Virkelig farsyg ...

16. august 2009

Kategori:
Alder:
20 mdr.

Virkelig farsyg ...

Hej Helen.

Nå nu er jeg endt ud med at skrive et brev til dig, da vi efterhånden er ved at være en del frustreret herhjemme (nok mest mig).

Men som overskriften lyder så er vores Hjalte-dreng, på snart 20 mdr., virkelig farsyg. Så snart far er i syne så er jeg (mor) praktisk talt luft ... Det svinger dog - nogen dage er jeg som en nullermand i hjørnet og andre dage som et stykke legetøj der godt kan bruges indimellem (hvis du forstår).

Når jeg siger farsyg, så mener jeg, at ved bordet skal han sidde ved siden af far (og lige for tiden ovenpå far), det skal være far der hælder mælk og mad op, det er far der skal lege med Hjalte, far skal skifte ham, far der skal køre bil og det er far han vil over til når han er ked af det eller vi er ude nogen steder. Det var vist et lille udpluk af det at Hjalte er farsyg..

Jeg ved godt, at han har nået den alder hvor han enten er mor- eller farsyg, at han er ved at finde ud af at han er et selvstændigt individ og er ved at løsrive sig fra mig som han har været ét med siden han blev født, men behøver det være så meget?

Han har det sidste år været en del syg, såsom lungebetændelse x flere, snot og hoste og feber som har ført til feberkramper flere gange, opkast og diarre osv.. Det har betydet at han har været en del hjemme og det har været mig der har været hjemme med ham stort ...

Annonce

... set hver gang (da jeg er studerende), og det har været mig og er stadig mig der giver ham medicin når han skal have det (hvilket han jo selvfølgelig ikke er glad for) og så er jeg jo den onde, jeg er dog begyndt at sige til min kæreste om han ikke vil være sød at give ham medicin.

Jeg ved at jeg er lidt mere bestemt i min opdragelse af Hjalte end min kæreste er, men jeg er af den opfattelse, at hvis han kender til grænser og ved hvor de går, så bliver han mere harmonisk og lærer hvordan livet er senere hen (håber det giver mening?)

> Men kan min rolle og væremåde være nok til at have noget at gøre med at han er så farsyg?

> Skal jeg ændre min måde at være på/opdragelsmåde?

> Skal jeg begynde at sige, at "nu er det mor der hælder mælken op, og hvis hun ikke må det så får du ikke noget" eller???

> Skal min kæreste sige at "nu hjælper mor dig lige skoene på" når han kommer grædende hen til ham efter jeg har forsøgt at give ham dem på??

Jeg kan mærke at jeg er begyndt at trække mig væk fra Hjalte når far kommer hjem og er begyndt at miste lysten til være sammen med Hjalte når far er der. ( Tror det kunne minde lidt om mobning faktisk!!!). Det går jo selvfølgelig også ud over mit forhold til min kæreste.

Det var virkelig langt, men håber du er kommet igennem det og vil give os nogle gode råd!!

Venligst Catrine

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

5. februar 2024 | Sovevaner | 22 mdr.

Rutiner og weekend, del 2 - Lur

Kære Helen Tak for dit svar på mit forrige brev. Det er rigtig godt at...

2. februar 2024 | Kost og ernæring | 17 mdr.

Tynd mave?

Hej Helen. Vores datter på 17 måneder har ofte meget tynd afføring, og...

15. januar 2024 | Opdragelse | 21 mdr.

Rutiner og weekend

Kære Helen Tak for dit svar og gode råd angående mad og svingende appetit....

Annonce

Viden om børn:

Apgar score

Dette er betegnelsen for en undersøgelse som jordemoderen laver af barnet lige efter fødslen. Apgar Score blev udviklet i 1952 af Virginia Apgar og den bruges til at vurdere, hvordan barnet har det, lige når det er blevet født.

Jordemoderen har 5 ting hun ser på:

1. Hun ser på barnets reflekser,- reagerer barnet på forskellige stimuli, griber barnet, søger barnet osv.

2. Hun mærker barnets puls, for at se på hvor hurtigt barnets hjerte slår og om...

Læs mere i Babylex

Barselsorlov

I har begge ret til at holde barselsorlov, når I skal have et barn. Der er mange muligheder for at dele, forlænge eller udskyde orlovsperioder. De økonomiske vilkår for orloven afhænger af jeres jobsituation.

Hovedreglen er, at kvinder har ret til fire ugers barselorlov før fødslen og 14 uger efter fødslen. Mænd har ret til to ugers orlov i løbet af de første 14 uger. Herefter har I 32 ugers forældreorlov hver, som I frit kan fordele mellem jer. Det er dog kun i 32 uger af jeres...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen ...

Jeg ville bare blot meddele dig, at det går så godt i øjeblikket at jeg næsten ikke kan få armene ned..

Jeg gik jo rundt og tumlede med tanker om at min datter "kørte" på mig osv.. Men du fortalte mig at hendes humør skifter rigtig hurtigt og at lige netop hendes alder / denne såkaldt selvstændighedsfase gør at det kan være svært for både forældre og barn..

Jeg tror, at fordi jeg er blevet opmærksom på det, så tager jeg det ikke mere personligt og det gør at jeg ikke bliver ked af det mere..

Hvor er det dog dejligt at der også er nogle perioder der faktisk går godt..

Jeg er sikker på at der ligger udfordringer der ude i fremtiden som venter på os, men dem kan jeg ikke komme udenom..

Så rigtig mange tak herfra Helen..
HVOR HAVDE DU DOG RET!!!!!!!!!!!!!

Med venlig hilsen
M´s Mor