Svar: 2. graviditet føles anderledes

28. juli 2004

Kategori:
Alder:
0 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Graviditet.

Hej med dig

Den dårlige samvittighed kan du godt ligge væk, den hjælper dig ikke. Lige nu hjælper det ikke at tænke på motion og alt det du måske vurde gøre, lige nu skal du tænke på dig selv og det lille barn du har i maven:o)

Og så tænker du 'ja det kan hun sagtens sige' og ja det kan jeg. Jeg ved godt at du har et barn mere du skal tage dig af, men hvad sker der ved at du siger til far at han må tage over en dag og du så ligger dig under dynen, sover lidt, tuder lidt og kommer lidt til kræfter? Din søn har mere glæde af en mor som har fået 'tudet færdig' og som har fået sovet, end en mor der bare har det rigtig dårligt hele tiden.

Jeg fornemmer at du også er fuld af bekymring for om alt nu er som det skal være. Det er helt naturligigt at have disse tanker, især når I har været så meget igennem for at få barn nr 2. Men der er ikke to graviditeter der er ens. Din kvalme og din høje puls kan naturligivs skyldes stress, eller være en reaktion på de hormon forandringer du har været igennem. Det kan jo også bare være at du har mere kvalme og ...

Annonce

... føler dig mere utilpas denne gang, fordi det er en lille pige du venter og ikke en dreng som sidste gang:o)

Der er kun få uger til du skal til jordemoder. Ofte bliver man kaldt ind til jordemoder omkring uge 16. Forhåbentlig kan det at du hører hjertelyden og snakker med hende hjælpe dig til troen på at det hele er som det skal være. Fortæl om din usikkerhed og om hvordan du har det. Sank med hende om hvordan det er at være stresset og overvej om du er klar til at komme på arbejde.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Nu kender jeg ikke din arbejdssituation og det kan være svært med sygemeldinger, men er du stresset og har svært ved at overskue hverdagen, så er en sygemelding på 14 dage jo nok ikke nok. Har du brug for tid derhjemme, så snak med jordemoderen om det eller med din egen læge. Det er jo enormt vigtigt at du ikke stresser og presser dig selv for hårdt. Der er jo ingen som takker dig i sidste ende, der er ingen som siger 'hvor var det flot at du gik på arbejde, når du havde det så skidt'. Tænk på dig selv, men tænk også på dine børn.

Rigtig meget held og lykke fremover.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om graviditet:

20. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Kantinemad på arbejdet

Hej Helen Først og fremmest tak for svar på mit tidligere spørgsmål, det...

6. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Øjenbrynsfarve

Hej Helen Jeg er i uge 10, snart 11, og har farvet øjenbryn 1-2 gange om...

Annonce

Viden om børn:

Sundhedsplejerske

Alle sundhedsplejersker er uddannet sygeplejersker og har arbejdet på forskellige børneafdelinger i sygehusvæsnet samt i den kommunale pleje. Derudover har sundhedsplejersken taget en diplomuddannelse til sundhedsplejerske.

En sundhedsplejerske følger børnene fra de bliver født (nogle gange allerede i graviditeten) og indtil de går ud af folkeskolen.

Alle børnefamilier i Danmark får tilbudt at modtage besøg af sundhedsplejersken. Når et lille barn bliver født, så...

Læs mere i Babylex

Sushi til børn

Børn må gerne få sushi - men der er nogle ting du skal overveje:

- Fisken der bruges skal have været frosset ned til - 20 grader i mindst 24 timer. Der kan forekomme parasitter i fisk og disse dræbes ved frysning.

- Sushien skal fremstilles under hygiejniske forhold. Den bør spises samme dag som den er lavet og køber du den færdigpakket skal du være opmærksom på korrekt opbevaringstemperatur og holdbarhedsdato.

- Børn under 3 år må højst spise 25...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Så lykkedes det! Efter så mange måneder, er Johan faldet i søvn i sin barnevogn, op til flere gange.

Jeg har idag vækket ham en halv time før han plejer at vågne, og nu har han sovet 45 min. formiddag (barnevogn), og ligger nu pt. og sover middagslur (indtil nu en time). Så jeg kan slet ikke få armene ned:)

Vi ser om vi kan hoppe på togene i tide, tak for hjælpen:)

Venlig hilsen
Kathrine, mor til Johan på 6 måneder