Svar: Jubii vores datter skal være storesøster

16. juni 2007

Kategori:
Alder:
18 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Graviditet.

Kære Janet

Tillykke med at du venter dig igen og det lyder som om I alle har det rigtig godt i øjeblikket? :o)

At være gravid er ikke en sygdom og derfor skal man så vidt muligt opføre sig så normalt som muligt. Men man skal naturligvis også passe på sig selv og det er vigtigt at lytte til sin krop.

Du skriver ikke hvor langt du er henne i graviditeten, men jeg formoder at det ikke er så meget endnu. Derfor oplever du heller ikke at have nogen problemer. I takt med at maven bliver større, så vil det sandsynligvis give dig en naturlig måde at tackle Gaby på - få hende til at kravle op selv, sæt dig ned på hug, når du løfter hende op og ikke bare bøje dig sammen osv. altså lige medtænke hvordan du kan skåne dig selv lidt når du med stor mave også skal kunne skifte og pusle hende.

Det handler om at give sig selv gode arbejdsstillinger og det er ikke kun på arbejde, men også derhjemme, når man har en lille på kun 1½ år:o)

Man ved at en af de mest almindelige komplikationer ved graviditet er blødninger som følge af tunge løft og det er en komplikation som f.eks. kan medføre for tidlig fødsel. Samtidig giver tunge løft også risiko for ...

Annonce

... bækkenbundsløsning og smerter i leddene mellem korsbenet og bækkenbenet og smerter i lænden.

Man siger normalt at det er direkte sundhedsmæssigt uforsvarligt for gravide at løfte mere end 10-12 kg i et enkelt løft. Og har man et arbejde, hvor man generelt løfter meget, så bør den daglige løftemængde, når man ser på det samlet, ikke overstige 1000 kg, eller 120 kg i timen. Det svarer til højst 10 løft i timen. Nu ved jeg jo ikke hvad du arbejder med og derfor er det ikke nødvendigvis aktuelt for dig, men det er relevant at du medtænker hvor meget og hvordan du løfter rundt på Gaby, da hun jo nok vejer 10-12 kg eller mere:o)

Når du når til begyndelsen af 7 måned, så er din mave vokset så meget at man siger at du ikke må løfte mere end det halve. Altså ikke løfte mere end 5-6 kg.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Du skal som sagt fortsat tage dig at Gaby og undgå at løfte hende kan du jo ikke, men du skal medtænke det i hverdagen og virkelig lytte efter hvad din krop fortæller dig. Ofte finder man gode metoder, det kan være en lille trappestol som hun selv kan kravle op af osv.

Det skal nok gå og jeg er sikker på at I finder ud af det:o)

Fortsat held og lykke med det hele:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om graviditet:

20. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Kantinemad på arbejdet

Hej Helen Først og fremmest tak for svar på mit tidligere spørgsmål, det...

6. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Øjenbrynsfarve

Hej Helen Jeg er i uge 10, snart 11, og har farvet øjenbryn 1-2 gange om...

Annonce

Viden om børn:

Tvillinger og trillinger

Du er berettiget til børnetilskud, hvis du føder tvillinger og trillinger. Du får også automatisk udbetalt børnetilskud, hvis du har adopteret flerlinger. Du kan få børnetilskud til og med det kvartal, hvor dine børn fylder 7 år.

Tal også med din sundhedsplejerske om muligheden for at komme med i en gruppe for mødre/fædre med flerlinger. Det kan være rigtig rart at møde ligestillede, drøfte de forskellige glæder og udfordringer, som børn giver, og rigtig mange har også stor glæde...

Læs mere i Babylex

Fiskeolie og børn

Fiskeolie eller det der også hedder Omega-3 fedtsyrer er sunde fedtsyrer, som især findes i fede fisk. De er livsnødvendige for os mennesker, både for børn der skal vokse og udvikle sig og for ældre der skal "vedligeholdes". Derfor skal der være omega-3 fedtsyrer tilstede i vores kost.

Fødevarestyrelsen anbefaler, at du selv spiser og også giver dit barn fisk 2 gange om ugen som hovedmåltid. Derudover næsten hver dag som pålæg til frokost.

Det er vigtigt at variere...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Jeg vil lige sige mange tak for dit gode og præcise svar på mit spørgsmål om "Afbrudt søvn efter dagplejestart". Jeg fik lige præcis den vejledning, jeg manglede. Så tusind tak og fortsat god dag.

Kærlig hilsen
Victors stolte mor.