Svar: Godt råd angående legeplads med træt datter

10. maj 2010

Kategori:
Alder:
3 år, 9 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Kære mor til to

Når man er 4 år gammel, så er det utroligt dejligt at komme på legeplads, jeres datter nyder det virkelig, det betyder meget for hende at lege med andre børn - også selvom hun er dødtræt :)

Hun kan godt med den alder hun har forstå og adlyde visse regler og det er naturligvis vigtigt og også helt okay, at I opsætter grænser for hvor meget hun kan være på legepladsen og hvordan det skal foregå. Her er nødt til at være nogle regler, der er også regler i børnehaven og det regler skal naturligvis følges - også selvom hun ikke altid er enig.

Hun begynder også at forstå at noget kan være farligt og at det er derfor hun ikke må gå derover alene. Hun kan godt forstå, hvis I siger til hende at det er fordi I elsker hende så højt, at I simpelthen ikke kan bære, hvis der skulle ske hende noget og at I derfor er nødt til at passe på hende osv. Faktisk vil det måske hjælpe hvis du nogle gange sagde sådanne ting højt for hende, for med den alder hun har nu, kan hun også føle sig jaloux og med en højgravid mor, der ikke kan løfte en op og bære en hjem eller som ikke lige kommer med det samme man kalder osv. - ja så prøves naturligt lidt grænser.

De fleste fireårige vil det meste af tiden udtrykke deres vrede og utilfredshed verbalt i stedet for fysisk og du vil sikkert høre ord du ikke har hørt før. Grimme ord, som hun siger både fordi hun er frustreret, men også fordi hun igen prøver lidt grænser og skal finde ud af hvor du står i forhold til hende. Hun kan stadig få raserianfald over mindre frustrationer og det kan stadig virke meget voldsomt, da hun kan føle en intens vrede og frustration.

Fire-årige har et stærkt behov for at føle sig vigtige og værdifulde. Hun har brug for at du tager hende med i visse beslutninger og at hun er medinddraget i de aftaler I laver. Hun har brug for at få at vide, når hun gør noget godt og noget I er glade for, at få ros og mærke at I er stolte af hende gør hende glad og hun vil også lytte mere til hvad I siger. Modsat, skal hun så også have at vide, når hun ...

Annonce

... gør noget forkert og her må I så være konsekvente og sætte nogle grænser, så hun lærer at I rent faktisk mener det I siger.

I skal altså i fællesskab med hende lave nogle små aftaler, som hun naturligt kan være med til at overholde. Hun kan ikke klokken og hun ved ikke, hvornår der er gået en time eller hvor lang tid en time er... måske tror hun at det er ligeså lang tid som når hun er i børnehave og bliver derfor skuffet, når I allerede skal hjem ... I er derfor nødt til at forklare hende lidt om tid og også forberede hende, så hun får at vide "du kan tage 5 rutsjeture mere, så går vi bagefter".

I er også nødt til at tale med hende om at det er et krav at hun hører efter og går med hjem, når I siger det. Hvis ikke hun vil dette, så kan hun ikke komme på legepladsen. Forklar hende hvorfor, anerkend hendes lyst til at lege med de andre børn, være der sammen med dem osv. så hun hører at I godt forstår at det er dejligt, så hun hører at hun kan være der igen en anden dag osv. Men bryder hun så den aftale der er lavet og de krav I har stillet for at komme på legepladsen, så må I også dagen efter holde fast i at der kan I ikke gå hen. At gå på legepladsen indebærer at man overholder de aftaler der er lavet og kan man ikke overholde dem, så kommer man ikke derhen.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Næste dag kan hun så få en ny tur på legepladsen, der er stadig samme regler - overholdes de er det super, alle er glade, stor ros - det er virkelig dejligt for jer alle og I nyder det alle sammen. Er der igen skrig, skrål, spark og far må slæbe hende hjem, så ville jeg igen droppe legepladsen næste dag.

Hvis hun tydeligt er for træt til at gå på legepladsen, så må du i stedet holde hende hjemme, så skal I slet ikke af sted. I stedet kan I lave noget hyggeligt sammen, spille et spil, læse en god bog, bage boller eller andet, som også er super hyggeligt, når man er 4 år og har en højgravid mor :) Så er legepladsen kun i weekenden, hvor I kan gå derover når hun er mere frisk.

Håber du kan bruge dette videre. Fortsat held og lykke med det hele :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

6. maj 2024 | Opdragelse | 2 år, 5 mdr.

Særlig sensitiv? - 2 år, 5 mdr.

Kære Helen. Min datter på snart 2,5 år er i fuld udvikling. Hun er lidt...

6. maj 2024 | Opdragelse | 9 år

Hvordan får jeg børnene til at hjælpe til med huslige pligter?

Hej Helen, Jeg håber på, at du kan hjælpe mig igang med at få min datter på...

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

Annonce

Viden om børn:

Børneeksem

Børneeksem hedder også atopisk eksem eller dermatitis. Barnet får meget tør hud og hos de små børn kan eksemet sidde over alt på kroppen. Hos de lidt større børn sidder eksemen ofte i albuebøjninger og knæhaser.

Atopisk eksem kaldes børneeksem fordi det stort set kun rammer børn og ofte starter indenfor det første leveår. Hvis barnet har meget eksem og er generet af dette, vil det altid være en god idé at få barnet undersøgt, for at afklare om eksemen skulle hænge sammen med...

Læs mere i Babylex

Håndudmalkning

Hvis man har brug for at malke mælk ud til sit barn, så kan man gøre det med håndudmalkning. Når man bruger sine hænder, skal man være ekstra opmærksom på hygiejnen - men ellers er håndudmalkning normalt den mest skånsomme form for udmalkning af brystet.

- Begynd med at vaske dine hænder og klem en lille smule mælk ud af brystet, som kasseres.

- Malk ud i en ren skål, som mælken let kan sprøjtes ned i

- Læn dig forover, massér brystet blidt ned mod...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for din plan for dagen, både hvad angår søvn og mad. Det er lykkes os at overholde din plan og det har været guld værd. Nu sover vi alle sammen meget bedre om natten.

De sidste 3 uger, har han faktisk kunne sove fra kl. 20 til 06 hver nat - og det er fantastisk, før vågnede han en gang i timen!

Tak fra drengens forældre