Svar: Virkelig farsyg ...

16. august 2009

Kategori:
Alder:
20 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Kære Catrine

Det er som du skriver helt normalt at Hjalte med den alder han har nu, naturligt vender sig mere mod far - det handler om at han udvikler sin selvstændighed, prøver flere grænser osv. men også om at de jo er to drenge, far og søn og han vil helt naturligt spejle sig i sin far og i far finde noget, som han ikke får hos mor ...

Det er helt okay at man som forældre gør tingene forskelligt og det e altså ikke en dårlig ting. I stedet for at prøve at efterligne hinanden eller søge at være lige populære hele tiden, så er det langt bedre at se på de gode kompetencer I som forældre hver især har og nyde de forskelle der er.

Du fortæller at du har været mest hjemme, du har taget de sygedage der har været og har naturligt haft meget tæt og meget nær kontakt til din dreng. Du har også haft rollen som "bissen", når han skulle have sin medicin og du fortæller at du normalt sætter flest grænser - måske igen, fordi du er mere sammen med jeres dreng end far er, sådan rent tidsmæssigt.

Jeg forestiller mig, men kan naturligvis ikke vide det, at du måske planlægger lidt mere og at far tager tingene mere som de kommer og det er helt fint. Din evne til at have enhver detalje under kontrol, huske de rigtige ting, det ekstra tøj osv. i pusletasken er vigtig og den kan ikke undværes, men far er måske mere opfindsom og gør flere uventede ting - og derfor er han måske også sjovere end mor er - nogle gange!

Det betyder ikke at du skal lave dig om, men at du skal prøve at acceptere at I tilfører jeres dreng noget forskellig og at det er vigtigt at han netop får begge dele.

Lige nu hvor han tydeligt helst vil far, så lad far gør de fleste ting. Han er stadig så lille at det er begrænset hvor meget I kan forklare og forlange at han skal forholde sig til, han vil ikke kunne forstå hvorfor du skal ...

Annonce

... give ham sko på, når han nu gerne vil have far til det - så overvej hvad kampe I tager.

Det kan være en rigtig god idé at far og søn ikke gør alt sammen, men så find ud af, hvad du vil med ham. Find en ting som kun I to gør - dig og ham sammen. Det kan være at gå til babysvømning eller andet, hvad du nu har lyst til og mulighed for. Det kan også være noget så simpelt som at du og Hjalte går en aftentur hver dag imens far laver aftensmaden klar. I kan gå en lille tur i Hjaltes tempo, vende et par sten, kigge efter regnorme og biller og det er så jeres tid på dagen, hvor I giver hinanden opmærksomhed og gør noget sammen alene.

I en sådan situation må og bør far naturligvis bakke op og sige "nu går du og mor lige en tur, far skal lave mad ..." så Hjalte mærker at far også mener at det er okay.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Far må på samme måde naturligvis også gerne bakke op, når der f.eks. hældes mælk op om aftenen "nu giver mor dig mælken, far skal også have et glas mælk af mor ..." eller lignende i stedet for at "slås om" at få lov til at skænke mælk. Det er altså meget vigtigt at far tydeliggør, at det du gør er ligeså godt som det far gør.

Og så skal du passe på ikke at trække dig, for det kan virke negativt på din dreng, som naturligt bliver usikker på hvor han har dig. Så hvis du mærker at han f.eks. hellere vil bæres af far end af dig, så dril ham lidt, brug humor og leg i stedet for at trække dig - "nå din lille bøllespirer, skal du over til far, nej du skal ej, du skal kildes skal du" eller hvad du nu kan finde på at sige, hvor du er på vej til at give ham fra dig men så ombestemmer dig og giver ham masser af fysisk kontakt og nærhed i stedet - så han virkelig mærker din krop og dig og ikke at du trækker dig væk fra ham.

Jeg håber du kan bruge lidt af ovenstående tanker, rigtig meget held og lykke fortsat :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng - fortsættelse

Kære Helen, Tusind tak for dine besvarelse. Jeg er meget lettet. De ting...

Annonce

Viden om børn:

Vugge - møbel

En vugge er en lille babyseng, der kan vugges/gynges. At bruge en vugge har mange fordele, da det er med til at stimulere barnets ligevægtsorgan og dermed har betydning for barnets videre udvikling. Samtidig er en vugge ofte mindre end en tremmeseng, hvilket er med til at gøre den tryg for baby at sove i - mange børn kan sove i en vugge de første 3-4 måneder.

Der findes mange forskellige vugger på markedet, og i mange familier er en vugge også noget, der går i arv. Nogle vugger...

Læs mere i Babylex

Navle

Hos det nyfødte barn sidder stadig en rest fra navlestrengen, som vil falde af, af sig selv, når barnet er mellem ca. 5 dage og tre uger gammelt. Det er normalt at det kan bløde fra navlen i denne periode og det kan også lugte fra navlen, da det er en forrådningsproces der sker.

Du skal være opmærksom på at navlen ikke begynder at lugte for meget, da det kan være tegn på infektion. Hvis navlen lugter gennem barnets tøj, er det for meget. Hvis der er rødme omkring navlen, kan...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Først og fremmest tusind tak for denne form for brevkasse - den er helt fantastisk for en 1. gangs mor som mig, som altid er bekymret for om jeg nu gør tingene godt nok:-) Så et tak herfra.

Helle, mor til dreng på 1 år