Svar: Stadig gravid efter blødning?

12. november 2007

Kategori:
Alder:
0 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Graviditet.

Kære Mette

Nu er jeg jo ikke hverken læge eller jordemoder og derfor nok ikke den bedste til at råde dig, men jeg vil gerne fortælle dig, hvad jeg ved.

Mange kvinder oplever at have en lille blødning selvom de er gravide og ofte kommer denne blødning på det tidspunkt i kvindens cyklus, hvor hun normalt skulle have haft sin menstruation. Det lyder umiddelbart meget passende med at du har blødt lidt omkring uge 8 og kunne således godt være passende på dig.

Når man er gravid og oplever at have en blødning, så har det noget at sige, hvordan blødningen ser ud og også hvornår i svangerskabet den kommer.

Hvis man oplever at have en meget lille blødning i starten af graviditeten, det som kan betegnes som en pletblødning, så er det ofte helt ufarligt. Hvor imod at en kraftigere, mørk blødning godt kan være tegn på en begyndende abort. Ofte vil man sammen med denne blødning også have menstruationslignende og krampeagtige smerter. (ikke at forveksle med ligamentsmerter)

Man kan også bløde lidt fra livmoderhalsen. Her er blodet ofte helt lyst og frisk, og der er ingen smerter. Det kan komme helt tilfældigt, eller i forbindelse med samleje. Nogle kvinder småbløder faktisk lidt fra livmoderhalsen under næsten hele graviditeten. Her vil det ofte se ud som lidt blodigt udflåd.

Hvis man er nået længere hen i graviditeten og pludselig får en meget kraftig og ofte lidt mørk blødning, så kan det være tegn på, at moderkagen pludseligt er begyndt at løsne sig. Her vil man også få smerter og ...

Annonce

... livmoderen vil blive meget hård og spændt. Man kan også have en lys blødning senere i graviditeten hvor man så vil mistænke at der er tale om blod fra en lavtliggende moderkage. I disse sidste tilfælde skal man altid lægge sig ned og ringe til fødegangen med det samme.

Når jeg læser dit brev, så hæfter jeg mig især ved at du var mere end 8 uger henne, da du havde en lille blødning og den blødning du beskriver lyder ikke til umiddelbart at være faretruende. Det har kun været den ene gang og det var meget lidt. Den lille klump der kom ud, kan være lidt slimhindevæv eller lidt koagler og behøver således ikke have noget med et foster at gøre. Samtidig har lægen kigget på dig, har konstateret at din livmoderhals var helt lukket og at alt så normalt ud. Derudover er det nu 4 uger siden og du har ikke haft problemer i den periode.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Jeg tænker derfor at sandsynligheden for at du har aborteret er lille, men jeg kan jo af gode grunde og selvom jeg rigtig gerne ville, ikke give dig nogen garantier.

Jeg synes dog ikke du skal gå rundt og være unødigt urolig, så hvornår har du tid til jordemoder? Har du fået tilbud om scanning i nærmeste fremtid? Ellers vil jeg foreslå dig at du ringer til din læge og fortæller at du er meget nervøs og ked af det, fordi du har haft den blødning og så spørg om du kan få en henvisning til en gynækolog, der kan scanne dig. Jeg synes det er vigtigt for at du kan slappe af og nyde din graviditet videre frem.

Jeg krydser mine fingre og håber på alt det bedste for jer. Knus herfra:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om graviditet:

20. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Kantinemad på arbejdet

Hej Helen Først og fremmest tak for svar på mit tidligere spørgsmål, det...

6. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Øjenbrynsfarve

Hej Helen Jeg er i uge 10, snart 11, og har farvet øjenbryn 1-2 gange om...

Annonce

Viden om børn:

Faderskab

Et barn, der er født i Danmark, skal som udgangspunkt have registreret en far. Det er vigtigt, fordi barnet har ret til at kende sin biologiske baggrund, og fordi faderskabet giver både barnet og faren en række rettigheder og pligter.

Hvis I forældre er gift, så får faderen automatisk faderskabet. Hvis I forældre ikke er gift, så skal du ansøge om faderskabet - og det skal du gøre i forbindelse med barnets fødsel og inden for 4 uger. Hvis I ikke har anmeldt faderskabet inden for...

Læs mere i Babylex

Stamceller

Vores krop er bygget op af celler og Stamceller er oprindelige celler, hvorfra kroppens andre celler udvikler sig. Stamceller findes i det tidlige fosteranlæg, i navlestrengsblod hos nyfødte og i knoglemarven. Man kan sige at stamceller er en umoden celle, der i princippet kan udvikle sig til en hvilken som helst celle i kroppen.

Der forskes i at kunne udnytte stamceller fra fostre, da fosterstamceller kan være et vigtigt led i at helbrede mange forskellige sygdomme.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Jeg ved, at du ikke kan træffe beslutninger på vores vegne, men alligevel vil jeg meget gerne høre dine tanker ud fra din erfaring og viden om børn ...

Dine tanker har tidligere hjulpet os med en afklaring og en beslutning, som set i bakspejlet var den helt rigtige - for os alle tre.

Håber, du igen kan hjælpe os videre mod en beslutning.

Mange varme hilsner,
Hønemor