Vokser ikke nok - bordskik eller?

20. oktober 2009

Kategori:
Alder:
18 mdr.

Vokser ikke nok - bordskik eller?

Hej Helen

Så er jeg tilbage i madproblemer med Emil. Han tager STADIG ikke nok på og senest var han heller ikke vokset nok. Så nu har vi været på børneafdelingen og går og venter på svar på blodprøver.

Vi er i det mindste i gang med at få ham undersøgt og det er jo rart.

MEN jeg går jo og tænker om det hele skyldes at Emil ikke får nok mad - og det derfor er vores skyld. Som nævnt tidligere spiser Emil kun ganske kort tid inden han vil væk fra bordet igen. Tager lige toppen af sulten og så er det det. Vi har i en periode undladt at lege maden i ham ved at give ham lov til at sidde med f.eks. en bog mens vi så giver ham mad. For at han lærer at man spiser ved bordet.

Men nu er vi i tvivl om bare skal lade ham lege og så få noget mad i ham. For han spiser mere, hvis vi giver ham lov til det - og endnu mere hvis han får små bidder i munden mens han leger videre på gulvet. F.eks. til en frokost spiser han måske 1 skive ferskrøget laks selv, en skive mere med en bog, og måske to skiver mere, hvis vi giver ham bidder på gulvet bagefter igen. Og der er jo noget forskel på 1 og 4 skiver.

Vi ved jo godt ...

Annonce

... det er en glidebane, og at han skal lære at det er ved bordet man spiser og at leg og mad ikke er to ting som hænger sammen. Og vi vil jo selvfølgelig gerne at han lære at spise pænt og ikke mindst spise selv.

På den anden side tænker vi at det altoverskyggende nu må være at få alt det mad i ham vi overhovedet kan. Og så må vi opdrage ham til god bordskik senere - og håbe det lykkes.

Hvad tænker du?

Noget helt andet er højdeproblemet. Jeg er enormt ked af det og er bange for at han bliver meget mindre end gennemsnittet. Står lige nu til at skulle blive 1.68 hvis man tager den der dobbelt højde af højden som 2 årig. Hans beregnede højde udfra min og min mands højde er 1.80.

Emil er vokset 25 cm siden han blev født, hvis man tager børnelægens måling på 80 cm som 18 mdr., og det er jo noget mindre end han burde. Og taget i betragtning at gennemsnitshøjden stiger, så synes vi at knap 1.70 er enormt lille.

Har du nogen erfaring med børn som vokser for lidt?

Håber du har lidt in-put. Vi er glade for at Emil er sund og rask på alle andre områder, men er alligevel bekymrede.

Kærlig hilsen
Rikke

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

2. februar 2024 | Kost og ernæring | 17 mdr.

Tynd mave?

Hej Helen. Vores datter på 17 måneder har ofte meget tynd afføring, og...

15. januar 2024 | Opdragelse | 21 mdr.

Rutiner og weekend

Kære Helen Tak for dit svar og gode råd angående mad og svingende appetit....

13. januar 2024 | Sovevaner | 15 mdr.

Tidlige morgener - 15 mdr.

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg håber du kan hjælpe et par...

Annonce

Viden om børn:

Madras til barneseng

Der findes mange slags madrasser på markedet, og når du skal vælge en madras til dit barns seng, så vil anbefalingen ofte være, at du vælger en skummadras, en latexmadras eller alternativt en madras i et naturmateriale. Vælger du en skummadras (polyurethanskum), skal den være mindst 5 cm tyk og helst med betræk, der kan tages af og vaskes.

Det anbefales, at dit barn ligger på et fast underlag, fordi det giver barnet mulighed for at bruge og udvikle sine muskler. Samtidig sikrer...

Læs mere i Babylex

Brystpumpe

En brystpumpe er en pumpe, som kan stimulere til mælkedannelse og som kan malke mælk ud af kvindens bryst.

Der findes både manuelle og elektriske brystpumper og hvilken type pumpe du bør vælge, afhænger helt af dit behov for udmalkning.

Den manuelle brystpumpe vil ofte være god, hvis man som kvinde ammer og kun en gang imellem - f.eks. i forbindelse med en enkelt tur i byen - har brug for at malke overskydende mælk ud. Det er altså en pumpe der fint kan bruges,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Tusind tak igen for dine svar, jeg bliver så meget klogere :-).

Du rammer så præcist!

Glad påske til dig :o)

Mor til pige på 2 måneder