Svar: Løfte 2 årig søn, når gravid igen

19. januar 2010

Kategori:
Alder:
0 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Graviditet.

Kære Rikke

Du bør som udgangspunkt ikke løfte særlig meget, når du er gravid. Det er naturligvis rigtig svært at efterkomme, når man er mor til en på 2 og bor på 4. sal ...

Når man løfter tunge ting, så vil det generelt være en belastning for kroppen. Det giver i første omgang ofte smerter hen over lænden og i bækkenet og det kan også medføre for kraftige plukveer, blødning fra livmoderen osv.

Det anbefales normalt at man ikke løfter mere end 12 kg de første måneder af graviditeten og den samlede løftemængde bør ikke overstige 1000 kg pr dag. Efter 6 måned reduceres dette til det halve, her bør man ikke løfte mere end 6 kg og den samlede løftemængde bør ikke overstige 500kg om dagen.

Du skal naturligvis være opmærksom på at løfte korrekt, når du løfter og det vil sige at du skal knibe sammen i din bækkenbund, rette din ryg og bruge dine lårmuskler til at løfte med. Det er også vigtigt at du bærer byrden du løfter tæt ind til kroppen. Hvis du mærker det mindste ubehag, så er det ikke godt, så løfter du for meget og det har hverken du eller dit ufødte barn godt af.

Det er vigtigt at du får skabt nye vaner i forhold til din 2 ...

Annonce

... årige dreng. Det er naturligvis vigtigt at han ikke føler sig afvist og han skal stadig have plads på dit skød, nusses, kærtegnes, tumles med osv. men det er en god idé at lære ham at han selv kan kravle op til dig eller at du sætter dig ned i hans højde.

Når han skal skiftes, så giv ham en skammel eller trappestol, som han kan kravle op på, så han selv kravler videre derfra op på puslebordet. Når I skal op af trapperne derhjemme, så prøv at motivere ham til at gå selv, hold ham i hånden, leg en leg osv. for at få ham til at gå - jeg ved godt det er svært og bliver han helt ulykkelig og er alt for træt, så må du jo bære ham - men tænk meget på din arbejdsstilling, når du løfter ham op og hold ham tæt til din krop.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Arbejdstilsynet har lavet en vejledning om gravide og ammendes arbejdsmiljø. Den hedder At-vejledning A.1.8, Januar 2009 og ligger på arbejdstilsynets hjemmeside. Jeg skal sende dig et link :)

Hvis dine arbejdsforhold ikke kan tilpasses den situation du står i som gravid, så er det ofte nødvendigt med en sygemelding. Det vil du få af din egen læge eller af jordemoder/læge på sygehuset.

Rigtig meget held og lykke med det hele :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om graviditet:

20. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Kantinemad på arbejdet

Hej Helen Først og fremmest tak for svar på mit tidligere spørgsmål, det...

6. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Øjenbrynsfarve

Hej Helen Jeg er i uge 10, snart 11, og har farvet øjenbryn 1-2 gange om...

Annonce

Viden om børn:

Babyalarm

Babyalarmer kan give et fingerpej om at det lille barn sover godt eller er ved at vågne, men babyalarmer kan ikke bruges som babysitter og når man bruger en babyalram skal man altid tjekke sit barn ved selv at se på det.

Der er stor forskel på kvaliteten af de alarmer, der er på markedet og priserne svinger fra få hundrede kroner til langt over 1000kr.

De trådløse og batterikrævende alarmer er de mest populære i Danmark, fordi danske børn ofte sover udenfor. Vælger...

Læs mere i Babylex

Gravid vitaminer

Når du er gravid, er det ekstra vigtigt at spise sund og varieret - det, du spiser og drikker under graviditeten, har betydning for dit barns udvikling i livmoderen.

Sundhedsstyrelsen anbefaler, at gravide tager et tilskud af folsyre, D-vitamin og jern. Desuden anbefales gravide at få tilstrækkeligt med kalk, enten gennem kosten eller som tilskud.

Folsyre: 400 mikrogram folsyre daglig fra graviditeten planlægges til og med 3 måneder henne. Dette tages i form af...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for dine tidligere svar som er virkelig brugbare.

Jeg er glad for din tilgang til barnet. Synes det kan virke meget frustrerende at der stilles store krav til de små og at der er en holdning til at man bare skal tage "kampen" med dem og dermed have sig et ulykkeligt barn. Så hvor er jeg glad for at have dig!

Med venlig hilsen
Pernille, mor til dreng på 6 måneder