Svar: Menstruation og gravid
22. juni 2006
Alder:
0 mdr.
Kære Tina
Når man tager en graviditetstest, så måler man mængden af HCG i urinen. HCG står for human chorion gonadotropin og er det såkaldte graviditetshormon.
Hos nogle kvinder skal man et stykke hen i graviditeten for at man kan måle HCG i urinen, derfor vil en graviditetstest hos disse kvinder ofte måle negativ. Hos andre kvinder er HCG niveauet så højt at testen vil kunne vise positiv meget hurtigt. Det er altså forskelligt hvor hurtigt en graviditetstest viser resultat.
Der er også forskel på kvinders cyklus. Det betyder at nogle kvinder har en cyklus på f.eks. 25 dage, andre har en cyklus på 33 dage. De fleste har dog en cyklus på omkring 28 dage og det er også sådan det er, når man tager p-piller.
Jeg kan jo af gode grunde ikke vide om du er gravid, men jeg synes det vil være helt relevant at du prøver at tage det roligt, se tiden an de næste 14 dage og så her tage en ny graviditetstest, hvis ikke din menstruation når at komme.
Uanset om graviditetstesten om 14 dage så viser negativ eller positiv, så synes jeg du skal kontakte lægen. Lægen vil evt. via en gynækologisk undersøgelse se om du er gravid (livmoderen ændrer udseende) og lægen vil alternativt kunne tage en blodprøve om måle dit HCG i blodet.
Du skal være opmærksom på at psyken også påvirker. Hvis man enten går og håber meget at man er gravid eller modsat går og er bange for at være blevet gravid, så kan det have indflydelse på menstruationen, som kan udeblive eller være forsinket.
Der er altså ikke andet at gøre end at vente med tålmodighed. Hvis du får menstruation, så var et ikke denne gang, men måske er du heldig at du allerede er gravid:o) Krydser fingre:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske