Svar: Vokser ikke nok - bordskik eller?

20. oktober 2009

Kategori:
Alder:
18 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Kære Rikke

Jeg kan sagtens forstå din bekymring og kan sagtens sætte mig ind i det dilemma der ligger i, hvorvidt din dreng skal have lov til at lege eller om han skal holde bordskik. Det er jo rigtig vigtigt at han får mad nok og hvis han spiser 3-4 gange så meget ved at maden leges ind, så er det jo fristende at gøre det ...

Jeg tænker dog, at det et eller andet sted er enormt vigtigt at gøre selve spisesituationen lige så hyggelig og dejlig, som at lege på gulvet. Det handler blandt andet om at han skal have mad som er interessant i farver og konsistens. Han skal have mad som han selv kan spise, han skal have mad der smager godt og smager af noget.

Han skal også have maden serveret af en ensfarvet tallerken og på en ensfarvet dækkeserviet. Det skal være madens farver der gør den interessant og ikke legetøjet eller billederne ved siden af tallerkenen, som er mest interessante.

I stedet for at lade ham gå fra bordet og give ham mad på gulvet, så synes jeg at du skal tage ham på skødet og hjælpe ham med at spise der. Han kan få fra din tallerken, hvis han hellere vil det - men det er vigtigt at du hjælper ham ved bordet og ikke på gulvet.

Det er helt okay at han efter en lang dag i institution bliver træt og mister overblikket og foretrækker at lege. Men han har jo tilsyneladende ikke fået mad nok og så må du hjælpe ham, når han selv mister fokus på måltidet - men altså stadig ved middagsbordet.

Det er også en god idé at du f.eks. læser en historie, tænder et stearinlys osv. og gør det hele lidt mere spændende og dejligt og så spiser han færdig imens.

Mit råd er altså at I forsøger at gøre maden, så interessant at det er ligeså spændende som legetøjet og at I gør stemningen ved bordet så hyggelig og rar, at det må foretrækkes at sidde der :)

Med hensyn til at han ikke rigtig vokser hverken i vægt eller højde, så er det rigtig godt at I er henvist til børneafdelingen og hører hvad de når frem til.

Der kan være rigtig mange årsager til at børn ikke vokser og det er klart at jeres dreng skal undersøges, årsagen skal findes. I forbindelse med sygdom, kan børn naturligt tabe sig, men når de bliver raske skulle de gerne indhente det igen. Jeg har ikke indtryk af at jeres dreng har været mere syg end gennemsnittet, så det er ikke her problemet ligger.

Du ...

Annonce

... har naturligvis ret i at der kan være en sammenhæng mellem manglende og utilstrækkeligt indtag af mad. Det kan dog også skyldes andre ting, og når man har taget blodprøver, så er det sandsynligvis for at undersøge for f.eks. stofskiftesygdomme, mave-tarmsygdomme eller måske en genetisk årsag.

Der findes børneafdelinger på både Rigshospitalet, Glostrup, Hvidovre, Skejby og andre større sygehuse, hvor der er specialister i børns vækst og det er helt relevant at jeres dreng bliver undersøgt et sådan sted og en plan bliver iværksat. Jeg kan ikke se, hvor I er tilknyttet men der er jo frit sygehusvalg i DK, så du kan bede jeres læge om en henvisning, hvis du har brug for det.

Der er nogle børn som af ofte ukendt grund ikke producerer nok væksthormon og som man derfor vil vælge at behandle netop med dette. Hvis mængden af væksthormon ikke er tilstrækkelig, reduceres væksthastigheden. Det betyder at barnet ikke følger sin kurve, men tydeligt falder ned under denne. Væskehormon gives som medicinfor at normalisere væksthastigheden.

Hvor højt et barn ender med at blive som voksen er altid svært at sige præcist. Børn med lave forældre, vil naturligt blive lavere end børn med høje forældre. Når og hvis det viser sig nødvendigt at behandle med væksthormon, så afhænger barnets sluthøjde af, hvor meget barnet afviger fra den normale vækstkurve ved behandlingens start. Jo tidligere man starter, jo større sandsynlighed for at barnet får en voksenhøjde, der ligger inden for normalområdet.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Jeg kan naturligvis godt forstå at I ikke synes 168-170 er særlig højt for en dreng/mand - modsat er det vel heller ikke meget lille og der findes jo også kvinder som ikke måler mere end 155-165 ... og ellers er der jo ingen der siger, at man ikke kan have en kæreste der er højere end sig selv :)

Men afvent nu og se hvad tiden bringer - fokus på madindtag og vigtigheden af fedt og protein er altid godt - fokus på at det at spise er super hyggeligt og forbindes med noget rart. Og så må I vente på at få svar på prøverne og se hvad der sker.

Jeg håber at I kan bruge mine tanker lidt videre og jeg håber at I ikke er blevet unødigt urolige - det er bestemt ikke min mening :)

Rigtig meget held og lykke - giv mig gerne en tilbagemelding på prøverne jeres dreng har fået taget.

Rigtig god weekend!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

6. maj 2024 | Opdragelse | 2 år, 5 mdr.

Særlig sensitiv? - 2 år, 5 mdr.

Kære Helen. Min datter på snart 2,5 år er i fuld udvikling. Hun er lidt...

6. maj 2024 | Opdragelse | 9 år

Hvordan får jeg børnene til at hjælpe til med huslige pligter?

Hej Helen, Jeg håber på, at du kan hjælpe mig igang med at få min datter på...

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

Annonce

Viden om børn:

Steriltvandspapler

Steriltvandspapler bruges som smertestillende til fødende kvinder. Det er små indsprøjtninger af helt rent vand, som man lægger ind under huden i lænden.

Det svier, når de lægges ind og der lægges i alt 4 små steriltvandspapler ind. Når de først er lagt, oplever de fleste at de har god smertelindring. Virkningen kommer af, at stikkene afleder smerteimpulser, som netop er høje i lænden, når man har veer.

Læs mere i Babylex

Laktulose

Laktulose er et middel, som bruges ved hård mave. Hvis du oplever, at dit barn ikke kan komme af med sin afføring, afføringen er knoldet og hård, måske virker dit barn til at have smerter i forbindelse med, at det skal have afføring - så kan læge eller sundhedsplejerske anbefale dig, at du giver dit barn laktulose.

Laktulose drikkes, og kan f.eks. gives til baby på en ske. Laktulose virker ved at binde vand i tarmen og derved blødgøres afføringen, så barnet lettere kan komme af...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tak for alle dine gode brugbare svar. Min lille dreng stortrives og jeg nyder ham så uendelig meget.

Jeg må sige dig at du giver gode konkrete råd og i din vejledning kan man mærke din store interesse og enorme faglige ekspertise. Du er en fantastisk sundhedsplejerske og jeg er så glad for at have fundet dig.

Mange hilsner
Pernille, mor til dreng på 6 måneder