Svar: Menstruation og gravid

22. juni 2006

Kategori:
Alder:
0 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Graviditet.

Kære Tina

Når man tager en graviditetstest, så måler man mængden af HCG i urinen. HCG står for human chorion gonadotropin og er det såkaldte graviditetshormon.

Hos nogle kvinder skal man et stykke hen i graviditeten for at man kan måle HCG i urinen, derfor vil en graviditetstest hos disse kvinder ofte måle negativ. Hos andre kvinder er HCG niveauet så højt at testen vil kunne vise positiv meget hurtigt. Det er altså forskelligt hvor hurtigt en graviditetstest viser resultat.

Der er også forskel på kvinders cyklus. Det betyder at nogle kvinder har en cyklus på f.eks. 25 dage, andre har en cyklus på 33 dage. De fleste har dog en cyklus på omkring 28 dage og det er også sådan det er, når man tager p-piller.

Jeg kan jo af gode grunde ikke vide om du er gravid, men jeg synes det vil være helt relevant at du prøver at ...

Annonce

... tage det roligt, se tiden an de næste 14 dage og så her tage en ny graviditetstest, hvis ikke din menstruation når at komme.

Uanset om graviditetstesten om 14 dage så viser negativ eller positiv, så synes jeg du skal kontakte lægen. Lægen vil evt. via en gynækologisk undersøgelse se om du er gravid (livmoderen ændrer udseende) og lægen vil alternativt kunne tage en blodprøve om måle dit HCG i blodet.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Du skal være opmærksom på at psyken også påvirker. Hvis man enten går og håber meget at man er gravid eller modsat går og er bange for at være blevet gravid, så kan det have indflydelse på menstruationen, som kan udeblive eller være forsinket.

Der er altså ikke andet at gøre end at vente med tålmodighed. Hvis du får menstruation, så var et ikke denne gang, men måske er du heldig at du allerede er gravid:o) Krydser fingre:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om graviditet:

20. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Kantinemad på arbejdet

Hej Helen Først og fremmest tak for svar på mit tidligere spørgsmål, det...

6. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Øjenbrynsfarve

Hej Helen Jeg er i uge 10, snart 11, og har farvet øjenbryn 1-2 gange om...

Annonce

Viden om børn:

Undertøj til børn

Bomuld er behageligt, suger sved og kan vaskes ved høj temperatur. Det kan være en stor fordel, så længe børn bruger ble, hvor det ikke kan undgås, at der af og til kommer urin og afføring i undertøjet.

I efterårs- og vintermånederne, kan det dog være en fordel at vælge undertøj af uld. Uld består af ca. 20 procent fibre og 80 procent luft. Det gør, at uld isolerer rigtig godt, og det hjælper derfor barnet med at holde varmen, når det f.eks. sparker dynen af om natten. Uld kan...

Læs mere i Babylex

Fedt

Små børn har brug for fedt i maden. Det anbefales at tilsætte en tsk fedtstof i hver portion hjemmelavet mad. Det er udmærket at skifte imellem de forskellige typer fedtstof som olie, smør og plantemargarine.

Efter 1 års alderen kan barnet fortsat have behov for at få lidt ekstra fedtstof. Det er især i familier, hvor man spiser meget magert og gerne vil at barnet skal have sunde spisevaner fra starten.

I mager mad er der mange grøntsager, frugt og brød og kun lidt...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tusind tak for dine mange professionelle og anvendelige svar. De har været os til rigtig stor gavn og hjulpet til at stå på egne ben.

Tak for denne brevkasse, som er fantastisk

Hilsen Theas mor og far