Brev:
Vågner i panik
11. juni 2008
Alder:
4 mdr.
Vågner i panik
Hej Helen
Min dreng på 4 måneder er begyndt at skrige panisk 30-45 minutter efter at vi har lagt ham til at sove (kun om dagen). Han ligger og skriger fuldkommen utrøsteligt med lukkede øjne og nogen gange bliver det så voldsomt at han næsten begynder at hyperventilere.
Tidligere har han givet sig lidt, og så har vi kunne give ham sutten og så har han sovet videre, men nu hjælper ingenting andet end at tage ham op og trøste ham, og det resulterer så i at han vågner og ikke kan ligges igen.
Jeg har prøvet at gå en tur med ham, give ham sutten, vugge ham, men intet virker - andet end at vække ham.
Jeg troede først at det var fordi at han skulle føle kontakt til mig, men om morgenen (den sidste amning inden vi står op) kan han også begynde at skrige, og der ligger han hos mig i sengen, og der kan jeg heller ikke trøste ham.
Det er ved at være lidt af et problem, da han jo bliver overtræt og pjevset om dagen af at sove så lidt, og man bliver jo også selv ked af det, når han bliver så ked af det, og man føler, at man ikke kan trøste ham.
Udover hans paniske grådanfald er han en glad og tilfreds dreng, som stort set aldrig er ked af det. Jeg ammer ham, og så får han en flaske vælling inden natten. Vi har aldrig problemer med at ligge ham, hverken om dagen eller til natten, og han har altid haft gode sove rytmer.
Normalt bliver han lagt for natten ved 19.30 tiden og sover til kl. 1-2 stykker og igen til kl 4-5 og så står vi op ved 8-tiden. Han plejer at sove 2-3 timer om formiddagen og igen om eftermiddagen, men efter disse grådanfald er dagsrytmerne helt ødelagte og når vi når omkring kl. 18 er han helt færdig, og vi har svært ved at overholde putterytmerne, da han er for træt.
Vi plejer at give ham massage, derefter kommer han i bad og så får en flaske.
Jeg håber at du kan give mig et svar, da jeg synes at grådanfaldene tager til, og at det bliver sværere og sværere at trøste ham.