Svar: Min datter er for velopdragen
1. februar 2010
Alder:
2 år, 1 mdr.
Kære Camilla
Tak for dit brev og alle dine tanker. Det er altid rigtig svært at få at vide, at dagplejere, pædagoger og andre mener ens barn har brug for særligt støtte. Selvom man naturligvis vil sit barn det bedste og gerne vil have de støttes og guides bedst muligt ud i livet, så er det jo trods alt altid rarest at få at vide at "tingene bare kører" ...
Jeg tror det er vigtigt at du ser 'fagpersonernes' interesse i dit barn som noget positivt og godt. De vil jo din datter det bedste og har også fortalt dig hvor fantastisk en pige du har, der er ingen tvivl om at de rigtig godt kan lide hende og netop derfor - er det positivt og godt, at de indkalder jer til en samtale, et teamfagligt møde.
Det er utroligt rammende, det du skriver, at børn der er velopdragne og kan finde ud af at trække sig når det er nødvendigt, pludselig bliver set som 'problembarnet'. For det er reelt ikke det barn, som har et problem, men de børn der skubber, tager legetøjet fra andre osv. som rent faktisk ikke opfører sig ordenligt overfor jeres datter, det er dem der giver flest udfordringer ...
Problemet opstår fordi vi i dag skal være meget rummelige. Jeres datter skal igennem vuggestuen og børnehaven lære at agere i en verden, hvor folk ikke kan opfører sig som man burde forvente. Der er rigtig mange 'bavianer' som du skriver og derfor er hun nødt til at lære at sige fra. Ikke fordi hun er forkert på den, for hun ved godt hvordan man opfører sig, men fordi andre ikke ved det.
Det er rigtigt at det at trække sig tilbage er klogt og ofte også en rigtig god strategi - men hvis lillepigen nu har ret. Hvis det nu er hende, der rent faktisk har ret til at gøre det hun gør, ret til at lege med den dukke, ret til at være den første i køen eller hvad det nu er, så skal hun naturligvis kunne holde fast i sin ret og ikke bare altid lade andre komme først - vel at mærke andre, som ikke opfører sig pænt. Det er jo ikke okay. Og det er sandsynligvis den styrke de gerne vil have frem i din datter.
Hvis hun er en empatisk lille størrelse, der naturligt holder sig lidt tilbage, ser tingene an osv. så er det jo hendes natur og det er okay, det kan man ikke lave om og det skal man bestemt heller ikke. Men man kan godt give hende nogle redskaber til at sige fra og ikke bare finde sig i hvad som helst og som jeg læser dit brev, så er det sådanne redskaber de vil give jer.
Jeg synes du skal tage til det møde og høre hvad de har at sige, høre hvad de vil foreslå jer, hvad deres tanker er. Som det er lige nu kan du ikke gøre andet end at spekulere og tænke en masse tanker, som ingen af jer rigtigt kan bruge til noget. Du er nødt til at høre hvad de har at sige og så tage stilling ud fra det.
Håber mødet kommer til at gå rigtig godt - held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske