Kløende jordbærmærke i nakke

16. juni 2007

Kategori:
Alder:
9 mdr.

Kløende jordbærmærke i nakke

Hej Helen Lyng Hansen

Jeg har to spørgsmål:

Min 9 måneder gamle datter, Klara blev født med et stort modermærke/jordbærmærke i nakken.

Mærket er de efterfølgende måneder blevet mindre tydeligt, men det kan stadig ses. Igennem den sidste måned har Klara kløet sig meget i nakken, faktisk så meget at det nu er helt rødt og nogle steder har hun fået kløet hul.

Vi har forsøgt at smøre med lidt forskellig cremer, blandt andet pantothenol salve men intet har hjulpet.

Hvorvidt det har betydning for sagen ved jeg ikke, men det skal siges at jeg gradvist igennem de sidste 1½ måned er stoppet med at amme hende - hun har simpelthen ingen interesse i det mere.

Da vi i den sidste måned har været på ferie i henholdsvis Frankrig og Spanien har hun fået forskellige modermælkserstatninger, blandt andet medbragte NAN1 og to udenlandske mærker dernede fra.

Hvad tror du det kan være? - kan det mon være en allergisk reaktion på noget.

Mit næste spørgsmål vedrører Klaras kost, da jeg nu er stoppet med at amme ser hendes madplan således ud:

Morgenmad:
½ ...

Annonce

... dl. havregrød lavet med 1 dl. sødmælk og smør (det er sjældent hun spiser op!) Lidt mælk i kop

Mellemmåltid:
100-130 ml. modermælkserstatning

Frokost:
½ skive brød (blanding mellem rugbrød og lystbrød) med smør og leverposted, typisk en lille gulerod/agurk ved siden af. Lidt vand el. mælk i kop

Frugt:
1 glas frugtgrød med korn eller lidt rigtig frugt i små stykker. Mælk i kop.

Aftensmad:
Typisk: 1-2 kartofler, 1 gulerod, 1 lille kød/fiske bolle og lidt tomat moset/blendet alt efter omstændighederne. Mælk eller vand i kop. (det er meget sjældent at hun spiser op her)

Godnatmad:
200 ml. vælling

Jeg var egentlig stoppet med at give hende mad om natten, men på vores rejse har hun måtte få lidt mælk i løbet af natten. Jeg gik i nat i gang med ingen mad om natten og efter et par slurke af koppen med vand accepterede hun at hun ikke fik mere mad. Det tog dog 1½ time at få hende til at falde i søvn, men så sov hun også fint derefter.

Ser madplanen fornuftig ud i dine øjne, eller er der noget jeg bør gøre anderledes.

På forhånd tak.

Mette

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

15. maj 2024 | Kost og ernæring | 10 mdr.

Skære ned i erstatning, hvordan?

Kære Helen Jeg har en datter på 10,5 måneder, der har været fuldt...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Annonce

Viden om børn:

Body Mass Index - BMI

Body Mass Index er en beregning af hvordan en persons højde passer til personens vægt. BMI defineres som vægten i kg divideret med højden i meter i anden (kg/m2).

Et sundt BMI for voksne ligger mellem 18.5-24.9. Man bruger ikke denne måling til små børn, men i stedet bruger man vækstkurver.

Ved at tegne barnets længde/højde og vægt ind på en kurve, så kan man følge om barnet vokser som det skal.

En tommelfingerregel lyder at små børn fordobler...

Læs mere i Babylex

Fødsel

En graviditet varer normalt 40 uger, men naturen er ikke altid sådan, og nogle gange går fødslen igang før, andre gange senere. Føder du mellem uge 37+0 og 41+6 siger man, at du har født til tiden.

Mange kvinder oplever plukveer i graviditeten. Det er sammentræninger af musklerne i livmoderen, og det er måden, at livmoderen forbereder sig til fødslen på. I starten er disse sammetræninger uregelmæssige, men i takt med at fødslen nærmer sig, bliver sammentrækningerne mere...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen!

Tusind tak for dit tip om "drilleblæren" og "drillenumsen". Det var lige i øjet!

Pludselig blev af-med-ble et projekt, som vores datter kunne forholde sig til og føle sig som en del af. Lige fra den håbefulde: "Vi skal nok få krammet på den drilleblære, ikk?" til den lettere truende: "Jeg har sagt til drillenumsen, at hvis den ikke opfører sig ordenligt, så ringer jeg til politiet, også kommer den i fængsel".

Så nu er hun uden ble (om dagen) og siger fint til selv og overholder de faste toilettider - om morgenen og aftenen og efter måltider - uden (ret meget) brok.

Tak for hjælpen. Det er stor lettelse for os ikke at skulle skændes med hende om den åndssvage ble.

Venlig hilsen

Helt Utrolig Lettet