Svar: Opdragelse - morglad

24. januar 2010

Kategori:
Alder:
15 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Kære I

Jeg er helt enig med dig i at jeres dreng ikke har godt af at blive råbt ind i hovedet og jeg kan ikke helt ud af dit brev se, hvor voldsomt det er og hvad der præcist sker og hvad situationer det drejer sig om ...

Spørgsmålet er jo om din mand har brug for hjælp til at tackle den frustration han får og de følelser der opstår, når han føler sig afvist. Det kunne jo meget vel hænge sammen med den sorg han føler over at have mistet sin egen far - og det er jo reelt nok - men måske skal han have hjælp til at komme over denne sorg, for netop at kunne finde overskuddet til at være der for jeres søn ...

Hvorom Alting er, så lyder det som om at far og søn skal igang med at lave noget sammen, som kun de to laver. Du skal her ikke blande dig, heller ikke selvom du mener det måske skal gøres anderledes, de to skal have en aktivitet eller flere, som de laver "far og søn" og ingen mor - heller ikke en mor der kan tilkaldes.

Det er noget I skal planlægge jer ud af og faktisk er det en god idé at det er noget som foregår uden for hjemmets fire vægge - netop fordi de to er på egen hånd. Det må godt være noget, som de begge kan nyde og dele sammen. Det kan være noget fast de går til - f.eks. svømning, der findes hold til børn mellem 12-24 måneder, hvor de to kunne gå sammen. Det ville også give dem fysisk kontakt.

Det kan også være at de tager en tur i skoven, en tur i zoologisk have eller hvad far nu ...

Annonce

... har lyst til. Det er vigtigt at far får en rolle og kan gøre noget uden mor :)

Det er meget normalt at børn i perioder vælger den ene forældre mere end den anden. At jeres søn lige nu vælger mor, er helt naturligt for hans alder og det faktum, at mor er den der har været mest på banen hele tiden og især det sidste ½ år. Det er sådan situationen har været og det nytter ikke noget at far føler sig sat ud på sidelinien. Det kan jeg godt forstå han gør, men det er vigtigt han nu kommer ind i kampen og gør en indsats for det.

Som en far en gang sagde til mig: "Når man bliver far, så kan man vælge om man vil sidde på udskiftningsbænken og håbe at blive kaldt ind - eller om man vil deltage aktivt i kampen". Og der er meget rigtigt i dette, for tingene sker ikke bare af sig selv, man er nødt til at gøre en indsats.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Det skal du naturligvis støtte din mand i og da du med din faglige baggrund og store nærhed til din søn meget let kommer til at virke bedrevidende og er den han søger, så er det altså ganske udmærket at far og søn nu gør noget sammen uden for husets fire vægge - uden mors indblanding :)

Far skal også huske på, at jo mere såret og ked af det han bliver, jo mere han trækker sig, jo mere vil jeres dreng også afvise ham .... Jo mere aktiv far er, jo mere han gør, jo mere sjov er han også og jo lettere er det at komme tilbage i kampen.

Håber du/I kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng - fortsættelse

Kære Helen, Tusind tak for dine besvarelse. Jeg er meget lettet. De ting...

Annonce

Viden om børn:

Navn - navngivning

Alle børn skal have et navn - mindst et fornavn og et efternavn. Og dit barn skal have sit navn, før det fylder 6 måneder. I kan give jeres barn et navn på to måder: Enten ved dåb i folkekirken eller ved at ansøge om navngivning via Borger.dk.

Der er i princippet ikke nogen begrænsninger på antallet af fornavne, som du må kalde dit barn. Men der er regler for, hvilke navne du kan give dit barn. Som hovedregel må du ikke vælge et navn, der kan være til ulempe for dit barn.

Læs mere i Babylex

Fostervandsprøve

En fostervandsprøve er en prøve af fostervandet. Denne prøve kaldes også for amniocentese. Når man tager en fostervandsprøve, så er det primært for at undersøge fostervandet for celler, der med ret stor sikkerhed kan fortælle, om fosteret har en kromosomfejl eller kendte arvelige sygdomme.

Fostervandsprøve tages først omkring 16. graviditets uge, da der først på dette tidspunkt er fostervand nok til, at fosteret kan tåle, at man tager de 15-20 ml fostervand ud, som skal bruges...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Allerførst vil jeg gerne sige dig tusind tak for dine hurtige og uddybende svar, og fordi du tog mine bekymringer alvorligt. Det var lige, hvad jeg havde brug for.

Mor til Agnethe 5 måneder