Svar: Scanning - Jerntilskud
6. september 2006
Alder:
0 mdr.
Hej Tina
Tænk allerede 9 uger og en nakkefoldsscanning i vente. Det er dejligt og jeg er glad for at jeg får lov til at følge med:o)
Ifølge sundhedsstyrelsen anbefales jern fra 20 graviditetsuge. Du bør tage 50-70mg dagligt, og du får den bedste udnyttelse hvis du tager jernet mellem måltider og sammen med frugt- eller grøntsagsjuice eller en citrusfrugt. Derudover skal du tage folsyre indtil du når 12 uger ind i graviditeten og tilsidst skal du huske D-vitamin og Calcium.
Et gammelt husmoderråd er at spise mandler mod kvalme, derudover kan det være en god idé med frisk kold vand og du kan have glæde af at have en kiks eller lignende liggende på sengebordet, som du kan tage inde du står op. Travlhed om morgenen kan nogle gange gøre kvalmen værre.
Fortsat held og lykke med den lille spunk:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske