Svar: Voldsomheder i børnehaven - og hjemme
4. marts 2010
Alder:
4 år, 6 mdr.
Kære Cleo
Det lyder som en rigtig god idé at få et møde med pædagogerne i børnehaven, for selvom børn naturligvis har konflikter og prøver hinanden af i hverdagen, så skal de jo stadig trives og have det godt. Og som du beskriver det, så lyder det faktisk som om at flere af børnene har det svært ...
Det er altid en balance, hvorvidt man "sladrer" eller hjælper. Nogle børn har en meget højt udviklet retfærdighedssans og bliver derfor hurtigt "politi" overfor de andre børn og det er her vigtigt netop at forklare barnet, at visse konflikter skal man også selv kunne løse....
Man kan naturligvis ikke forvente at børn på 4-5 år altid kan vurdere, hvornår der er brug for voksnes hjælp og hvornår det er okay at børnene selv løser konflikter. Derfor skal det også altid tages alvorligt, når din datter kommer og meddeler at hun har observeret to børn skubbe til hinanden. I den pågældende situation var det dog overstået og ingen af børnene var kede af det - så her må det være okay at sige "det klare de selv". Samtidig med respekt for at din datter jo kom og gjorde opmærksom på det og man kunne måske her godt anerkende hende for det. "Det var godt du sagde det" eller "jeg kan godt mærke på dig at du syntes det virkede voldsomt, men de har klaret det og det er fint, sådan er det nogle gange" eller lignende.
At jeres datter er begyndt at slå jer hjemme har sandsynligvis sammenhæng med noget hun oplever i børnehaven og det er naturligvis ikke okay at hun slår. I en alder af 4½ år, ved hun godt at det er forkert og det er vigtigt at I sætter grænser her og fortæller hende hvad I vil acceptere og hvad I ikke vil. Samtidig skal I naturligvis forsøge at finde ud af, hvorfor hun slår og hvad det er der går hende imod.
Du skriver at din datter har fortalt at hun og en anden pige driller en mindre pige, som så naturligt reagerer med at slå. Det er her ikke okay at de to piger driller den mindre og det skal din datter naturligvis have at vide. Det er ikke okay at slå, men det er faktisk din datter som er forkert på den, når hun driller. Den mindre pige slår, fordi hun føler sig trængt op i en krog af de større piger og mangler ord til at sige fra. Det at den mindre pige slår bliver altså udløst af at de større piger driller.
Jeg synes I skal tale med pædagogerne om, hvorvidt man kunne lave en ugentlig snak med børnene om hvordan man leger sammen og behandler hinanden. Tale med dem om hvad der gør dem glade og hvad der gør dem kede af det. Tale med dem om regler for leg, hvornår man skal hente en voksen og hvornår man skal løse problemerne selv. Tale med dem om hvordan man ser om nogen er kede af det, vrede eller hvad "stop!" eller "hold op" eller "nej!" betyder.
Det er jo netop i børnehaven at børn skal lære sociale spilleregler og lære at tage hensyn til hinanden og det skal naturligvis fanges i opløbet, hvis der i øjeblikket er tendens til at børnene slår hinanden meget og prøver mange grænser. Det er ganske givet ikke kun jeres datter der reagerer, det gælder sikkert flere af børnene.
Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske