Svar: Abortrisiko ved ny graviditet kort efter fødsel

29. december 2007

Kategori:
Alder:
10 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Graviditet.

Hej med dig

Tillykke tillykke, hvor er det dejligt for jer at du venter dig igen:o)

Det er dejligt at have flere børn, at opleve deres forskellighed, trods deres samme gener og det er godt at vokse op med søskende. Selvom det er hårdt at have to blebørn, to børn som begge kræver rigtig meget, så er det også rigtig dejligt og der er mange fordele ved at have børn med lille aldersforskel. Det er godt at have søskende, at lære at vise hensyn, at lære at dele og det er rart at man ikke er alene.

Naturligvis vil der opstå konflikter en gang imellem og Anna skal vende sig til at dele jer med en anden. Det kan være svært, når man mangler ord og ikke kan forklares ting, som man f.eks. kan hvis man er 4 år, men fordelen er at hun ret hurtigt vil glemme, hvordan det egentlig var at være enebarn.

Det er også en fordel at hun stadig har så meget brug for jer og for jeres hjælp, når den lille kommer. Det giver jer mere arbejde, men netop fordi hun stadig ikke kan selv, så forventer I heller ikke mere end hun kan klare og hun får således stadig lov til at være lille. Hvis hun nu i stedet var 2½ år, så ville hun jo også stadig være lille, men I ville måske tiere komme til at forvente at hun skulle klare sig selv, - selv tage tøj på, sko på osv... måske før hun egentlig var parat til det.

Børn med lille aldersforskel vil have stor glæde af hinanden, vil kunne lege mange lege sammen, gå til ting sammen osv. De vil naturligvis være på forskelligt udviklingstrin, men i takt med at de bliver ældre, ...

Annonce

... så udligner dette sig mere og mere og de vil således i årene frem få mere og mere glæde af hinanden. Når det er sagt, så har de naturligvis også ret til at have deres egne venner, deres eget legetøj og Anna skal stadig have lov til noget fordi hun er den ældste.

Det er også vigtigt at være opmærksom på at den yngste ikke tyranniserer. Hvis Anna er den forsigtige bløde type og den lille er en rigtig stærk og bestemt lille en, så kan den yngste hurtigt overhale den store på nogle punkter eller der kan opstå situationer, hvor man som forældre beskytter den yngste, simpelthen fordi han/hun jo er den lille, men hvor det faktisk er den ældste der skal støttes i at sætte grænser. Men alt det må tiden jo vise...:o)

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Lige nu skal I i hvert fald glæde jer over det spirende liv i din mave og tænke at det er en gave at I kan gøre Anna til storesøster.

Og så er der jo den dårlige samvittighed overfor arbejdet... Hvad kan du bruge den til? Glæd dig over at du arbejder i et kvindefag og du bestemt ikke er den første som vender tilbage fra barsel gravid. Det kan godt være at de synes det er upassende, på den anden side, så kan du ligeså godt være ærlig og lægge kortene på bordet. De har vel ansat en barselsvikar i stedet for dig i øjeblikket og hun kan så måske fortsætte og det er jo godt for hende... Så det løser sig nok alt sammen:o)

Jeg er rigtig glad for at få lov til at følge med her fra sidelinien og jeg ønsker jer en rigtig god nytårs aften og et rigtigt lykkebringende nytår:o) Knus herfra.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om graviditet:

20. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Kantinemad på arbejdet

Hej Helen Først og fremmest tak for svar på mit tidligere spørgsmål, det...

6. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Øjenbrynsfarve

Hej Helen Jeg er i uge 10, snart 11, og har farvet øjenbryn 1-2 gange om...

Annonce

Viden om børn:

Moderkagebiopsi, moderkageprøve

En moderkagebiopsi kaldes også for Chorion Villus Samling eller CVS. Moderkageprøven laves for at undersøge for kromosomsygdomme og visse arvelige sygdomme hos fosteret.

Moderkageprøve laves, når du er mellem 11. og 16. graviditetsuge. Prøven laves normalt ved, at der stikkes en tynd kanyle ind gennem maveskindet. Det føles ofte som at få taget en blodprøve, men kanylen bevæges ofte lidt frem og tilbage, fordi man derved kan få taget en lille bid af moderkagen ud. Man scanner før...

Læs mere i Babylex

Reservebedste

En reservebedste er en ældre person, der gerne vil hjælpe småbørnsfamilier med at passe børnene, når de er syge, har brug for at blive hentet tidligt eller skal passes en dag, hvor forældrene skal i byen.

I nogle kommuner kan man søge om en reservebedste, hvis man er enlig og ikke har mulighed for at trække på sit netværk, men det er også muligt at søge en reservebedste privat.

Det kan være en rigtig god idé at have en reservebedste (M/K), som kan hjælpe i...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tusind tak for dine lange svar, du er så dejlig fornuftig :) Jeg er glad for at læse, at du i det store og hele kan understøtte det, vi i forvejen har gjort.

Tak skal du have for dine svar

Venlig hilsen, mor til Sofia 8 måneder