Svar: Abortrisiko ved ny graviditet kort efter fødsel
29. december 2007
Alder:
10 mdr.
Hej med dig
Tillykke tillykke, hvor er det dejligt for jer at du venter dig igen:o)
Det er dejligt at have flere børn, at opleve deres forskellighed, trods deres samme gener og det er godt at vokse op med søskende. Selvom det er hårdt at have to blebørn, to børn som begge kræver rigtig meget, så er det også rigtig dejligt og der er mange fordele ved at have børn med lille aldersforskel. Det er godt at have søskende, at lære at vise hensyn, at lære at dele og det er rart at man ikke er alene.
Naturligvis vil der opstå konflikter en gang imellem og Anna skal vende sig til at dele jer med en anden. Det kan være svært, når man mangler ord og ikke kan forklares ting, som man f.eks. kan hvis man er 4 år, men fordelen er at hun ret hurtigt vil glemme, hvordan det egentlig var at være enebarn.
Det er også en fordel at hun stadig har så meget brug for jer og for jeres hjælp, når den lille kommer. Det giver jer mere arbejde, men netop fordi hun stadig ikke kan selv, så forventer I heller ikke mere end hun kan klare og hun får således stadig lov til at være lille. Hvis hun nu i stedet var 2½ år, så ville hun jo også stadig være lille, men I ville måske tiere komme til at forvente at hun skulle klare sig selv, - selv tage tøj på, sko på osv... måske før hun egentlig var parat til det.
Børn med lille aldersforskel vil have stor glæde af hinanden, vil kunne lege mange lege sammen, gå til ting sammen osv. De vil naturligvis være på forskelligt udviklingstrin, men i takt med at de bliver ældre, så udligner dette sig mere og mere og de vil således i årene frem få mere og mere glæde af hinanden. Når det er sagt, så har de naturligvis også ret til at have deres egne venner, deres eget legetøj og Anna skal stadig have lov til noget fordi hun er den ældste.
Det er også vigtigt at være opmærksom på at den yngste ikke tyranniserer. Hvis Anna er den forsigtige bløde type og den lille er en rigtig stærk og bestemt lille en, så kan den yngste hurtigt overhale den store på nogle punkter eller der kan opstå situationer, hvor man som forældre beskytter den yngste, simpelthen fordi han/hun jo er den lille, men hvor det faktisk er den ældste der skal støttes i at sætte grænser. Men alt det må tiden jo vise...:o)
Lige nu skal I i hvert fald glæde jer over det spirende liv i din mave og tænke at det er en gave at I kan gøre Anna til storesøster.
Og så er der jo den dårlige samvittighed overfor arbejdet... Hvad kan du bruge den til? Glæd dig over at du arbejder i et kvindefag og du bestemt ikke er den første som vender tilbage fra barsel gravid. Det kan godt være at de synes det er upassende, på den anden side, så kan du ligeså godt være ærlig og lægge kortene på bordet. De har vel ansat en barselsvikar i stedet for dig i øjeblikket og hun kan så måske fortsætte og det er jo godt for hende... Så det løser sig nok alt sammen:o)
Jeg er rigtig glad for at få lov til at følge med her fra sidelinien og jeg ønsker jer en rigtig god nytårs aften og et rigtigt lykkebringende nytår:o) Knus herfra.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske