Vågner i panik

11. juni 2008

Kategori:
Alder:
4 mdr.

Vågner i panik

Hej Helen

Min dreng på 4 måneder er begyndt at skrige panisk 30-45 minutter efter at vi har lagt ham til at sove (kun om dagen). Han ligger og skriger fuldkommen utrøsteligt med lukkede øjne og nogen gange bliver det så voldsomt at han næsten begynder at hyperventilere.

Tidligere har han givet sig lidt, og så har vi kunne give ham sutten og så har han sovet videre, men nu hjælper ingenting andet end at tage ham op og trøste ham, og det resulterer så i at han vågner og ikke kan ligges igen.

Jeg har prøvet at gå en tur med ham, give ham sutten, vugge ham, men intet virker - andet end at vække ham.
Jeg troede først at det var fordi at han skulle føle kontakt til mig, men om morgenen (den sidste amning inden vi står op) kan han også begynde at skrige, og der ligger han hos mig i sengen, og der kan jeg heller ikke trøste ham.

Det er ved at være lidt af et problem, da han jo bliver overtræt og pjevset om dagen af at sove så lidt, og man bliver ...

Annonce

... jo også selv ked af det, når han bliver så ked af det, og man føler, at man ikke kan trøste ham.

Udover hans paniske grådanfald er han en glad og tilfreds dreng, som stort set aldrig er ked af det. Jeg ammer ham, og så får han en flaske vælling inden natten. Vi har aldrig problemer med at ligge ham, hverken om dagen eller til natten, og han har altid haft gode sove rytmer.

Normalt bliver han lagt for natten ved 19.30 tiden og sover til kl. 1-2 stykker og igen til kl 4-5 og så står vi op ved 8-tiden. Han plejer at sove 2-3 timer om formiddagen og igen om eftermiddagen, men efter disse grådanfald er dagsrytmerne helt ødelagte og når vi når omkring kl. 18 er han helt færdig, og vi har svært ved at overholde putterytmerne, da han er for træt.
Vi plejer at give ham massage, derefter kommer han i bad og så får en flaske.

Jeg håber at du kan give mig et svar, da jeg synes at grådanfaldene tager til, og at det bliver sværere og sværere at trøste ham.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

Annonce

Viden om børn:

Muslingeskaller - brystvorte

Du kan købe muslingeskaller, også kaldet ammeskaller. Disse blev introduceret i Danmark omkring år 2000 og var meget populære. Senere blev de frarådet, fordi mange fik problemer med svampeinfektion i brystet netop i forbindelse med brug af ammeskallerne.

Da skallerne bæres direkte på brystet og inde i BH´en, skulle de have en helende virkning på ømme og revnede brystvorter - men skulle altså samtidig også kunne medføre svampeinfektion. Virkningen af ammeskaller/muslingeskaller...

Læs mere i Babylex

Kejsersnit (Sectio Caesarea)

Kejsersnit er for nogle kvinder den bedste og eneste måde at føde barn på og det kan foregå akut eller planlagt. De fleste kejsernit foretages efter råd fra læge, men nogle kvinder ønsker også at få foretaget kejsersnit, selvom der ikke er lægelige grunde til det.

Når du føder ved kejsersnit, vil du enten blive fuldt bedøvet eller blive bedøvet med en nål i ryggen og du vil derudover få lagt et kateter op i din blære. Din mave bliver desinficeret og dækket med et sterilt klæde....

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Jeg havde i en periode lidt problemer med at amme og var egentlig ved at smide håndklædet i ringen, men Helen sagde de rigtig ting som gjorde at jeg fortsatte og det er jeg rigtig glad for i dag ...

Camilla Martin