Brev:
Vores dreng slår helt umotiveret
11. maj 2010
Alder:
2 år, 6 mdr.
Vores dreng slår helt umotiveret
Hej Helen.
Jeg har lige et spørgsmål til dig.
Vi har en glad dreng på 2½ som af og til er ret voldsom. Jeg oplever ofte at han slår og skubber de andre børn, når jeg fx henter ham i vuggestuen. Jeg har naturligvis snakket med pædagogerne og de siger at han først opfører sig sådan, når jeg kommer og at det lige som er for at "vise sig", som de siger. Jeg er jo glad for at han ikke er sådan overfor de andre børn når jeg ikke er der, men bliver ked af det når jeg glæder mig til at hente ham og at han så reagere sådan og undrer mig over hvad det kan skyldes.
Herudover har jeg også oplevet at han en morgen da vi var alene og han løb rundt og legede, kommer løbene hen til mig og siger at han har skubbet sin fætter. Lidt efter kommer og fortæller at nu er det kusinen han har skubbet.... Det skal jo lige siges at vi kun var os to og det sætter lidt nogle tanker i gang omkring hvorfor han siger sådan, når de ikke engang er i nærheden. Jeg har meget tid sammen med ham og kan ikke helt forstå hvis det er et forsøg på at få opmærksomhed...
Han kan være hård overfor især hans ene fætter de kan stå og fjolle og pludselig vælter han ham omkuld og han ved det er forkert. Jeg siger til ham at det vil jeg ikke ha' og flytter ham i nogle situationer væk og fortæller ham at det jo gør ondt på de andre når han gør sådan osv. men er i tvivl om hvad der er det rigtige at gøre.
Han er som før nævnt ellers en rigtig glad dreng som er kærlig og omsorgsfuld, og jeg ved godt at børn ind imellem slår hinanden, men jeg synes bare det bekymre mig at det sker i de bestemte situationer og helt umotiveret. Hvordan skal jeg håndtere det bedst muligt?
Håber du kan komme med et par gode råd.
På forhånd tak!
Venlig hilsen
Susanne