Svar: Mor dur bedst og sutteafvænning

10. august 2009

Kategori:
Alder:
2 år, 11 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Kære Yndlingsmor

Det er altid vigtigt at børn falder i søvn på en god måde. Det er vigtigt at putningen, det at komme i seng, forbindes med noget rart og noget hyggeligt. Det er vigtigt at afslutte dagen på en god måde.

Det er naturligt at børn i perioder søger deres mor mere end deres far og at de i andre perioder gør omvendt. Nogle gange er mor bedst, andre gange er far bedst.

Da jeres datter kun er knap 3 år, så synes jeg du som udgangspunkt skal være den der putter hende, da hun tydeligt har behov for dette. Når du ikke er hjemme, så kan far fint tage over, men når du er der, så vil hun gerne have dig og fred være med det ... Hun er stadig så lille at man ikke kan forklare hende ting og hun vil naturligt ikke kunne forstå, hvorfor du ikke kan putte hende, hvis du er hjemme ...

At du putter betyder ikke at far ikke også kan være på banen og det er vigtigt at han ikke bare trækker sig. Far kan f.eks. være den der giver hende et bad inden hun skal sove, giver hende nattøj på osv. og så kommer mor bagefter og putter dynen om hende og læser en historie eller hvad I nu plejer at gøre.

I takt med at hun bliver ældre, så kan man begynde at forklare flere ting. Nogle børn har det bedst med at blive forberedt på tingene "i aften putter far", som I har forsøgt jer med, men andre børn bliver kede af dette og vil tage det langt mere roligt og bare tage tingene som de kommer, hvis man ikke siger for meget eller gør for stort et nummer ud af det. Det kan således godt tænkes at far i forbindelse med aftenbad, nattøj osv. kunne tage lillepigen på skødet, læse en godnathistorie osv. og hun ville acceptere at det var ham.

Stille hun spørgsmål eller kræver mor, så kan man så møde hende i dette og far kan sige "jeg vil rigtigt gerne putte dig, mor kommer også og siger godnat", så får man både sagt at far gerne vil hende, men at mor naturligvis også er der. Det behøver jo ikke være enten eller, det er naturligt at begge gerne vil sige godnat ... :)

Med hensyn til væk med sut, så kommer der jo et tidspunkt hvor det er relevant at slippe sutten og det er her en god idé at følge disse råd:

- Vælg et godt tidspunkt for barnet. Det er vigtigt at der ikke sker mange omvæltninger i barnets liv samtidig med at barnet skal smide sutten. Det kan være skift af institution, at man får en lillesøster / lillebror, at man skal smide bleen osv.

- Vælg et godt tidspunkt for forældrene. Det er også vigtigt at I har overskuddet til at være der for barnet i den periode. De fleste børn vil naturligt kunne blive lidt kede af det og har brug for ekstra opmærksomhed og trøst og det er vigtigt at I har overskud til at rumme barnet.

- ...

Annonce

... Vær ærlige omkring det, tal med barnet om hvorfor sutten skal væk. Det kan være fordi det er bedst for barnets tænder eller barnets sprog - det er vigtigt at man ikke har sut i munden, når man taler, andre folk skal kunne høre og forstå hvad man siger ...

- Læs bøger om emnet. Der findes mange muligheder, prøv at gå på biblioteket Der findes f.eks.:

"Gi´mig så min sut!" af Tony Ross, om den lille Prinsesse (kendt fra TV) som ikke vil af med sin sut.

"Farvel sut" af Ulrik T. Skafte, om Tobias der altid har haft en sut, men nu er han 3½ år og sutterne skal hænges på suttetræet til julemanden og det er ikke let.

"Jeg vil have min sut" af Kathleen Amant, om Anna der ikke må få sut, far og mor siger at hun kun må få sutten, når hun skal sove - men så kan man jo hugge lillebrors ...

Eller "Lykkesutten" af Uri Orlev, om Jonathan er elsker sin sut også selvom mor og far siger han er for stor. En dag kommer onkel på besøg og han har en sut i en kæde om halsen - en lykkesut.

Og mange mange flere, - en tur på biblioteket og I er hjulpet godt på vej:o)

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

- Brug gerne en ferie eller en forlænget weekend til projektet. Nogle børn vil sove dårligere når de ikke har deres sut og kan have svært ved at falde i søvn. Derfor er det en god idé at komme væk med sutten på et tidspunkt, hvor det betyder mindre at barnet får sin fulde nattesøvn.

- Find evt. en eller nogen at give sutten til. Det kan være en onkel i familien som modtager alle børns sutter, det kan være et suttetræ i skoven eller hos tandlægen. Det kan også være en mulighed at sende sutterne til julemanden og alle nissebørnene. Det kan være lettere for barnet at afgive sutten på denne måde i stedet for at den puttes i skraldespanden

- Nogle familier bruger også at give barnet en gave, hvis det går af med sutten. Det kan være noget som barnet har ønsket sig længe og som barnet får som belønning.

- Det er vigtigt at give barnet lov til at savne sin sut og anerkende dette, men samtidig også sætte noget andet i stedet. Det kan være at hun falder og slår sig og plejer i den situation at få sutten, her kan I så sige "kom skal vi ikke finde bamse, så kan han være med til at puste ..." eller lignende, så hun får den omsorg hun har behov for og bamsen bliver substitut for sutten.

- Og så er det vigtigt at huske barnet på den aftale man har lavet, så hvis hun vil have sin sut, så husk hende på hvad I har gjort ved sutten. "Sutten har vi givet til nissebørnene, det er slut med sut" og rum så den frustration, der kan komme i en sådan situation og find igen et alternativ.

Jeg håber du kan bruge ovenstående videre, fortsat held og lykke:)

Rigtig god weekend.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

6. maj 2024 | Opdragelse | 2 år, 5 mdr.

Særlig sensitiv? - 2 år, 5 mdr.

Kære Helen. Min datter på snart 2,5 år er i fuld udvikling. Hun er lidt...

6. maj 2024 | Opdragelse | 9 år

Hvordan får jeg børnene til at hjælpe til med huslige pligter?

Hej Helen, Jeg håber på, at du kan hjælpe mig igang med at få min datter på...

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

Annonce

Viden om børn:

Insemination

Hvis man har problemer med at blive gravide, så kan man blive behandlet med Insemination.

Insemination er den enkleste fertilitetsbehandling og den kan hjælpe, hvis manden har lettere nedsat sædkvalitet.

Behandlingen foregår ved at man fører en portion sæd direkte ind i livmoderen. På den måde springes sædcellerne den første del af vejen til ægget over og chancen for graviditet er dermed større. Derudover bruger man en 'oprenset' portion sæd, det vil sige en mere...

Læs mere i Babylex

Dåb

Hvis du ønsker at få dit lille barn døbt i kirken, skal du henvende dig til kirkekontoret eller til præsten ved den kirke, hvor I gerne vil have jeres barn døbt. I aftaler så i fælleskab et tidspunkt for dåben, og I mødes også og taler om dåbsritualet, og hvordan det hele foregår.

I de fleste kirker foregår barnedåben som en del af søndagsgudstjenesten, men i nogle kirker arrangeres særlige dåbsgudstjenester f.eks. om lørdagen.

Før dåben skal I vælge mindst 2 og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Ja, så sætter jeg mig endelig ned og skriver et brev til dig :o)

Jeg har fulgt med i din fantastiske brevkasse fra før min datter, på snart 11 mdr, blev født og har tit kunne bruge et råd på vejen af dig, men det er som sagt først nu, at jeg får sat mig ned og skriver selv. Købte endda også din bog, selvom den (desværre) først udkom da min datter vist var ved at være en 4-5 måneder ;o) Ja, jeg betegner mig faktisk som lidt af en fan, he-he ;o)

Mange hilsner (og ja, jeg har altså også lyst til at give et knus) fra "Mor"