Svar: Temperament og jalousi?

28. august 2009

Kategori:
Alder:
4 år

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Hej igen

Der er ingen tvivl om at det er svært at blive storesøster og at der naturligt vil komme en reaktion fra jeres datter ... den er dog mindre nu, end den ville være, hvis hun havde været yngre så det lyder rigtig godt at der er 4 år imellem jeres piger. Det betyder at I naturligt vil kunne forklare jeres datter nogle ting, lave aftaler med hende osv. og det er rigtig godt.

Men det betynder naturligvis også at hun godt kan begynde at sætte ord på hvad hun tænker og føler og min umiddelbare tanke er netop at I skal prøve at få hende til at fortælle, hvorfor hun bliver så sur, vred, gal, ked af det eller hvad hun nu bliver. "Hov skat, hvad sker der lige nu, bliver du ked af det ..?" eller lignende, og så kan hun sige "Jeg er ikke ked af det, jeg er sur!" og så er udgangspunktet jo det.

Og så tænker jeg også at I skal prøve at skelne mellem det der hedder fortvivlelsesanfald og det man kalder for kontrollerende anfald.

Når jeres datter har fortvivlelsesanfald, så er hun ikke uartig. Så er hun oprigtigt ked af det, hun er skuffet over at tingene ikke er som hun gerne vil have dem og alt føles bare uretfærdigt, ingen forstår hende og hun kan slet ikke kontrollere det følelsesmæssige kaos hun har i sin krop. Derfor har hun er brug for at man beroliger, trøster, sætter ord på, viser hende at man kan rumme hende osv. og børn der har anfald af fortvivlelse bør ikke anbringes alene i et værelse, skal ikke have en time-out.

Men børn kan som sagt også have en anden type anfald. Det jeg kalder for kontrollerende anfald. Her forsøger barnet at kontrollere sine forældre, ønsker at manipulere jer til at få sin vilje. Det er hvis barnet græder og skriger helt vildt fordi det ved at det derved får sin vilje. Barnet har således lært at bare jeg skaber mig længe nok, så får jeg det jeg vil have. Der er således ikke tale om at barnet er dybt fortvivlet. Barnet har ofte heller ingen tårer og ofte er barnet også i stand til at formulere sit krav "Jeg vil have den - Nu!"... Det er anfald som man sagtens kan se hos børn i 4 års alderen og det kunne godt lyde som om at jeres datter får denne type anfald en gang imellem ...

Det bedste I kan gøre, hvis I oplever jeres datter reagere på denne måde er faktisk at ignorere hende, altså sørge for at der ikke er publikum - ikke nødvendigvis sende hende væk, men i stedet gå væk fra hende. Hvis der ikke er nogen til at se hvordan hun skaber sig, ...

Annonce

... ja så er det jo ikke længere sjovt at blive ved.

Man skal ikke forhandle med et sådan barn, men kort og godt holde fast i sit nej og derfor heller ikke give efter. Hvis man giver efter, så lærer barnet at bare det bliver ved længe nok, så får det sin vilje.

Det er også altid en rigtig god idé at bruge humor, når man skal have barnet afledt fra denne form for anfald. Hvis I kan gøre noget sjovt, lave et eller andet, der får hende til at grine, så kan man nogle gange undgå situationen helt. Og andre gange så er løsningen at bruge en time-out.

Time out bør bruges, når en rolig advarsel til barnet ikke har været nok eller hvis barnet har gjort en anden bevidst ondt. Det anbefales at barnet kun sættes på værelset i det antal minutter, som svarer til barnets år - det vil sige jeres datter, som er 4 år - kan sættes på værelset i 4 minutter.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Samtidig skal man så også være lige uden for døren, så barnet ved at man stadig er der, barnet må ikke på den måde føle sig forladt, hun må ikke blive bange. Derfor skal hun også have en forklaring på hvad der sker: "Jeg sætter dig herind fordi du sparkede mig. Man må aldrig gøre noget, som gør ondt på andre".

Det at jeres datter er blevet storesøster, betyder naturligt at hun nu skal dele jeres opmærksomhed med en anden. Og selvom hun er glad for sin lillesøster og er så gammel, at hun godt ved og kan forholde sig til hvad det vil sige at være en lille baby, i forhold til at være 4 år, så er det stadig rigtig svært at finde sin rolle i familien. Det er naturligt at hun nogle gange tvivler på om hun har helt samme plads som før, det er naturligt at hun nogle gange har brug for og søger ekstra opmærksomhed, hun vil være sikker på at I ser og hører hende mindst ligeså meget som før - og negativ kontakt kan her være bedre end ingen kontakt :o(

Prøv derfor at være meget opmærksomme på, hvordan hun reagerer, hvad viser hun med sit kropssprog, sit blik osv. når du sidder og ammer, kæler, nusser og har tæt kontakt med lillesøster? Læg meget mærke til hendes reaktion og inviter hende ind i den sfære I andre har.

Vær også opmærksom på at styrke hendes selvværd ved at fortælle hende, hvad det er hun ligepræcis kan. Hvorfor er hun noget helt specielt, ingen er jo som hende og ingen kan erstatte hende og det er vigtigt at hun føler dette og at I siger det højt :)

Jeg håber mine tanker hjælper lidt videre på vej, fortsat held og lykke til jer alle fire!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

6. maj 2024 | Opdragelse | 2 år, 5 mdr.

Særlig sensitiv? - 2 år, 5 mdr.

Kære Helen. Min datter på snart 2,5 år er i fuld udvikling. Hun er lidt...

6. maj 2024 | Opdragelse | 9 år

Hvordan får jeg børnene til at hjælpe til med huslige pligter?

Hej Helen, Jeg håber på, at du kan hjælpe mig igang med at få min datter på...

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

Annonce

Viden om børn:

Modermælkserstatning

Modermælkserstatning gives til børn, der ikke ammes eller tilbydes udmalket modermælk - og modermælkserstatning kan gives fra fødslen. Modermælkserstatning er sammensat, så det ligner modermælken mest muligt, og børn udvikler sig og trives rigtig godt på modermælkserstatning.

Modermælkserstatninger har et højere indhold af protein, mineraler og vitaminer, end man ser i modermælk. Det skyldes, at barnet ikke kan optage næringstofferne helt på samme måde. Modermælkserstatning...

Læs mere i Babylex

Kravlegård - køb af kravlegård

Nogle familier lever fint uden en kravlegård, hvor andre familier har stor glæde af at anskaffe sig en sådan.

En kravlegård kan være praktisk, når du skal i bad, står og laver mad, måske er nødt til at gå i kælderen med vasketøj... Kravlegården giver dig mulighed for at lægge dit barn et trygt sted, hvis du ikke lige kan holde øje med barnet i nogle minutter.

I nogle familier virker kravlegården også som et trygt, genkendeligt og dejligt sted at finde ro. Hvis der...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for dit svar omkring min søns sovevaner.

Jeg startede med at skære natamningen helt væk, og så var der kun godnattåren tilbage, den virkede han pludselig ikke så interesseret i så den blev også droppet, og helt uden drama og gråd;-)

Nu kunne jeg så få ham til at falde i søvn uden at være helt tæt på mig, men han ville stadig ikke ned i tremmesengen i vågen tilstand.

Jeg læste så at du havde rådet andre til at tage den ene side af sengen, da nogle børn følte sig indespærret.... og hold da k... det gjorde en forskel!!

Dels falder han i søvn glad og tilfreds i sin egen seng, derudover sover han bedre og længere tid i hans egen seng (han kommer stadig ind til os om natten). Han går oven i købet selv ind og lægger sig i sengen når det er sove tid!

Tak fra Rikke, mor til dreng på 16 måneder