Svar: Vores søn niver og river

5. april 2010

Kategori:
Alder:
20 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Kære Rikke

Når børn river imens I sidder og nusser, kæler, så er det ofte fordi de endnu ikke rigtigt har forstået at vise kærtegn. Derfor kan børn også godt finde på at bide i disse situationer, det er lidt som "jeg elsker dig så højt, at jeg kunne spise dig" og er altså en 'kærlighedserklæring' der kammer over. Jeres dreng bliver lidt for overstadig og kan så pludselig ikke finde ud af, hvad han skal gøre og så reagere han med at rive, slå, bide.

I disse situationer er det vigtigt at sige "Av!" og så vise ham hvad I gerne vil have i stedet for. "Ikke slå mig, det gør ondt, ae-ae i stedet" så han forstår hvad det er han ikke skal, men samtidig også får vist et alternativ.

Når han slår ud efter jer fordi I siger nej, så er det fordi han bliver frustreret over at tingene ikke er som han vil. Han kan ikke sætte ord på sin frustration og derfor reagerer han fysisk. Igen med at slå eller bide, er han på gulvet, vil han sandsynligvis smide sig ned og vride sig rundt. At reagere fysisk er normalt i denne alder, når tingene går en lidt imod.

Han skal naturligvis lære at tackle sin frustration og lære ikke at rive, slå, bide, skubbe osv. og her lærer han det bedst ved at sætte ham fra jer, så der følger en handling med "ikke slå det gør ondt!" og ligesom vise ham at hvis han skal være på skødet, så skal han ikke slå, men sidde pænt og være sød - slår man kan man ikke være på skødet. Det at en handling følger med (at I sætter ham fra jer) hjælper ham til at ...

Annonce

... huske at han her gjorde noget forkert. Når han så bliver ked af det efterfølgende og igen vil op, så forklarer I ham stille og roligt at han blev sat ned, fordi han slog og det gør ondt og så løfter I ham op igen - aldrig bære nag, altid blive gode venner. Han gør det ikke bevidst for at være ond, han er ikke udspekuleret :)

Når han griner når I skælder ud, så er det enten fordi han føler sig så tryg ved jer, at han godt tør vise jeg at han synes I ser sjove ud, når I er sure ... eller også er det fordi han får for meget skæld ud. Børn der får mange skæld ud vil ofte enten grine, lade som om de ikke hører hvad der bliver sagt eller trække sig og lade som om de voksne slet ikke er der. Når de griner handler det ofte om at de ikke ved hvad ben de skal stå på, de ved ikke helt hvad der er rigtigt og hvad der er forkert.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det kan naturligvis også med den alder jeres dreng har, handle om at han driller jer, at det er en måde at prøve jer lidt af på og vise jer lidt humor. Prøv derfor også nogle gange at bruge netop humor i visse situationer i stedet for at skælde ud. Tag ham op, sig "hvad laver du din lille bøllespirer, skal du være fræk!" eller lignende og kild ham. Giv ham masser af fysisk kontakt, lad som om du er en stor krokodille der skal spise den 'frække dreng' osv. Bryd situationen ved at bruge leg, han vil elske det og det virker meget bedre end at skælde ud. Bagefter vil han også være bedre til at høre, hvad du beder ham om :)

Rigtig meget held og lykke fortsat :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

6. maj 2024 | Opdragelse | 9 år

Hvordan får jeg børnene til at hjælpe til med huslige pligter?

Hej Helen, Jeg håber på, at du kan hjælpe mig igang med at få min datter på...

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

Annonce

Viden om børn:

Reagensglasbefrugtning, IVF og ICSI

Reagensglasbefrugtning er en fertilitetsbehandling, som bruges hvis insemination ikke er lykkes 3 gange, hvis manden har stærkt nedsat sædkvalitet eller hvis kvinden har ødelagte æggeledere.

Det er en behandling for selve undfangelsen sker uden for kroppen - i et reagensglas.

- Man stimulerer kvindens æggestokke med en kraftig hormonbehandling, der modner op til 10-12 æg på en gang. Disse tages ud, et indgreb der foregår under under lokalbedøvelse.

Læs mere i Babylex

Sele til barnevogn

Barnevognssele anvendes, når der er risiko for at barnet kan falde ud af barnevognen og barnet bør være under opsyn, når det er i sele. De fleste børn har brug for sele i barnevognen fra de er 6 måneder gamle - nogle børn lidt før.

Du bør altid vælge en barnevognssele som er DVN mærket (Dansk Varefakta Nævn). Selen skal spændes fast i barnevognens bund og den må ikke kunne trækkes løs.

Selvom barnet ligger i DVN mærket sele, skal der altid være opsyn med et barn...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Tusind tak for dit svar, som kom langt hurtigere end forventet :)

Dejligt, tak
Christina