Svar: Hvordan skåner vi hende bedst muligt?

25. marts 2010

Kategori:
Alder:
11 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Hej med jer

Det er rigtig dejligt at høre at I nu får hjælp til at tackle Alfred og de problemer I oplever omkring ham og jeg synes det vil være helt naturligt at I på disse møder også får talt lidt om, hvordan man skåner søskende - både større og mindre søskende, som naturligt bliver påvirket når det andet barn fylder meget ...

Det er super dejligt at du har haft mulighed for nogle dage at holde Josefine hjemme, så hun der har oplevet ro og mulighed for bare at tulle rundt og være sammen med dig. Når du begynder at arbejde igen, vil det på samme må være rigtig godt, hvis du stadig en gang imellem prioriterer f.eks. at hente hende lidt før, så I lige får en mor-datter time sammen før storebror hentes, ligesom du også gerne en gang imellem skal prioritere at lave ting med dem hver især og nyde den tosomhed der ligger i det. Alfred har jo også brug for en gang imellem at have jer for sig selv, så I må prøve at give begge børn mulighed for dette.

Når I er hjemme sammen, så ser jeg ingen problemer i at I nogle gange bestemmer og planlægger ud fra at børnene skal være hver for sig. Lillesøster er naturligvis for lille til at sidde på sit værelse og tegne osv. men det er faktisk okay at de leger i hvert sit rum ...

Annonce

... og I skal ikke tvinge dem til fælles ting, hvis du næsten på forhånd ved at det kan gå galt.

Hvis storebror nogle gange får et flip og du fornemmer at det går ud over Josefine, så må du flytte en af dem. Som du skriver er Alfred jo også ked af det, når han gør lillesøster ked af det og når han får sine flip som du kalder dem, så er det jo ikke i ond mening, så er det fordi han ikke kan styre sig selv. Derfor er der også noget fornuftigt i at sikre at han ikke skader hende - for det ønsker han naturligvis ikke selv :)

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Så for mig at se er der ingen problemer i at du flytter enten hende eller ham. Hvis du skønner det bedst at flytte hende, så bær hende f.eks. ud i køkkenet, give hende noget legetøj og sig "mor sætter dig lige her imens jeg taler med Alfred" og hvis du føler det nødvendigt at flytte ham så sig "kom vi går lige ud i køkkenet og taler sammen", hvor du så kan sætte dig med ham på skødet og vise ham at du gør det, for at være der for ham. Det at du skiller dem ad skal altså ikke ses som en straf, men derimod som noget godt, fordi du giver tid til Alfred som har brug for det og samtidig skåner Josefine, når hun har brug for det :)

Håber du kan bruge mine tanker lidt videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

6. maj 2024 | Opdragelse | 2 år, 5 mdr.

Særlig sensitiv? - 2 år, 5 mdr.

Kære Helen. Min datter på snart 2,5 år er i fuld udvikling. Hun er lidt...

6. maj 2024 | Opdragelse | 9 år

Hvordan får jeg børnene til at hjælpe til med huslige pligter?

Hej Helen, Jeg håber på, at du kan hjælpe mig igang med at få min datter på...

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

Annonce

Viden om børn:

Spinalbedøvelse

Spinalbedøvelse er en bedøvelsesform, som bruges ved blandt andet kejsersnit. Man lægger bedøvelsen ind via en kanyle, som føres ind i rygmarvskanalen og kvinden bedøves fuldt fra taljen og ned.

Bedøvelsen gør som regel ikke særlig ondt at få lagt, og det tager meget kort tid at lægge den. Spinalbedøvelse har den fordel at kvinden er vågen under kejsersnittet og derfor kan følge med i fødslen af barnet - og også se barnet med det samme, barnet kommer ud. Der sættes en skærm op,...

Læs mere i Babylex

C-Vitamin

Vitamin C findes i frisk frugt, grøntsager og kartofler. Danske børns indtag af vitamin C er normal tilstrækkeligt og Sundhedsstyrelsen anbefaler derfor ikke ekstra tilskud af vitamin C til mature børn.

Præmature børn, dvs. børn født før 37 uge har mindre depoter af jern, vitaminer og mineraler end mature børn. Det gælder især for de fedtopløselige vitaminer A, D, E, K, men også for C-vitamin.

På neonatalafdelingerne vil det præmature barn få ekstra tilskud af...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusinde tak for dit svar på min sidste henvendelse. Jeg blev i meget bedre humør efter at have læst det. Min mand og jeg har talt en masse sammen, og der er faldet ro over hverdagen igen. Tusinde tak!

Ermelin - mor til pige på 3 måneder