Brev:
Vokser ikke nok - bordskik eller?
20. oktober 2009
Alder:
18 mdr.
Vokser ikke nok - bordskik eller?
Hej Helen
Så er jeg tilbage i madproblemer med Emil. Han tager STADIG ikke nok på og senest var han heller ikke vokset nok. Så nu har vi været på børneafdelingen og går og venter på svar på blodprøver.
Vi er i det mindste i gang med at få ham undersøgt og det er jo rart.
MEN jeg går jo og tænker om det hele skyldes at Emil ikke får nok mad - og det derfor er vores skyld. Som nævnt tidligere spiser Emil kun ganske kort tid inden han vil væk fra bordet igen. Tager lige toppen af sulten og så er det det. Vi har i en periode undladt at lege maden i ham ved at give ham lov til at sidde med f.eks. en bog mens vi så giver ham mad. For at han lærer at man spiser ved bordet.
Men nu er vi i tvivl om bare skal lade ham lege og så få noget mad i ham. For han spiser mere, hvis vi giver ham lov til det - og endnu mere hvis han får små bidder i munden mens han leger videre på gulvet. F.eks. til en frokost spiser han måske 1 skive ferskrøget laks selv, en skive mere med en bog, og måske to skiver mere, hvis vi giver ham bidder på gulvet bagefter igen. Og der er jo noget forskel på 1 og 4 skiver.
Vi ved jo godt det er en glidebane, og at han skal lære at det er ved bordet man spiser og at leg og mad ikke er to ting som hænger sammen. Og vi vil jo selvfølgelig gerne at han lære at spise pænt og ikke mindst spise selv.
På den anden side tænker vi at det altoverskyggende nu må være at få alt det mad i ham vi overhovedet kan. Og så må vi opdrage ham til god bordskik senere - og håbe det lykkes.
Hvad tænker du?
Noget helt andet er højdeproblemet. Jeg er enormt ked af det og er bange for at han bliver meget mindre end gennemsnittet. Står lige nu til at skulle blive 1.68 hvis man tager den der dobbelt højde af højden som 2 årig. Hans beregnede højde udfra min og min mands højde er 1.80.
Emil er vokset 25 cm siden han blev født, hvis man tager børnelægens måling på 80 cm som 18 mdr., og det er jo noget mindre end han burde. Og taget i betragtning at gennemsnitshøjden stiger, så synes vi at knap 1.70 er enormt lille.
Har du nogen erfaring med børn som vokser for lidt?
Håber du har lidt in-put. Vi er glade for at Emil er sund og rask på alle andre områder, men er alligevel bekymrede.
Kærlig hilsen
Rikke