Svar: Graviditet og saltlakrids
11. juni 2008
Alder:
0 mdr.
Kære Sara
Det er almindelig kendt at gravide kan få lidt ekstra trang til saltlakrids, ligesom nogen også får trang til ekstra krydret mad eller måske chokolade ...
Umiddelbart tænker jeg at lidt saltlakrids en gang imellem ikke skader, men du skal som med alt andet spise det med måde. Det bedste for dit barn i maven er jo at du spiser sundt og varieret.
Alt for meget salt kan jo påvirke blodtrykket og forhøjet blodtryk er naturligvis ikke ønskeligt når man er gravid. Hvor meget der skal til ved jeg dog ikke, men mon ikke det er en del...
Mit råd er at du spiser lidt saltlakrids en gang imellem, når du bare ikke kan lade være, men så i øvrigt prøver at holde lidt igen og medtænke at du skal spise så sundt og varieret som muligt.
Med hensyn til indtag af kaffe og te så anbefales det at gravide ikke drikker mere end 3 kopper kaffe om dagen og at mængderne af andre drikkevarer, der indeholder koffein: te og visse læskedrikke f.eks. cola og energidrikke begrænset betydeligt.
Rigtig meget held og lykke fortsat. Det lyder som om I har det dejligt alle 3 ... :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske