Brev:
Kløende jordbærmærke i nakke
16. juni 2007
Alder:
9 mdr.
Kløende jordbærmærke i nakke
Hej Helen Lyng Hansen
Jeg har to spørgsmål:
Min 9 måneder gamle datter, Klara blev født med et stort modermærke/jordbærmærke i nakken.
Mærket er de efterfølgende måneder blevet mindre tydeligt, men det kan stadig ses. Igennem den sidste måned har Klara kløet sig meget i nakken, faktisk så meget at det nu er helt rødt og nogle steder har hun fået kløet hul.
Vi har forsøgt at smøre med lidt forskellig cremer, blandt andet pantothenol salve men intet har hjulpet.
Hvorvidt det har betydning for sagen ved jeg ikke, men det skal siges at jeg gradvist igennem de sidste 1½ måned er stoppet med at amme hende - hun har simpelthen ingen interesse i det mere.
Da vi i den sidste måned har været på ferie i henholdsvis Frankrig og Spanien har hun fået forskellige modermælkserstatninger, blandt andet medbragte NAN1 og to udenlandske mærker dernede fra.
Hvad tror du det kan være? - kan det mon være en allergisk reaktion på noget.
Mit næste spørgsmål vedrører Klaras kost, da jeg nu er stoppet med at amme ser hendes madplan således ud:
Morgenmad:
½ dl. havregrød lavet med 1 dl. sødmælk og smør (det er sjældent hun spiser op!) Lidt mælk i kop
Mellemmåltid:
100-130 ml. modermælkserstatning
Frokost:
½ skive brød (blanding mellem rugbrød og lystbrød) med smør og leverposted, typisk en lille gulerod/agurk ved siden af. Lidt vand el. mælk i kop
Frugt:
1 glas frugtgrød med korn eller lidt rigtig frugt i små stykker. Mælk i kop.
Aftensmad:
Typisk: 1-2 kartofler, 1 gulerod, 1 lille kød/fiske bolle og lidt tomat moset/blendet alt efter omstændighederne. Mælk eller vand i kop. (det er meget sjældent at hun spiser op her)
Godnatmad:
200 ml. vælling
Jeg var egentlig stoppet med at give hende mad om natten, men på vores rejse har hun måtte få lidt mælk i løbet af natten. Jeg gik i nat i gang med ingen mad om natten og efter et par slurke af koppen med vand accepterede hun at hun ikke fik mere mad. Det tog dog 1½ time at få hende til at falde i søvn, men så sov hun også fint derefter.
Ser madplanen fornuftig ud i dine øjne, eller er der noget jeg bør gøre anderledes.
På forhånd tak.
Mette