Brev:
Voldsomheder i børnehaven - og hjemme
4. marts 2010
Alder:
4 år, 6 mdr.
Voldsomheder i børnehaven - og hjemme
Hej Helen.
Der er for tiden blevet større tendens (generelt, tror jeg) til at slå i min datters børnehave. Jeg vil tale mere med pædagogerne om, hvad der kan gøres, men vil gerne spørge dig til råds også.
Mener du, det kan være forkert af et barn på 4½ at fortælle en pædagog i børnehaven, at et mindre barn er blevet skubbet af et større? Det gjorde min datter forleden, mens jeg hørte på det. Pædagogen sagde så til min datter (med en afslappet stemme), at det måtte børnene klare selv (det var også overstået, og der var ikke nogen der græd). Men hun sagde også til mig foran min datter, at pigerne er nogle "sladredamer", og at nogle konflikter skulle de klare selv.
Jeg har tænkt over det siden, og jeg er enig i, at der kan være konflikter, som børnene selv kan løse, men er min datters "sladren" ikke et signal om, at der er noget, hun/de ikke kan klare selv?
Det virker, som om der er noget, der går min datter meget på. Hun er begyndt at slå sin far og mig meget herhjemme - jeg har ikke fået at vide, at hun skulle slå meget i børnehaven, men jeg gætter alligevel på, at der er en sammenhæng med børnehaven. Min datter siger selv, at: "Når S. (en stor dreng i børnehaven) må slå mig, så må jeg også slå dig." Jeg har spurgt pædagogen, om min datter bliver slået meget af S., men det mente hun ikke, hun sagde derimod, at min datter og en anden pige "er gensidigt hårde mod hinanden". Min datter siger, at hun og en anden større pige driller den (mindre) pige, og at den mindre pige så slår hende.
På forhånd tak for råd!
Cleo