Svar: Gravid igen efter fjernelse af æggeleder?
20. maj 2008
Alder:
0 mdr.
Kære søde Helene
Et stort knus herfra og ja, det var rigtig godt at du blev kontrolscannet - hold da op!
Du skal give dig selv tid til at hele og finde kræfter igen. Jeg ved at I brændende ønsker jer et barn og jeg er sikker på at det nok skal komme - forhåbentlig kommer I ikke til at vente længe og jeg håber at lægen har sagt til jer, hvordan I skal forholde jer, hvor lang tid der skal gå osv.
Man kan godt blive gravid med kun en æggeleder og jeg tænker at du må se, hvornår du atter får menstruation og dermed ægløsning. Det er æggelederne der transporterer det løsnede æg fra æggestokken og ind til livmoderen og da det er i æggelederne at befrugtningen finder sted, er det således af afgørende betydning at din ene æggeleder fungerer. Det er derfor rigtig godt at lægerne har sagt at det gør den:o)
Din raske æggeleder og æggestok vil levere æg som før. Hos nogle kvinder er det sådan at æggestokkene levere æg skiftevis fra den ene og den anden side, hos andre er det måske 3-4 gange fra den ene side og en gang fra den anden. Det er derfor at lægen har sagt at der kan risikere at gå lidt længere tid denne gang - igen er det jo heller ikke sikkert, så er du bare forberedt på det.
Det er rigtig godt at du, som du skriver, naturligt vil blive fuldt tæt og undersøgt, scannet osv. når du atter bliver gravid. Det er trygt og rart for dig at vide.
Jeg krydser alt hvad krydses kan og håber på det bedste og at du snart kan skrive og fortælle mig at der atter er en positiv test. Knus og rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske