Svar: Han smider med sit legetøj
12. februar 2010
Alder:
20 mdr.
Kære Maibrit
De fleste børn vil i 1½-2 års alderen komme i en periode, hvor de begynder at lege mere voldsomt og smider med deres legetøj. De har ikke helt forståelsen for at man skal passe på, men fascineres af den lyd og den opmærksomhed det giver, at smide med ting.
Det er en god idé at give ham bløde bolde, et hammerbræt, en tromme eller lignende at 'larme og slå' på, så han udvikler sin færdighed med at kunne hamre, med ting som er egnede til at hamre på. Det er også vigtigt at anerkende hans lyst til at smide med ting, men opfordre ham til at det gøres udenfor og ikke inden for. Samt at det gøres med bolden og ikke med bilen ...
Han begynder at efterligne jer voksne mere og mere - også uden at I opfordrer ham til det. Hvis I sidder med albuen på bordet, forsøger han at gøre det samme, hvis I rører i koppen forsøger han at gøre dette osv. Derfor er det vigtigt at du netop reagerer stille og roligt og giver ham alternativer, når det er muligt. Fordi han ikke bare gør som du siger, men også gør som du gør. Du kan altså godt, når han står parat med bilen over hovedet for at kaste den sige "jeg vil ikke have du kaster med bilen, den går i stykker. Du kan kaste med bolden" eller lignende. På den måde får du både sagt fra, får givet ham en forklaring og et alternativ.
Hvis du oplever at han kaster rigtig meget med tingene og slet ikke kan finde ud af rolig leg, så anerkend dette og sige "Jeg kan mærke du trænger til at bruge dig selv - kom vi går uden for og leger". Igen får han at vide at det han har gang i skal gøres udenfor, du sender ham ikke væk, men anderkender at han har brug for at bruge sig selv og lege mere voldsomt, men det hører ikke til inde i stuen.
Han har en alder lige nu, hvor han mere og mere tydeligt vil udtrykke vrede, hengivenhed, frustration, kærlighed - han giver knus, han smiler, bliver aggressiv og smider med eller ødelægger ting. Du skal naturligvis reagere forskelligt alt efter hans reaktion og årsag til hans reaktion. Hvis han smider med legetøjet fordi han føler sig uretfærdigt behandlet eller i frustration over at legen slutter nu, så er det vigtigt at du anerkender dette og siger f.eks. "det er også dumt, at vi ikke kan lege mere" samtidig med at du forklarer ham at legetøjet går i stykker, han skal ikke smide med det.
Hvis han smider med det for sjov og imens I leger noget andet pludselig smider det i hovedet på dig - så skal du naturligvis vurdere om det er fordi han endnu ikke ved at det er sjovt. AT han ikke har forstået at det faktisk gør ondt at få en bil i hovedet og så skal du forklare ham det. Men hvis han godt er klar over at det han gør er forkert, så ville jeg vælge at trække mig fra ham - fjerne mig og sige "jeg vil ikke lege, når du smider med tingene" og så gå. Så kan han gå efter og I kan blive gode venner igen og du kan forklare ham spillereglerne for at lege sammen :)
Jeg håber du kan bruge lidt af disse forslag videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske