Svar: Gravid, glad - men så ked af det?!

25. januar 2008

Kategori:
Alder:
0 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Graviditet.

Hej med dig

Tillykke, tillykke - hvor er det dejligt at du venter dig igen og tak fordi du sender mig så ærligt et brev, fyldt med dine inderste tanker - jeg føler mig meget privilegeret, sådan at få indblik i dem:o)

Der er ingen tvivl om at hormonerne kører rundt i kroppen på dig og naturligvis er du på en gang både lykkelig og utroligt usikker, - og det er helt naturligt. Mange tror at det er første gang, når man ikke har prøvet noget før, at man skal have det som du har det. Anden gang, så ved man jo hvad det drejer sig om, så har man jo langt mere styr på det... Men sådan er det ikke.

Hver graviditet og hvert barn er helt unikt og lige nu skal du også forholde dig til det ansvar det pludselig er at skulle være mor til to børn. Elske dem begge, sørge for at din dreng ikke lider under det, men at han også kommer til at synes det er dejligt, få logistikken til at passe - aflevere børn, komme af sted om morgenen, trøste dem begge, have tid og overskud til at lytte og være der for dem begge to. Samtidig også have tid til sig selv, tid til sin mand og så gøre det hele godt, ikke bare godt nok, men helst rigtig godt - jo det slår benene væk under de fleste:o)

Og så er det naturligvis også ...

Annonce

... bekymringen, går det nu som det skal, mister du barnet, tør du allerede nu binde dig til det lille levende væsen i din mave, får I nu et sundt og rask barn osv. og det hele naturligvis samtidig med at du også bare er smadder lykkelig. Du er jo glad og taknemmelig over at I får lov til at opleve denne lykke, den store glæde det er at give sin dreng en lillesøster eller lillebror, det mirakel det er at I forældre endnu engang har været i stand til at skabe dette lille væsen.. det er jo så fantastisk, at det også helt naturligt slår benene væk under en:o)

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Så det ud oplever er helt normalt og du skal naturligvis give dig selv lov til at have alle disse følelse og alle disse tanker, du skal tale med din mand om det, han skal holde om dig og I skal tale om hvor fantastisk det er og han skal selvfølgelig bekræfte dig i at det hele kommer til at gå rigtig godt og I skal glæde jer sammen. Når han så om nogle måneder måske er den der begynder at stille spørgsmålstegn, så er du ovenpå igen og så er det dig, der skal være der for ham, så I atter kan glæde jer. Det er fantastisk også at få nummer 2:o)

Endnu engang tillykke og stort knus herfra. Krydser alt hvad krydses kan og håber på det bedste for jer alle:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om graviditet:

20. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Kantinemad på arbejdet

Hej Helen Først og fremmest tak for svar på mit tidligere spørgsmål, det...

6. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Øjenbrynsfarve

Hej Helen Jeg er i uge 10, snart 11, og har farvet øjenbryn 1-2 gange om...

Annonce

Viden om børn:

Astma

Børn med astma trækker ikke vejret på samme måde som vi andre. Når man har astma, så snører luftvejene sig sammen, passagen for luft ind og ud af lungerne bliver mindre og barnet har derfor svært ved at trække vejret.

Astma er det man kan kalde for en lungesygdom og børn med astma vil ofte have anfald, hvor de tydeligt har problemer med vejrtrækningen. Under et astmaanfald vil barnet få en hvæsende, pibende vejrtrækning, kvælningsfornemmelse, vedvarende hoste og nogle gange også...

Læs mere i Babylex

Vådservietter baby

Mange familier synes, det er praktisk at bruge vådservietter, når barnet f.eks. skal skiftes eller lige skal have tørret sine fingre.

Vådservietter kan dog indeholde parfume og miljøbelastende stoffer, som kan give dit barn allergi. Undgå derfor vådservietter med parfume- eller aromastoffer i indholdsdeklarationen.
Gå efter vådservietter, der er svanemærket med Svanemærket, eller med Astma Allergi Danmarks Blå Krans eller Allergy Certified.

Overvej også, om...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Mange tak for dit gode svar - vi har nu fulgt dine anvisninger og det var en overraskende nem proces - 2 nætter tog det af vænne flasken fra vores datter og nu spiser hun som aldrig før - TUSIND TAK for dit lille skub.

Mange hilsener
Vibeke, mor til pige på 21 måneder