Svar: Godt råd angående legeplads med træt datter
10. maj 2010
Alder:
3 år, 9 mdr.
Kære mor til to
Når man er 4 år gammel, så er det utroligt dejligt at komme på legeplads, jeres datter nyder det virkelig, det betyder meget for hende at lege med andre børn - også selvom hun er dødtræt :)
Hun kan godt med den alder hun har forstå og adlyde visse regler og det er naturligvis vigtigt og også helt okay, at I opsætter grænser for hvor meget hun kan være på legepladsen og hvordan det skal foregå. Her er nødt til at være nogle regler, der er også regler i børnehaven og det regler skal naturligvis følges - også selvom hun ikke altid er enig.
Hun begynder også at forstå at noget kan være farligt og at det er derfor hun ikke må gå derover alene. Hun kan godt forstå, hvis I siger til hende at det er fordi I elsker hende så højt, at I simpelthen ikke kan bære, hvis der skulle ske hende noget og at I derfor er nødt til at passe på hende osv. Faktisk vil det måske hjælpe hvis du nogle gange sagde sådanne ting højt for hende, for med den alder hun har nu, kan hun også føle sig jaloux og med en højgravid mor, der ikke kan løfte en op og bære en hjem eller som ikke lige kommer med det samme man kalder osv. - ja så prøves naturligt lidt grænser.
De fleste fireårige vil det meste af tiden udtrykke deres vrede og utilfredshed verbalt i stedet for fysisk og du vil sikkert høre ord du ikke har hørt før. Grimme ord, som hun siger både fordi hun er frustreret, men også fordi hun igen prøver lidt grænser og skal finde ud af hvor du står i forhold til hende. Hun kan stadig få raserianfald over mindre frustrationer og det kan stadig virke meget voldsomt, da hun kan føle en intens vrede og frustration.
Fire-årige har et stærkt behov for at føle sig vigtige og værdifulde. Hun har brug for at du tager hende med i visse beslutninger og at hun er medinddraget i de aftaler I laver. Hun har brug for at få at vide, når hun gør noget godt og noget I er glade for, at få ros og mærke at I er stolte af hende gør hende glad og hun vil også lytte mere til hvad I siger. Modsat, skal hun så også have at vide, når hun gør noget forkert og her må I så være konsekvente og sætte nogle grænser, så hun lærer at I rent faktisk mener det I siger.
I skal altså i fællesskab med hende lave nogle små aftaler, som hun naturligt kan være med til at overholde. Hun kan ikke klokken og hun ved ikke, hvornår der er gået en time eller hvor lang tid en time er... måske tror hun at det er ligeså lang tid som når hun er i børnehave og bliver derfor skuffet, når I allerede skal hjem ... I er derfor nødt til at forklare hende lidt om tid og også forberede hende, så hun får at vide "du kan tage 5 rutsjeture mere, så går vi bagefter".
I er også nødt til at tale med hende om at det er et krav at hun hører efter og går med hjem, når I siger det. Hvis ikke hun vil dette, så kan hun ikke komme på legepladsen. Forklar hende hvorfor, anerkend hendes lyst til at lege med de andre børn, være der sammen med dem osv. så hun hører at I godt forstår at det er dejligt, så hun hører at hun kan være der igen en anden dag osv. Men bryder hun så den aftale der er lavet og de krav I har stillet for at komme på legepladsen, så må I også dagen efter holde fast i at der kan I ikke gå hen. At gå på legepladsen indebærer at man overholder de aftaler der er lavet og kan man ikke overholde dem, så kommer man ikke derhen.
Næste dag kan hun så få en ny tur på legepladsen, der er stadig samme regler - overholdes de er det super, alle er glade, stor ros - det er virkelig dejligt for jer alle og I nyder det alle sammen. Er der igen skrig, skrål, spark og far må slæbe hende hjem, så ville jeg igen droppe legepladsen næste dag.
Hvis hun tydeligt er for træt til at gå på legepladsen, så må du i stedet holde hende hjemme, så skal I slet ikke af sted. I stedet kan I lave noget hyggeligt sammen, spille et spil, læse en god bog, bage boller eller andet, som også er super hyggeligt, når man er 4 år og har en højgravid mor :) Så er legepladsen kun i weekenden, hvor I kan gå derover når hun er mere frisk.
Håber du kan bruge dette videre. Fortsat held og lykke med det hele :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske