Brev:
Temperament og jalousi?
28. august 2009
Alder:
4 år
Temperament og jalousi?
Kære Helen så er jeg på banen igen.
Det drejer sig om min datter på fire år, som jo lige er blevet storesøster. Hun er meget glad for den lille som hun siger hun elsker og at hun er hendes bedste ven i hele verden : )
Problemet er bare at hun istedet ind i mellem "tænder helt af" på både mig og hendes far. Det er ikke hver dag men hun har nogle dage hvor hun nærmest virker helt manisk, er møguartig og hører overhovedet ikke efter hvad vi siger, og det kan være over små ting f.eks. at hun ikke må se noget bestemt i tv, få en bestemt mad, at hun smider noget legetøj på gulvet eller taber noget mad hun ikke lige gider at samle op osv.
Vi prøver først det som vi har læst man skal som feks at sige vi kan godt forstå du gerne vil se det i tv, men der kommer noget nu de voksne skal se du kan se din film imorgen, men hun er ikke til at "tale til fornuft". Hun hyler, skriger og skaber sig. Kan finde på at slå, sparke og nive, og til sidst må vi give hende "timeout" på hendes værelse hvor hun får lov at være til gassen er gået af ballonen. Når hun så kommer ud er hun fromheden selv, og den sødeste artigste lille pige.
Ovre i børnehaven har hun også ind imellem praktiseret dette, hvor hun bliver tosset og smider sig på jorden og skriger fordi det ikke lige er hendes tur til at cykle, og hvor hun igen ikke kan tales til ro - hvor jeg har måttet bære hende skrigende ud til bilen. Jeg synes det er lidt synd for os alle sammen for man bliver til sidst helt magtesløs og jeg synes jo løbende at vi prøver at holde balancen mellem at sætte grænser og give hende lov til nogle ting.
Den lille bliver forskrækket og græder når hun råber og skriger, og kammeraterne kan jeg være bange for at de trækker sig fra hende pga hendes til tider dominerende facon. Ellers er hun selvfølgelig også en glad pige, veltalende, klog og fantasifuld. Hun er omsorgsfuld og hjælpsom - har rigtig mange gode egenskaber og er en dejlig pige, men hun har nogengange sit temperament imod sig, selvom det måske også engang vil kunne være en fordel hvis hun kan forvalte det rigtigt : )
Det slider bare lidt i øjeblikket synes jeg. Kan det være et udslag af at hun er blevet storesøster? Tendensen har hun selvfølgelig haft i forvejen, men jeg synes det er blevet værre den sidste tid.
Hvad tænker du og har du måske et godt råd?
Venlig hilsen
Skytten.