Brev:
Min datter er for velopdragen
1. februar 2010
Alder:
2 år, 1 mdr.
Min datter er for velopdragen
Kære Helen.
Jeg skriver til dig endnu engang, men denne gang er jeg lidt i tvivl om du kan hjælpe mig som du før har gjort. Dog kunne jeg godt bruge en anden fagudlærts øjne på dette her. Om ikke andet bare din mening og tanker om hvorfor jeg føler sådan.
Isabella er nu 25 mdr og taler vanvittigt godt. Det siger alle sammen, inkl. pædagog og dagplejemor. Hun taler i lange sætninger og kan en masse, masse ord og husker rigtigt godt. Derudover er hun utroligt omsorgsfuld og høflig. Hun siger tak, tak for mad og undskyld, uden at vi decideret har lært hende det, men det er blot sådan vi taler til hinanden herhjemme, så det er vi meget stolte af!
Selve opdragelsen herhjemme går på Marte-Meo (ikke bevidst!), men da isabella har gået til fysio pga. hendes grovmotorik, fik jeg at vide at det var sådan jeg talte, hvilket var skide godt for især min datter, fordi hun er meget sensitiv.
Fysoioen har gjort underværker for hendes motorik, og det er nu afsluttet med stor succes og fysioen siger at hun bestemt ikke er bekymret for fremtiden for isabella og hendes start i børnehave, når det sker senere på året.
Så er der dagplejen, hvor de også har mærket et markant forskel efter hun har fået mere kropsbevidsthed. Men der er åbenbart stadig noget..... derfor har hun stadig dobbeltplads, fordi de vurderer at det har hun bedst af, mere ro omkring sig. Jeg er enig, da det jo ikke kan skade.
I legestuen går det også meget bedre med at lege med de andre, selvom hun stadfig trækker sig væk engangimellem og sidder for sig selv.
Det er så her at det første "sammenstød" jeg får med dagplejen/pædagogen (sammenstød er ikke så voldsomt ment..:-)
Jeg fortæller dem at jeg også selv har brug for lidt fred engangimellem, og ser det ikke som et problem at hun trækker
sig for at få fred. Jeg selv var en genert og inadvendt pige igennem hele barndommen, men jeg savnede ikke noget vedr. selskab og havde det fint i mit eget.
Nu troede jeg jo så at alt var godt...men..... jeg ved, at dagplejepædagogen har det lidt anderledes når det gælder min
datter. Det har hun selv sagt, at hun er fuldstændig vild med mine lille pige, hvilket jeg også havde fornemmet... det er jo
dejligt...men..... selvom hun ser min datter som "sart", som hun kalder hende, så er hun altså ikke en skrøbelig lille dims, der skal beskyttes i hoved og røv!
Nu er der indkaldt et tværfagligt team (afskyeligt ord!) som skal vurdere hvordan vi alle kan støtte op om min datter, så
hun lærer at sige fra! Det er nemlig det Nye problem. Min datter er simpethen for velopdragen, for høflig og kæmper
aldrig for sin sag, men bøjer sig. Hun er åbenbart et mønsterbarn allerede..... og det er selvfølgelig ikke DET der er problemet, siger de, men at hun bliver tromlet af de andre børn.
Og jeg er jo ikke dum. Jeg vil gerne støtte min datter i at hun skal lære af sætte grænser (selvom jeg i en alder ad 34
egentlig først har lært det!)
Jeg er nok lidt bare gedidigen vendelbo, hvor vi stikker en finger i jorden, lader den sidde og LIGE ser tingene an, inden
vi pisker en stemning op. Jeg har stor tiltro til den natrurlige udvikling, til mit eget instinkt og til at jeg kender min datter og stoler fuldt ud på at hun sgu nok skal klare sig, sålænge hun har sin mor og far bag sig.
Jeg er også sensitiv, meget endda, og det kan da være en stor belastning, men også en kolosal styrke! Som giver empati og indlevelse i andre mennesker. Og kunne hendes trækken tilbage ikke bare være klogskab? At hun måske indser at hun lader den anden komme til først?
Alligevel har jeg sagt ja til den ekstra støtte. Både fordi jeg er nysgerrig i hvad de siger om mit barn, fordi jeg gerne vil have andre at tale med, som ikke er SÅ involveret (som jeg synes pædaogen er) og fordi jeg føler at det er det bedste
for min datter.
Dog er jeg MEGET skeptisk og en kende irriteret snart over kommunenes forsøg på at ændre mit barn! Og jeg ved godt at jeg lyder som en hysterisk mor, men det er jeg ikke. For jeg er ikke stupid eller stædig. Jeg ved godt at de gør det for at hjælpe, men nogengange virker det til at de skaber problemer hvor der ikke er problemer.
Mit barn er anderledes, ja.... men på den gode måde. Hun opfører sig ordentligt.... hvorfor er DET nu en fejl, især i et samfund hvor alle hyler op om at børn opfører sig som bavianer.
Hun er bare tidlig ude.
Men hvorfor kan jeg ikke får den irritation væk, når min fornuft siger at det jo er det jeg bør som ansvarlig forældre?
Min kæreste og jeg har aftalt, at hvis så det fortsætter med deres indblanden (som jeg jo ærligt talt ser det som), så
stopper det. Så må vi gøre noget drastisk....eller er det bare mig der har et alt for stærkt løvemor-gen at jeg ikke kan se
skoven for bare træer?
Som jeg sagde til pædaogen, efter vi havde en god samtale, at jeg følte at jeg blev sat ud på et sidespor, fordi det de
sagde om mit barn, genkendte jeg overhoevdet ikke. De kunne lige så sige at mit barn var sorthåret! Måske er der forskel på børnene hjemme og ude, men hun har været i den dagpleje i over 2 år.. burde hun ikke være tryg der også?
Undskyld det lange, lange spørgsmål. Håber du finder hoved og hale i det, og please...vær så ærlig du kan... trænger bare til at få lidt styr på det hele.
Kærlig hilsen
Camilla