Svar: Bækkenløsning - 15. uge

27. april 2008

Kategori:
Alder:
0 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Graviditet.

Kære Sara

Dejligt at høre at det går så godt og at graviditeten skrider stille og roligt frem - ja det er fantastisk at se den lille ligger derinde:o)

Når man er gravid, så går kroppen sig klar på mange måder. Helt fra starten vil der ske en hormonel påvirkning af alle led og ledbånd og leddede bliver lidt løsere. Det gælder dine led i fingre, hænder, knæ osv. - alle led og altså også bækkenleddene. Især i bækkenet er det vigtigt, fordi det jo er der barnet skal igennem på et tidspunkt:o)

Det kan tit være rigtig svært at mærke hvor smerterne eller ømheden kommer fra. Det er svært at vurdere om det er bækkenleddene, ledbåndene (ligamenterne) eller musklerne. Derfor er det en rigtig god idé at blive undersøgt at enten læge eller jordemoder for at finde ud af hvad det drejer sig om. Nogle gange vil man blive henvist til en fysioterapeut, der vil kunne vejlede i hvilke øvelser der vil være gode at lave og hvilke der ikke vil.

Smerter i bækkenet kan skyldes at du overbelaster eller irriterer dine ledbånd og bækkenled, fordi du bevæger dig forkert. Det kan også skyldes ligamentsmerter, muskelsmerter osv.

Det man oplever som bækkenløsning er en påvirkning af ...

Annonce

... leddene, hvor du føler at dit bækken ikke er stabilt. Det føles altså løst - deraf navnet bækkenløsning. Hvis man har bækkenløsning så vil man ofte også mærke smerterne stråle ud. Det vil sige at man kan have smerter i ballerne, i lænden, ned på bagsiden af lårene eller ved skambenet og ned på indersiden af lårene. Smerterne varierer - nogle dage er der næsten ingen smerter, andre dage gør det rigtig ondt. Det kan være svært og gøre mere ondt, hvis du ligger på ryggen, det kan være svært at vende dig i sengen. at gå på trapper og det kan være svært at stå op i længere tid uden at få ondt.

Du er nødt til at beskrive for lægen, hvad det præcist er du mærker, for at han kan vurdere om det er det ene eller det andet du har og derudfra vurdere, hvad man så vil anbefale dig.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Du har ganske givet ret i at sundhedssystem i Slovenien kan være ligeså godt som det danske og at de også vil kunne vejlede dig der. Så kan der jo så blive noget med sygeforsikring, dækning af det gule sygesikring osv. du lige skal sikre dig inden I tager af sted:o)

Jeg håber ovenstående hjælper dig lidt videre og regner med at jeg sikkert hører fra dig igen, når I er nået frem og nye spørgsmål melder sig...:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om graviditet:

20. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Kantinemad på arbejdet

Hej Helen Først og fremmest tak for svar på mit tidligere spørgsmål, det...

6. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Øjenbrynsfarve

Hej Helen Jeg er i uge 10, snart 11, og har farvet øjenbryn 1-2 gange om...

Annonce

Viden om børn:

Rodfrugter

Især i de kolde efterårs- og vintermåneder er rodfrugter rigtig gode. Rodfrugter er sunde, nærende og giver god smag til mange vinterretter og så har de farver og en naturlig sødme, som mange børn sætter stor pris på.

Pastinakker og jordskokker er lyse, gulerødder orange, og rødbeder har en farve, der kan variere fra det violette over i det vinrøde, alt efter hvordan de tilberedes.

Det danske klima er godt at dyrke rodfrugter i og det er som udgangspunkt en god idé...

Læs mere i Babylex

Sushi til børn

Børn må gerne få sushi - men der er nogle ting du skal overveje:

- Fisken der bruges skal have været frosset ned til - 20 grader i mindst 24 timer. Der kan forekomme parasitter i fisk og disse dræbes ved frysning.

- Sushien skal fremstilles under hygiejniske forhold. Den bør spises samme dag som den er lavet og køber du den færdigpakket skal du være opmærksom på korrekt opbevaringstemperatur og holdbarhedsdato.

- Børn under 3 år må højst spise 25...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for dine meget brugbare råd og ikke mindst for din omsorgsfulde respekt for børnene.

Tak fra Pernille
Sophus´ mor