Svar: Hvornår kan man begynde at opdrage?
5. februar 2010
Alder:
12 mdr.
Hej med jer
Jeres dreng gennemgår en rivende udvikling og prøver mere og mere selvstændighed og I vil opleve mere og mere af hans egen vilje.
Han udforskningstrang er stor, han undersøger ting ved at bevæge sig mere og mere rundt og han undersøger også jeres reaktion, på de ting han oplever, på det han gør. Han vil gerne dele sine oplevelser med jer og gør det ofte i begejstring - også selvom det måske er ting som I ikke umiddelbart bliver særligt begejstrede for. Det kan være at han klatrer op og pludselig står op i sin høje stol ... Han er stolt, se mig, se hvad jeg kan, men I er ikke begejstrede fordi I ved han kan falde og slå sig ...
Det er derfor meget en balance mellem at lære barnet visse regler og samtidig også anerkende hans lyst til at lære og anerkende hans udforskningstrang :)
Jeres dreng vil i kraft af sin alder, handle med sine sanser og er ikke hverken logisk eller sprogligt orienteret. Når han ser en spændende ting, så er han nysgerrig og handler helt umiddelbart med at ville røre ved den, undersøge den. Som voksne forsøger vi ofte at forklare barnet hvorfor det ikke må og forsøger at motivere barnet til at holde op, men for et lille barn som jeres dreng, er handling og sproglig besked to adskilte processer. Derfor er afledning ofte bedre end at sige nej.
Når jeres søn piller ved noget han ikke må, så giv ham noget der er mindst ligeså interessant at pille ved. Det kan være at give ham hans egen skuffe, som er fyldt med ting, der kan tages ud og puttes ind igen og igen. Sørg for jævnligt at skifte ud i indholdet, så der hele tiden er noget nyt der pirrer til at udforske og undersøge.
For det andet er ord ikke nok og en dag kan hurtigt blive fyldt med nej, nej, nej - uden at det hjælper særlig meget. Det er derfor vigtigt at jeres søn ser en handling sammen med ordene for efterhånden at lære at handling og ord hænger sammen. Det vil derfor være meget fint, at I sammen med et 'nej!' fjerner den ting, som han ikke må røre ved eller giver ham noget andet i stedet. Eller at du flytter ham væk og på den måde afslutter det han er igang med.
Det betyder ikke at han ikke vil blive ved med at gøre det igen og igen. Det gør han og det er en del af hans udvikling og han gør det 117 gange og så en gang ekstra, men stille og roligt vil han begynde at kunne huske at her er noget han ikke skal gøre :)
I kan stadig aflede ham mange gange, med den alder han har og netop at aflede ham og tilbyde ham alternativer er en rigtig god idé :)
At han lige nu spiser sparsomt og helst vil have A38 eller lignende lyder lidt som om at han ikke er helt frisk.
Håber ovenstående hjælper lidt på vej, fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske