andre er. Det tager tid at lære at styre sin vrede.
Vreden hos barnet kan godt være opsparet, altså en reaktion på gentagne frustrationer, hvor bægeret så tilsidst flyder over. Kunne det tænkes at det var, hvad der skete i situationen, hvor din dreng går gennem rummet og tilsyneladende umotiveret slår et andet barn?
Han kan også slå som reaktion på voksne der ikke lytter. Det kan være irritation over at du henter ham, fordi han ikke er færdig med at lege, måske vil han vise dig noget men han fornemmer at det er der ikke tid til eller ... Prøv at finde ud af hvorfor.
Børn slår også nogle gange impulsivt og sådan er det - man kan bare ikke gennemskue grunden. Nogle gange så kammer det også over og kærtegn, som egentligt er godt og kærligt ment, bliver pludselig til slag.
Og ja, så slår børn også fordi det virker, hvis de gerne vil have opmærksomhed. Når han slår, så er han sikker på at få en masse opmærksomhed,både fra de voksne og fra barnet som bliver slået - alle reagerer. Det virker altså nogle gange at slå ... :o(
Det er naturligvis vigtigt at han lærer at han ikke må slå og at han skal hente en voksen, når noget er svært, men netop fordi han stadig ikke er mere end 2½ år, så er det meget svært at omsætte dette til praksis og derfor er det vigtigt at være opmærksom på at han lige nu er lidt mere fysisk udadreagerende end tidligere. Der ligger således en pædagogisk opgave (både for jer forældre og i institutionen) i at holde øje med jeres dreng og forsøge at finde ud af i hvilke situationer han kommer til at forløbe sig og så træde til og vise ham, hvad han skal gøre i stedet.
Når man som voksen oplever at en situation virker svær for barnet, så er det vigtigt at forklare ham at man bliver vred, at det gør ondt på de andre osv. Det er vigtigt at hjælpe ham med at sætte ord på og forstå, hvad det gør ved de andre børn, når han slår dem eller skubber til dem. Han skal altså lære at sætte det at han skubber og slår, hans handling, sammen med den reaktion han får - ligesom det barn som måske har gjort noget ved ham, også skal lære at handle på en anden måde. Og man skal sætte ord på for ham "Fætter xx bliver ked af det, når du slår ham" og så kan han se at Fætter xx græder og dermed lære at det her var forkert.
Når børn reagerer med at slå, sparke, bide osv. så er der altid en risiko for at barnets negative handlinger bliver fastlåst, at det bliver en rolle som er svær at komme ud af. Netop fordi vi ofte bliver meget vrede og frustrerede over at barnet gør sådan, så kan det pludselig blive et mønster hos barnet, man kan risikere at han pludselig får rollen som den der slår, at det bliver et fastlåst mønster for ham. Når I voksne skælder ud, får han naturligtvis skyldfølelse og det kan gøre det sværere for ham at styre sig og derved kan problemet blive forstærket.
Derfor siger man at barnets adfærd med at slå bliver forstærket af forventninger og irettesættelser og derfor er det vigtigt at man et eller andet sted tager det roligt og flytter ham væk, i stedet for at skælde ham ud hele tiden. Du vil altså nogle gange være nødt til at tage ham helt ud af situationen, få ham væk derfra. Ikke nødvendigvis skælde en masse ud, men simpelthen aflede ham og få ham ud af den situation, som han selv har svært ved at komme fra.
Børn skal lære at være sociale, lære hvordan man er sammen med andre mennesker, andre børn. Man lærer at være social på mange måder. Han kan ret hurtigt lære, hvordan man spørger om man må være med i en leg, hvordan man siger nej eller hvordan man spørger om noget på en pæn måde. Men det der er svært at lære, er det der handler om følelser. Altså hvordan påvirker min måde at være på, de andre,- hvornår bliver jeg ked af det, hvornår bliver andre kede af det - Bliver vi kede af det samme eller er der forskellige ting, som gør os kede af det osv.
Dette er ikke noget børn lærer fra den ene dag til den anden og helt op i skolealderen er det nogen man taler med børn om. Hvordan ser man på andre om de er kede af det, vrede, overraskede, sure, har det sjovt osv. altså lære at tyde andre, læse deres signaler. Og det er det jeres dreng skal igang med at lære nu. Han skal se, hvad det at slå og at skubbe gør ved andre. Han skal lære at se, hvordan de bliver ked af det, han skal lære hvordan det føles, når de så ikke gider lege med ham osv. Det er hårdt, men det er vigtig læring og du skal hjælpe ham på vej.
Jeg håber du kan bruge ovenstående videre, fortsat held og lykke med ham :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske