Svar: 2. graviditet føles anderledes
28. juli 2004
Alder:
0 mdr.
Hej med dig
Den dårlige samvittighed kan du godt ligge væk, den hjælper dig ikke. Lige nu hjælper det ikke at tænke på motion og alt det du måske vurde gøre, lige nu skal du tænke på dig selv og det lille barn du har i maven:o)
Og så tænker du 'ja det kan hun sagtens sige' og ja det kan jeg. Jeg ved godt at du har et barn mere du skal tage dig af, men hvad sker der ved at du siger til far at han må tage over en dag og du så ligger dig under dynen, sover lidt, tuder lidt og kommer lidt til kræfter? Din søn har mere glæde af en mor som har fået 'tudet færdig' og som har fået sovet, end en mor der bare har det rigtig dårligt hele tiden.
Jeg fornemmer at du også er fuld af bekymring for om alt nu er som det skal være. Det er helt naturligigt at have disse tanker, især når I har været så meget igennem for at få barn nr 2. Men der er ikke to graviditeter der er ens. Din kvalme og din høje puls kan naturligivs skyldes stress, eller være en reaktion på de hormon forandringer du har været igennem. Det kan jo også bare være at du har mere kvalme og føler dig mere utilpas denne gang, fordi det er en lille pige du venter og ikke en dreng som sidste gang:o)
Der er kun få uger til du skal til jordemoder. Ofte bliver man kaldt ind til jordemoder omkring uge 16. Forhåbentlig kan det at du hører hjertelyden og snakker med hende hjælpe dig til troen på at det hele er som det skal være. Fortæl om din usikkerhed og om hvordan du har det. Sank med hende om hvordan det er at være stresset og overvej om du er klar til at komme på arbejde.
Nu kender jeg ikke din arbejdssituation og det kan være svært med sygemeldinger, men er du stresset og har svært ved at overskue hverdagen, så er en sygemelding på 14 dage jo nok ikke nok. Har du brug for tid derhjemme, så snak med jordemoderen om det eller med din egen læge. Det er jo enormt vigtigt at du ikke stresser og presser dig selv for hårdt. Der er jo ingen som takker dig i sidste ende, der er ingen som siger 'hvor var det flot at du gik på arbejde, når du havde det så skidt'. Tænk på dig selv, men tænk også på dine børn.
Rigtig meget held og lykke fremover.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske